عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی شهر مشهد می گوید: برای تهیه یک جهیزیه ساده در خصوص خرید لوازم خانگی اگر زوجین، فقط حداقل ها را درنظر بگیرند چیزی حدود ۷۰ میلیون تومان باید هزینه کنند . واین رقم درحالی است که عروس و دامادها بخواهند، از لوازم دیگر فاکتور بگیرند .

حداقل ۱۵۰ میلیون تومان برای تهیه یک جهیزیه ساده!

به گزارش قدس آنلاین   این روزها که قیمت بسیاری از کالاها سربه فلک کشیده است ، برای بسیاری از خانواده ها وهمچنین زوج های جوانی که در تدارک تهیه جهیزیه هستند شاید کمی افزایش قیمت ها نگران کننده تر باشد. – براساس رسم و روسومات ازدواج ایرانی ها ، تهیه جهیزیه که شامل وسایلی برای آغاز زندگی مشترک یک زوج است بر عهده خانواده عروس و داماد می باشد . هر چند که بر مبنای "الگوی اسلامی"، جهیزیه می تواند ساده و فقط لوازم ضروری و مورد نیاز برای ابتدای زندگی زوجین در نظر گرفته شود اما این روزها بازار جهیزیه با توجه به تنوع کالاهای لوکس وهمچنین فرهنگ نابه جای چشم وهم چشمی در بین خانواده ها بسیار داغ است .

گشت وگذار در بازار جهیزیه و شنیدن نظرات مردم

به منظور تهیه گزارشی در خصوص جهیزیه به بازار اطلس و همچنین سرای امین ، بورس لوازم منزل از جمله وسایل برقی ، سرویس اتاق خواب ، بلوروچینی شهر مشهد رفتیم. درابتدا بازار بسیار خلوت است اما هرچه که زمان می گذرد،سروکله زوج های جوان که برخی به همراه خانواده هایشان آمده بودند پیدا می شود. عده ای بعد از دیدن کالاهای خوش رنگ و لعاب پشت ویترین به سراغ قیمت آن می رفتند و بعد ازپرسیدن قیمت ،با تعجب بسیار به یکدیگر نگاه می کردندواز مغازه خارج می شدند . اما در این بازار زوج هایی بودند که با لبخندی برلب، بعد از سفارش اجناس کارت می کشیدند و گروهی دیگر نیز فقط به تماشا آمده بودند . خلاصه همه جور عروس و دامادی را دراین بازار دیدم و پای صحبت های هر کدام نشستیم .

مادری که به همراه دخترش برای تهیه جهیزیه آمده بود در همین رابطه به ما می گوید: با توجه به وضعیت گرانی ، خانواده ها مجبور هستند که همه چیز را آسان بگیرند . دربین اطرافیان من،افرادی هستند که تن به جهیزیه سنگین می دهند اما این یک فرهنگ اشتباه است و هر کسی باید به میزان توانایی مالی خود نگاه کند.

وی به گفته هایش اضافه می کند: اکنون با گذشته فرق کرده است زیرا بسیاری از دخترو پسرها در ابتدای زندگی مشترک مستاجر هستند و ممکن است وسایل پرحجم و زیاد برایشان دردسرساز باشد و البته هرچه این مسائل را ساده بگیریم بهتر است.

از شنیدن قیمت ها سرم سوت کشید

هرچه در بازار برای گرفتن مصاحبه گشت می زنیم افراد زیادی تمایل دارند تا درد ودل هایشان را در خصوص جهزیه و همچنین تفکرات غلطی که در این زمینه بین جوانان وجود دارد رابیان کنند به طور مثال پدری در همین رابطه می گوید: چند روزی است که برای تهیه جهیزیه دخترم به اینجا می آیم ولی آنقدر همه چیز گران است که از شنیدن قیمت کالاها سرم سوت می کشد.

وی می افزاید: من به عنوان یک پدر دلم می خواهد که طبق روال همان سنت های قدیم پیش بروم ، اما متاسفانه نسل جوان با وجود تنوع کالاهای لوکس و همینطور رسم و رسومات غلط رضایت به جهیزیه ساده نمی دهند و این مساله دامنگیر بسیاری از خانواده ها است. و فقط امیدوارم روزی در این باره بین مردم بهترفرهنگ سازی شود.

در این بازار پر طمطراق زوج جوانی نیز حضورداشتند که به دلیل قیمت ارزان از کالاهای ایرانی استقبال بیشتری می کردند وبه ما گفتند: همه قبول داریم که چشم وهم چشمی در فرهنگ ما زیاد است ولی چاره ای نیست و باید تا حدودی برای حفظ آبرو به این فرهنگ تن داد.

این زوج در ادامه گفت: مجبور هستیم تا با توجه به پس اندازی که داریم خرید کنیم و به همین دلیل برای تهیه وسایل کالای ایرانی را انتخاب کردیم که زیرا هم ارزان تر است و هم ازمحصولات کشور خودمان حمایت می کنیم.

عروس خانوم که از خرید بسیاری از وسایل غیرضروری صرف نظر کرده است می گوید: بعضی از کالاها جنبه تزئینی دارند و برای شروع زندگی نیاز نیست و ما قصد داریم تا اقلامی را بخریم که کارایی بیشتری دارند.

جیب خالی،پزعالی

بعد از گفتگو با مردم در این گزارش برای اطلاعات بیشتر درمورد خرید زوج های جوان به سراغ مغازه داران رفتیم که بیشتربا آنها سرو کار داشتند وبه قول خودشان به اندازه موهای سر خاطره در خصوص داستان جهیزیه دارند . خاطراتی از عروس و دامادهایی که میلیونی خرید می کنند تا دعوا فقط به خاطر داشتن سلیقه متفاوت .

یکی از این فروشنده ها به ما می گوید: در مدتی که اینجا کاسب هستم ، زوج های زیادی را دیدم که بعضی از آنها حتی از درآمد سطحی برخورداربوده ، اما به خاطر سنت های غلط خودشان را به دردسر  می اندازند.

وی در صحبت هایش با اشاره به ضرب المثلی ادامه می دهد: تا کنون مشتری های زیادی داشته ام که  برخی چشم بسته خرید می کنند و کارت می کشند اما برای عده ای دیگر می توان فقط این جمله را به کار برد ، جیب خالی وپزعالی.

وقتی که از او می پرسیم که خودش چه قدر به این سنت ها پایبند است پاسخ می دهد: من زوج های زیادی را دیدم که به طور مثال عروس خانوم از فلان کالا خوشش آمده اما آقا داماد اصرار داشته که زیبا نیست و یا مثلا گران است و سر همین موضوع ساده اختلاف بین آنها پیش آمده . بنابراین اگر بخواهم روزی برای فرزندم جهزیه تهیه کنم حتما به جهزیه آسان توجه خواهم کرد.

اما فروشنده دیگری که کاملا نظر برعکس فروشنده قبلی را دارد می گوید: دوران چشم وهم چشمی ها دیگر تمام شده است ، اکنون به دلیل افزایش قیمت ها بازار جهیزیه نصف شده . در گذشته مردم حداقل ۱۰رقم کالا متفاوت می خریدند اما الان به خرید کالاهای اساسی اکتفا می کنند.

یک جهیزیه ساده حداقل ۱۵۰ میلیون تومان 

بعد از شنیدن نظرات مردم و فروشنده ها در خصوص جهزیه به منظور برآورد قیمت کالاها به سراغ عضواتحادیه های لوازم خانگی و همچنین اتحادیه بلوروچینی رفتیم.

در ابتدا وحید صامدی عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی شهر مشهد  می گوید: برای تهیه یک جهیزیه ساده در خصوص خرید لوازم خانگی اگر زوجین، فقط حداقل ها را درنظر بگیرند چیزی حدود ۷۰ میلیون تومان باید هزینه کنند . واین رقم درحالی است که عروس و دامادها بخواهند، از لوازم دیگر فاکتور بگیرند اما اگر قصد این را داشته باشند که به طور کامل خرید لوازم خانگی را انجام دهند باید چیزی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان هزینه بپردازند.

اما جهیزیه فقط به خرید لوازم خانگی ختم نمی شود بلکه ابعاد دیگری را نیزدربرمیگیرد . در همین خصوص زارع ، عضو هیئت اتحادیه بلور و چینی می گوید: قطعا دوسال پیش قیمت کالاها نسبت به اکنون بهتر بود، و اما اگر زوجی بخواهد با شرایط موجود فقط حداقل ها را در نظر بگیرد باید چیزی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان بابت خورده و ریزه ها ازجمله قابلمه ، سرویس قاشق و چنگال و بلوروچینی هزینه کنند.

وی ادامه می دهد: قطعا این رقم برای یک پدری که کارمند یا کارگر است بسیار سخت است و باید حدودا ۲۰ ماه پس انداز کند تا بتواند یک جهزیه ساده برای فرزندش تهیه کند.

باتوجه به گفته های این دو عضوهیئت مدیره ، اگر یک زوج با درآمد ماهیانه متوسط  و با صرف نظر از کالاهای غیر ضروری بخواهند زندگی مشترک خود را آغاز کنند باید حداقل چیزی نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان برای تهیه جهیزیه ساده هزینه بپردازند.

تهیه جهیزیه ازدیدگاه اسلام

واما حجت الاسلام محسن لزگی مشاور خانواده در ارتباط با تهیه جهیزیه از دیدگاه اسلام می گوید: در دین مبین اسلام به این مساله اشاره شده است که باید تهیه جهیزیه ساده باشد و از کالاهای غیر ضروری پرهیز کرد.و ضمنا به لحاظ عقلی و منطقی نیز باید وسایلی را فراهم نمود که  کارایی داشته باشد.

وی در ادامه می افزاید: آنچه که در دین اسلام اهمیت دارد این است که زن از تهیه جهیزیه معاف شده و تهیه لوازم برای شروع زندگی برعهده مرد می باشد. اما اگر امروزه می بینیم که درجامعه، خانواده دختر اقدام به خرید جهیزیه می کنند این یک لطف از جانب خانواده همسر است.

این مشاوره خانواده همچنین بیان می کند: در جامعه ما بحث ازدواج آسان از خیلی وقت پیش مطرح بوده اما متاسفانه اگر در بین مردم  به آن توجه نمی شود به این دلیل است که روی باورهای مردم در این خصوص به خوبی کار نشده وفقط در حد شعار بوده.

لزگی همچنین به صحبت هایش اضافه می کند: یکی از دلایل دیگری که باعث شده تا تهیه جهزیه با مشکلات زیادی روبه روشود  و درنهایت به جدایی بیانجامد ، دخالت خانواده هاست که به دلیل عدم آگاهی  فرزند خود را ،راهنمایی غلط می کنند

وی ادامه می دهد:در مشاور دادن به فرزندانمان باید ابتدا از این مساله آگاه باشیم که آیا فرزند ما نیازمند مشاوره است یا خیر؟ و بعد از آن عاقلانه ورود پیدا کنیم. متاسفانه در بسیاری از خانواده ها دیده شده که باتوجه به سن وسال خود و با دید یک آدم ۶۰ ساله ، ورود پیدا می کنند و لذا باید مقتضیات زمان را هنگام مشاوره دادن به زوجین در نظر بگیریم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.