در آستانه معرفی کابینه جدید لبنان توسط «حسان دیاب»، آنگونه که به نظر می رسد سعد الحریری نخست وزیر پیشبرد امور همچنان برای جلوگیری از تشکیل کابینه به خیابان ها چشم دارد.

دولت جدید لبنان؛ فضای مه‌آلود در آستانه معرفی کابینه «دیاب»

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «حسان دیاب» نخست وزیر مکلف لبنان به تلاش های خود برای تشکیل کابینه ادامه می دهد و آخرین اخبار به کامل بودن تقریبی این کابینه اشاره دارد. منابع رسانه ای این خبر را تایید کرده اند و احتمالا طی دو سه روز آینده حسان دیاب برای معرفی اعضای دولت به کاخ ریاست جمهوری برود و آنگونه که گفته می شود دو وزارت خانه امور مهاجران و اطلاع رسانی حذف شده است.

به گفته کارشناسان حسان دیاب در تشکیل دولت بسیار محتاطانه عمل کرده که احتمالا دلیل او نگرانی از عدم موفقیت در جلب رأی اعتماد باشد؛ البته در این بین باید تاکید کرد که ماموریت دیاب ماموریت آسانی نبوده و با برخی موانع داخلی و خارجی مواجه بوده است؛ همانطور که میشل عون رئیس جمهور به آن اشاره کرد و گفت: کابینه جدید آماده بود و باید هفته گذشته معرفی می شد اما برخی مشکلات مانع از آن شد؛ به تمام تلاش ها برای تشکیل دولت جدید ادامه می دهیم و در این راستا منافع عالی ملی را بر هرچیزی دیگر مقدم می داریم.

بحران اقتصادی کنونی ایجاب می کند تا تمام گروه ها در تشکیل کابینه جدید تسریع کنند، به ویژه آنکه برخی طرف های داخلی برای بازگشت به حکومت، سیاست هایی را در پیش گرفته اند که به ارزش پول ملی آسیب می زند. علی رغم وجود برخی دلایل خارجی برای بحران اقتصادی اما دلایل داخلی بسیاری نیز برای آن وجود دارد که میشل عون در این خصوص می گوید: عوامل متعددی برخی خارجی و برخی داخلی وجود دارند که این بحران بی سابقه اقتصادی، مالی و اجتماعی را در کشور به بار آورده اند.

آنگونه که به نظر می رسد سعد الحریری نخست وزیر پیشبرد امور همچنان برای جلوگیری از تشکیل کابینه به خیابان ها چشم دارد؛ هرچند می گوید: که آنها خود مانع تراشی می کنند و مرا به مانع تراشی درکشوری متهم می کنند که ملت آن رنج بسیاری کشیده است. باید اختلافات را کنار بگذاریم و وزرای متخصص را انتخاب کنیم. این در حالی است که طرفداران او شب های اخیر راه ها را مسدود و با هدف بحرانی کردن وضعیت به بانک ها حمله کردند، به ویژه آنکه فهمیده بودند معرفی دولت نزدیک است.

آنگونه که به نظر می رسد طی روزهای آتی اتفاقات در خیابان های لبنان تشدید شود و به ویژه آنکه ده ها نفری که در خیابان ها حضور دارند خود را نماینده تمام مردم لبنان می دانند و از این رو، ورود به این بازی تشکیل دولت آتی را مختل می کند و معادله باخت-باخت برقرار می شود.

علی رغم آنکه تشکیل کابینه یک گام بسیار مهم است اما کسب رأی اعتماد از آن مهمتر بوده و احتمال به حد نصاب نرسیدن پارلمان برای بررسی صلاحیت وزرا در صورت بروز شکاف های جدید بعید نیست؛ مردم لبنان منتظر هستند تا کابینه به مجلس معرفی شود که پس از آن یا رأی اعتماد لازم را کسب می کند و یا آنکه رایزنی های دوباره از سرگرفته می شود، اما شرایط اقتصادی لبنان ظرفیت بحران های بیشتر را ندارد.

خلاصه آنکه فضای سیاسی لبنان همچان مه آلود است و اگر سعد حریری معتقد است که می تواند با استفاده از افراد حاضر در خیابان ها تشکیل دولت جدید را ناکام کند، باید بداند که به عنوان نخست وزیر پیشبرد امور مسئول هر گونه فروپاشی احتمالی است. او دو بار فرصت خود را از دست داده و امروز باید عرصه را برای حسان دیاب باز کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.