دومین دوره طـرح «بچه‌های مشهد» با هدف افزایش سطح مشارکت‌های اجتماعی کودکان و افزایش احساس تعلق خاطر کودکان و والدین به شهر، به همت اداره آموزش فرهنگ شهروندی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری و فرهنگسرای کودک و آینده در سطح مناطق سیزده‌گانه مشهد اجرا می‌شود.

آموزش مفاهیم فرهنگ شهروندی در طرح «بچه‌های مشهد»

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، با توجه به ضرورت آموزش مفاهیم شهروندی از دوران کودکی و فرهنگ‌سازی از درون خانواده، دومین دوره طـرح «بچه‌های مشهد» با هدف افزایش سطح مشارکت‌های اجتماعی کودکان از طریق آموزش مفاهیم تفکیک زباله از مبدأ و رعایت حق تقدم عابر پیاده از امروز ۲۳ دی‌ماه آغاز می‌شود. این طرح به مدت ۶ ماه توسط اداره آموزش فرهنگ شهروندی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در مناطق سیزده‌گانه شهر اجرا خواهد شد.
آنچه باعث شده است دو موضوع رعایت حق تقدم عابر پیاده و تفکیک زباله از مبدأ در کانون توجه اداره آموزش فرهنگ شهروندی قرار بگیرد، تأثیر یادگیری این مفاهیم در حفظ و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است. براساس آمار پلیس مشهد، ۵۱ درصد افراد فوت شده در تصادفات مشهد عابران پیاده بوده‌اند و در بخش زیادی از این تصادفات، عامل اصلی تصادف رعایت نکردن حق تقدم عابران و عبور نکردن از روی خط عابر پیاده بوده است. همچنین براساس آمارها بخش قابل توجهی از زباله تولید شده در مشهد، زباله خشک و قابل بازیافت است که تفکیک آن از مبدأ توسط شهروندان علاوه بر کاهش آسیب‌های محیط زیستی، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های خدمات شهری می‌شود. از این رو، اداره آموزش فرهنگ شهروندی به آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت حق تقدم عابر پیاده و تفکیک زباله از مبدأ اهتمام ویژه‌ای دارد و در طرح بچه‌های مشهد به طور ویژه به این دو محور پرداخته است.
در این طرح، مسئولیت‌های اجتماعی و پیام‌های شهروندی به کودکان ۷ تا ۱۲ سال و والدین آنان آموزش داده می‌شود.
از شاخص‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در طرح بچه‌های مشهد می‌توان به برگزاری کارگاه‌های‌ ویژه کودکان با موضوع تفکیک زبـاله از مبدأ و رعایت حق تقدم عابر پیاده در قالب بازی، قصه‌گویی، اجرای نمایش و تئاتر کودک اشاره کرد. همچنین در این طرح، ۸ دوره نظری و عملی ویژه والدین برگزار می‌شود که موضوع آن تربیت فرزند با تمرکز بر ویژگی‌های شهروند نمونه و افزایش حس مسئولیت‌پذیری شهری در کودکان است.
مقرر شده است اداره آموزش فرهنگ شهروندی، استادان آموزش‌های شهروندی و مربیان کودکان را به مناطق سیزده‌گانه معرفی کند و ادارات فرهنگی مناطق سیزده‌گانه مشهد، برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی را با هماهنگی مدارس هر منطقه اجرا نمایند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.