در روزهای گذشته خبری منتشر شده مبنی بر درخواست ناشران ۱۳ کشور برای ترجمه اثری در مورد سردار شهید قاسم سلیمانی. مجید جعفری‌اقدم، مدیر انتشارات و آژانس ادبی پل در گفت وگو با برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ که از شبکه رادیویی فرهنگ پخش شده، گفته است: پس از شهادت سردار سلیمانی تعدادی از ناشران و آژانس‌های ادبی دنیا که با ما در ارتباط هستند، از ما پرسیدند آیا اثری در ایران هست که ایشان را به ‌صورت کامل معرفی کند؟

ناشران در نوشتن خاطرات «حاج قاسم» عجله نکنند!

خدیجه زمانیان/

در روزهای گذشته خبری منتشر شده مبنی بر درخواست ناشران ۱۳ کشور برای ترجمه اثری در مورد سردار شهید قاسم سلیمانی. مجید جعفری‌اقدم، مدیر انتشارات و آژانس ادبی پل در گفت وگو با برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ که از شبکه رادیویی فرهنگ پخش شده، گفته است: پس از شهادت سردار سلیمانی تعدادی از ناشران و آژانس‌های ادبی دنیا که با ما در ارتباط هستند، از ما پرسیدند آیا اثری در ایران هست که ایشان را به ‌صورت کامل معرفی کند؟

طبق گفته این ناشر کشورهای ترکیه، مصر، الجزایر، آذربایجان، صربستان، انگلیس، آمریکا، سوریه، لبنان، قزاقستان، گرجستان، ایتالیا و فرانسه، از ایران خواسته‌اند کتابی درباره شهید سلیمانی به آن‌ها معرفی شود تا بتوانند این کتاب را ترجمه کنند.

جعفری در ادامه این خبر گفته است: پس از بررسی آثار موجود در بازار کتاب، به این نتیجه رسیدیم در حال حاضر کتاب جامعی که همه ابعاد زندگی سردار سلیمانی را در بربگیرد، وجود ندارد.

چرا اثر جامعی در مورد سردار سلیمانی نوشته نشده است؟

با توجه به اینکه سردار شهید سلیمانی همه این سال‌ها به شکل تک‌خال نظامی ایران و یک سیبل معرفی شده، اما اثر مکتوبی که بتواند به عنوان یک اثر جامع برای شناخت او به دنیا معرفی شود، وجود ندارد.

پیرامون این مسئله با حمید خلیلی، مدیر انتشارات شهید کاظمی که سال‌هاست در حوزه انتشار تاریخ شفاهی رزمندگان، فرماندهان و سرداران جنگ فعالیت می‌کند گفت‌وگو کردیم. خلیلی همان ابتدا در پاسخ به پرسش ما می‌گوید: نوشته نشدن اثر جامع در مورد شهید سلیمانی به چند دلیل اتفاق افتاده است که مهم‌ترین آن حضور سردار در جبهه‌های متعدد  است. وی توضیح می‌دهد: بیشتر سال‌های زندگی شهید سلیمانی در جبهه‌ها گذشت و همین موجب می‌شد نتواند روی این مسئله تمرکز کند. علاوه بر این، موقعیت ایشان و مسائل امنیتی موجب می‌شد نتواند به راحتی از خاطراتش صحبت کند.

مدیر انتشارات شهید کاظمی، اخلاص و علاقه به گمنامی را دلیل‌ دیگر نوشته نشدن خاطرات سردار سلیمانی می‌داند و تصریح می‌کند: سردار و بسیاری از فرماندهان دیگر که خاطراتشان ثبت نشده در زمان حیاتشان ملاحظاتی دارند، اخلاص آن‌ها اجازه نمی‌دهد از اقدامات مؤثرشان صحبت کنند در حالی که می‌بینیم  ژنرال‌ها و فرماندهان جنگ کشورهای دیگر علاقه داشتند فتوحاتشان را اعلام کنند و به همه نشان دهند.

ناشران در نوشتن خاطرات سردار عجله نکنند!

خلیلی معتقد است با توجه به فضایی که پس از شهادت سردار سلیمانی در کشور به وجود آمد، بسیاری از ناشران برای نوشتن کتاب ایشان اقدام خواهند کرد. مدیر نشر شهید کاظمی با بیان اینکه مطالبه کشورهای دیگر نباید ما را هول کند که اثر ضعیفی ارائه دهیم، همه ناشران را در این مورد خاص به تأمل و صبوری دعوت می‌کند و تأکید می‌کند: تولیدات سال‌های گذشته نشان می‌دهد تولید اثر آسان است، اما برای سردار نباید کار ضعیف تولید شود، چون ایشان شناسنامه مقاومت و دفاع‌مقدس ایران معرفی شده‌اند و ارائه اثر ضعیف همه سال‌های دفاع و مقاومت ما را زیرسؤال می‌برد.  

این ناشر برای نوشتن اثر جامع و کامل درمورد شهید سلیمانی  پیشنهاد می‌دهد وزارت ارشاد وارد گود شود و کارگروهی متشکل از  ناشران مطرح و حرفه‌ای، نویسندگان، خانواده شهید و همرزمان تشکیل دهند تا به همه ابعاد ایشان پرداخته شود، چون ابعاد زندگی شهید سلیمانی بسیار گسترده است.  

وی می‌گوید: غیر از مطالبه کشورهای دیگر، نسل جوان امروز می‌خواهد او را بشناسد تا متوجه شود چرا در تشییع و تدفین پیکر مطهر ایشان آن حماسه اتفاق افتاد؟ آیا اثری سست و ناقص می‌تواند پاسخگوی پرسش‌های نسل پرسشگر امروز باشد؟  

خلیلی همچنین توصیه می‌کند در شرایط فعلی همه دوستان و همرزمان شهید سلیمانی حتی آن‌هایی که فقط یک بار او را دیده‌اند، خاطرات دیدارها را بنویسند و آن‌ها را ثبت کنند.  

نوشتن از رفاقت‌های «حاج قاسم» برای نسل امروز

مدیر نشر شهید کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا این نشر برای نوشتن اثری جامع با موضوع شهید سلیمانی اقدام خواهد کرد، می‌گوید: با توجه به رفاقتی که میان شهید کاظمی و سردارسلیمانی وجود داشته، قطعاً به این مسئله فکر می‌کنم و به نهادهای مرتبط هم اعلام آمادگی کرده‌ام، اما برای انجام این کار عجله نمی‌کنیم و با به کارگیری نویسنده‌ها و مصاحبه‌گرهای متعدد و بررسی جوانب وارد عمل می‌شویم، چون هم خانواده و همرزمان ایشان داغدار هستند و هم باید به همه فیلم‌ها و دستنوشته‌هایی که از ایشان وجود دارد، پرداخته شود. ضمن اینکه اگر ببینیم نشری مثل نشر سوره مهر برای نوشتن این خاطرات اقدام می‌کند، ما وارد این حوزه نمی‌شویم.

خلیلی در پایان گفت: نظر من این بود که با توجه به علاقه ایشان به مشارکت در نوشتن اثر شهید کاظمی که با شهادتشان محقق نشد، حالا اثری بنویسیم با محوریت هر دو شهید و در آن به دوستی این دو تأکید کنیم تا الگویی از رفاقت برای نسلی ارائه دهیم که به مسئله «دوستی» و «رفاقت» توجه ویژه‌ای دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.