قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی شهادت را زمینه‌ساز ماندگاری منش حاج قاسم سلیمانی به عنوان الگو در تاریخ دانست.

شهادت، منش سردار سلیمانی را به عنوان الگو در تاریخ ماندگار کرد

محمدحسین مروج کاشانی/

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی شهادت را زمینه‌ساز ماندگاری منش حاج قاسم سلیمانی به عنوان الگو در تاریخ دانست.

مصطفی خاکسار قهرودی با حضور در چهل و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که با رونمایی از آثار اهدایی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری همراه بود، برگزاری این جلسه فرهنگی با نام و یاد این سردار شهید اسلام را سبب ماندگاری این شهید خواند.

چهل و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی همزمان با شهادت سرداران جبهه مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، برگزار شد. در این برنامه نسخه‌های خطی نفیس اهدایی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به رهبر معظم انقلاب اسلامی موجود در گنجینه رضوی رونمایی شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه داغ این شهادت عظما برای همیشه در دل‌ها تازه خواهد ماند، گفت: آنچه در این شرایط می‌توان التیام‌بخش باشد این است که امید داشته باشیم این حادثه مقدمه‎ای برای ظهور منجی عالم بشریت باشد و پذیرش جامعه را برای ظهور نور الهی آماده و فراهم کند.

خاکسار قهرودی همچنین با اشاره به تشییع میلیونی این شهید و تحت تأثیر قرار گرفتن جامعه بین‌الملل از این واقعه، این همراهی را ناشی از شخصیت بزرگ و اخلاص وی در خدمت به مردم عنوان کرد.

وی ابعاد مختلف شخصیت سپهبد قاسم سلیمانی را نیازمند تبیین، تشریح و توضیح دانست و افزود: شهید سلیمانی در میان همرزمانش شخصیت کم‌نظیری بود و کمتر جمعی از چنین شخصیتی بهره‌مند بود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین به حضور این سردار شهید در حرم مطهر رضوی اشاره داشت و گفت: حاج قاسم سلیمانی در اوج اقتدار، توانمندی و محبوبیت، در نهایت عجز و بندگی در مقابل خداوند و ائمه معصوم(ع) قرار می‌گرفت و با همه وجود متقاضی لطف و عنایت امام رضا(ع) بود و قطعاً چیزی غیر از شهادت از خداوند مطالبه نمی‌کرد.

پیشنهاد برگزاری کنگره بین‌المللی سردار حاج قاسم سلیمانی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم در این مراسم پیشنهاد کرد کنگره بین‌المللی سردار حاج قاسم سلیمانی در سال آینده توسط آستان قدس رضوی برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی گفت: سردار سلیمانی یک شخص نبود، یک مکتب بود و همچنان که امام خمینی(ره) درباره شهید مظلوم دکتر بهشتی(ره) او را یک امت نامیدند، در عصر حاضر شهید سردار سلیمانی هم به واقع یک امت و یک مکتب بود.

وی ادامه داد: تجلیل از مقام شامخ سردار شهید سلیمانی لازم است به همین دلیل پایگاه موضوعی این شهید بزرگوار را در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی راه‌اندازی کرده‌ایم.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته مقام و معنویت این سردار شهید اسلام والا و بالاست که سالیان سال باید در دانشگاه‌ها و مجامع علمی و تحقیقاتی درباره شناخت ابعاد شخصیت فردی، جهادی و معنوی او، محققان و سخنرانان به تحقیق و بررسی بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اشاره کرد: برگزاری کنگره بین‌المللی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بهانه‌ای است برای بررسی همه مقالات، پژوهش‌ها، تحقیقات و... که برای معرفی این چهره ارزشمند جهان اسلام و مبارز نستوه و انقلابی به نسل آینده و بیان برکات وجودی ایشان برای اسلام، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در دنیا می‌تواند ثمربخش باشد.

وی تأکید کرد: امروز این مراسم بهانه‌ای بود که در سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی فرهنگی یاد و خاطره این سردار بزرگ گرامی داشته شود وگرنه هنوز جای کارهای بسیار زیادی از نظر فرهنگی، اجتماعی و هنری برای این سردار بزرگ و امیر دل‌ها وجود دارد.

در ادامه این مراسم از سه نسخه خطی اهدایی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری و اهدا شده از سوی معظم‌له به گنجینه رضوی رونمایی شد.

در این مراسم همچنین از پایگاه موضوعی با عنوان «سپهبد حاج قاسم سلیمانی» که در سامانه کتابخانه دیجیتال ایجاد شده است، با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد. این پایگاه مشتمل بر 9 کتاب و 39 مقاله در خصوص رشادت‌های این سردار سرافراز است و همچنین مشتمل بر منابعی چون عکس، فیلم و... بوده که در حال فراداده نویسی و تکمیل مطالب و موضوعات است.

معرفی نسخه‌های خطی رونمایی شده

قرآن نفیس خطی

آغاز: سوره حمد/ پایان: سوره ناس/ خط: نسخ جلی 13 سطری/ کاتب: متی بن نورمحمد/ تاریخ کتابت: اول ماه رجب 1287 قمری/ تعداد اوراق: 460 برگ/ جلد: تیماج قهوه‌ای تیره سر طبل‌دار با عطف مقوا/ تاریخ اهدا به مقام معظم رهبری: مرداد ماه 98

نسخه خطی کنزاللغات

این نسخه خطی اثر محمدبن عبدالخاق، مشهور به ابن‌معروف/ این کتاب در اصل، فرهنگ عربی به فارسی است. مؤلف در سال 870 قمری آن را به رشته نگارش درآورده است/ خط: نستعلیق 23 سطری/ تاریخ کتابت: 920 قمری/ جلد: دورو

نسخه خطی ارشاد العقل السلیم

این کتاب از تألیفات محمدبن معروف به ابوالسعود است؛ شامل روایاتی درباره فضایل سوره‌ها و نکات بلاغی/ خط: نسخ 35 سطری/ کاتب، جمال‌الدین بن محمد/ تاریخ کتاب: قرن 11 قمری/ تعداد اوراق: 373 برگ/ تاریخ اهدا به مقام معظم رهبری: مرداد 98

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 0
    این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را بیاد سردار مظلوم دلها هرچه با شکوه تر همگئ شرکت خواهیم کرد