۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 688295

یادداشت

چالش مهم پیشگیری از خسارت در زلزله

دکتر جعفر طاهری/ مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق

زلزله از جمله حوادث طبیعی است که تا این لحظه هنوز بشر نتوانسته وقوع آن را پیش بینی کند، اما با استحکام ساختمان ها و افزایش تعداد سازه ها ( بیمارستان ها) در نقاط پرخطر می توان از میزان خسارت های ناشی از زلزله جلوگیری کرد.
احتمال وقوع زلزله در همه شهرهای خراسان رضوی به دلیل وجود گسل های مختلف و عمیق وجود دارد، در حال حاضر گسل درونه که از شمال بردسکن آغاز شده، کاشمر، خلیل آباد و تربت حیدریه را در برمی گیرد بزرگ ترین گسل در این استان محسوب می شود.
پس از آن، گسل بیاض که در گناباد قرار دارد نیز یکی از بزرگ ترین گسل ها محسوب می شود، این در حالی است که گسل های موجود در خراسان رضوی از حدود 7 یا 8 شهر بزرگ این استان می گذرد و این نیازمند توجه بیشتر و اطلاع رسانی دقیق تر به مردم است.
مشهد نیز به واسطه اینکه یکی از کلانشهرهای بزرگ ایران محسوب می شود و گسل شمال به جنوب در این شهر احتمال وقوع زلزله های بسیار را دارد، البته استحکام سازه ها و ساختمان ها در مشهد به اندازه ای است که می تواند از زلزله ای با عمق 4 یا 5 ریشتر بدون خسارت عبور کند، اما ضرورت توجه به مدل توسعه شهرها و استحکام ساختمان ها؛ چالش مهم پیشگیری از خسارت در زلزله محسوب می شود.
در حال حاضر طرح مطالعاتی بر روی گسل های شمال تا جنوب مشهد را اجرا کردیم و به برنامه ریزان نکات و ضرورت ها را اعلام کرده ایم، اما متاسفانه پرداختن به خسارت های ناشی از زلزله موضوعی مقطعی است و هر زمان که زلزله ای با خسارت قابل توجه رخ دهد، مسئولان در مدت زمانی که محدود به همان زلزله است به فکر چاره می افتند، این موضوع در حالی است که آنها عمدتا به مطالعات و نقشه های تهیه شده از گسل ها در سازمان های پایه از جمله زمین شناسی توجهی نمی کنند.
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.