۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 688251

از اواخر روز جمعه گذشته بارش‌های سیل‌آسا بخش‌های زیادی از سیستان و بلوچستان، به ویژه جنوب آن را درگیر کرده و مردم ۱۳ شهرستان این استان در حالی خانه و زندگی‌شان نابود شده و در دریایی از سیلاب محاصره شده‌اند که سرما و برف و یخبندان گذران این شب و روزهای طولانی را برایشان سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

خبرها حاکی است، با توجه به حجم بالای بارش‌ها، علاوه بر تخریب خانه و کاشانه و مزارع هزاران نفر از سیستانی‌ها و تأسیسات شهری و روستایی و اراضی کشاورزی، هنوز برای وصل شدن برق، آنتن‌دهی تلفن همراه و بازگشایی راه‌ها اقدامی صورت نگرفته و مردم ده‌ها روستا در پشت سیلاب مانده و چشم انتظار رسیدن کمک‌های مردمی از مناطق همجوار و دیگر استان‌های کشور هستند.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان هم اکنون به بالگرد، قایق، مواد غذایی، آب شرب، لوازم بهداشتی و کمک‌های امدادی نیاز است و یاری رساندن به مردم آسیب‌دیده از سیل در این استان به عزمی ملی و مشارکت گسترده خیران و اقشار مختلف مردم ایران نیاز دارد؛ چراکه حجم خسارت وارده به منازل و اراضی کشاورزی، تأسیسات و زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی بسیار بالاست؛ علاوه بر این در مناطق خاش، دلگان، چابهار، نیکشهر، کنارک، سراوان و غیره برف و باران سنگین، مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است.

این اظهارات بازتاب بخشی از مشکلات فراوان مردم مظلوم استان محروم سیستان و بلوچستان است که در چند روز گذشته دار و ندار خود را از دست داده‌اند و هنوز بسیاری از آن‌ها به خصوص کودکان و افراد سالخورده را نیز مرگ هر لحظه تهدید می‌کند. این در حالی است که خبر این سیل ویرانگر متأسفانه در لابه‌لای اخبار اتفاقات مختلف همچون سقوط هواپیمای اوکراین، کمرنگ و مانع از تمرکز توجه و نگاه مردم به این حادثه شد.

البته تاکنون سه استان از جمله خراسان جنوبی به عنوان معین امدادرسانی به سیستان و بلوچستان انتخاب شده و به اندازه وسع خود برای امدادرسانی اقداماتی انجام داده‌اند؛ اما با توجه به گستردگی خسارت‌های وارده و شرایط نامساعد جوی، تخریب راه‌های دسترسی و نبود برق و تلفن در منطقه، کار امدادرسانی آن طور که باید و شاید پیش نمی‌رود و اخبار رسیده نیز از نرسیدن تجهیزات و نیروهای دولتی به برخی از مناطق سیل‌زده حکایت دارد که اتفاقاً مردم گرفتار در سیل و سرمای این مناطق اوضاع به مراتب بدتری نسبت به بقیه دارند.

از طرفی تجربه بلایای طبیعی پیش از این نیز نشان می‌دهد تا مردم و خیران پای کار نیایند، امکانات دستگاه‌های دولتی و حتی نظامی نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای حادثه‌دیدگان باشد. این همه در شرایطی است که خود استان‌های معین همچون کرمان و هرمزگان نیز درگیر سیل ویرانگر هستند و کمبود نیروی انسانی و تجهیزات امدادی در سیستان و بلوچستان احساس می‌شود؛ مردم مناطق سیل‌زده تک و تنها مانده‌اند و با دست خالی در حال کمک‌رسانی به هم هستند و از سرنوشت اهالی ده‌ها روستای گرفتار در سیل هم اطلاعی در دست نیست.

در این شرایط انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی کمک و امدادرسانی به ویژه هلال‌احمر، کمیته امداد و نیز سایر نهادهای دولتی و خصوصی با تمام توان خود برای یاری رساندن به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان و جمع‌آوری و ساماندهی کمک‌های مردمی و اعزام داوطلبان به منطقه با جدیت وارد عمل شده و هر چه زودتر به نیازهای مردم سیل‌زده پاسخ دهند.

مردم نیکوکار خراسان رضوی و زائران و مجاوران امام رضا(ع) نیز همچون گذشته که در امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از حوادث مختلف کشور پیشگام بوده‌اند، می‌توانند با هماهنگی نهادهایی چون جمعیت هلال احمر به کمک سیل‌زدگان بشتابند؛ ضمن آنکه این جمعیت با اعلام کد دستوری «# ۵۴*112*» از مردم خواسته با شماره‌گیری این کد از طریق گوشی تلفن همراه، کمک‌های نقدی خود را به مردم سیل‌زده اهدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.