داستان ساماندهی باشگاه‌های ورزشی استان قصه امروز و دیروز نیست. این ماجرا هر از گاهی از زبان مسئولی ورزشی به اصطلاح به‌روزرسانی می‌شود.

دخمه‌هایی به نام باشگاه ورزشی!

هاشم رسائی‌فر/

 داستان ساماندهی باشگاه‌های ورزشی استان قصه امروز و دیروز نیست. این ماجرا هر از گاهی از زبان مسئولی ورزشی به اصطلاح به‌روزرسانی می‌شود.

عجیب است که آمارها تقربیاً هر سال همان مقدار است که بوده با اختلافی جزئی. یک هزار باشگاه، 100 بیشتر یا کمتر جالب است که همیشه همین مقدار باشگاه فاقد مجوز در خراسان رضوی دایرند!

موضوع را خیلی نمی‌خواهیم به سمت و سوی آمار و ارقام ببریم هر چند که در این موضوع حرف برای گفتن زیاد است. آنچه مهم است اینکه با این حجم بالای فعالیت باشگاه‌های بدون مجوز آنچنان که باید و شاید نظارتی بر فعالیت آن‌ها نمی‌شود یا بهتر بگوییم باشگاه‌های بدون مجوز عملاً از زیر چتر نظارتی نهادهای رسیدگی‌کننده خارج می‌شوند.

وقتی نظارتی نباشد هر اتفاقی ممکن است در این مکان‌ها بیفتد. رعایت نکردن نکات بهداشتی و ایمنی کوچک‌ترین آن‌هاست. بماند که هزار اتفاق مختلف دیگر هم در همین مکان‌های به اصطلاح باشگاه ممکن است بیفتد یا بهتر است بگوییم می‌افتد!

از تجویز مواد اعتیادآوری همچون شیشه و مواد مخدر صنعتی دیگر برای کاهش وزن گرفته تا تجویز انواع و اقسام مواد پروتئینی و آمپول غیرمجاز برای بزرگ شدن عضلات و هزاران مورد دیگر.

•        نبود نظارت بر فعالیت باشگاه‌های بدون مجوز

شهروندی در این باره نظری قابل تأمل دارد. او می‌گوید: با توجه به غیرمجاز بودن برخی از این باشگاه‌ها و اتفاقاتی که داخل آن‌ها می‌افتد عملاً پوششی شده‌اند برای برخی از اعمال مجرمانه برای همین باید نهادهای نظارتی با دقت و همراهی بیشتر در این خصوص ورود پیدا کنند تا مکانی که قرار است فرصتی برای ورزش و سرگرمی جوانان باشد به جایی برای بزهکاری تبدیل نشود.

او ادامه می‌دهد: برخی از جوانانی را می‌شناسم که به قصد ورزش وارد چنین باشگاه‌هایی شدند اما با تأثیر از جو حاکم بر آن متأسفانه پس از مدتی گرفتار بعضی از بزهکاری‌ها شده‌اند که تا پیش از آن به هیچ عنوان درگیرش نبودند.

فرد دیگری نیز در خصوص فعالیت باشگاه‌های ورزشی اظهار کرد: خیلی از باشگاه‌های مجاز ورزشی همان طور که از اسم آن‌ها پیداست فعالیت ورزشی دارند و بعضاً شرایط خوبی برای جوانان و آن‌هایی که علاقه‌مند به ورزش هستند فراهم می‌کنند اما متأسفانه برخی از باشگاه‌ها هم هستند که اتفاقاتی در آن‌ها می‌افتد که نگران‌کننده است مثل توزیع برخی مواد مخدر صنعتی برای کاهش وزن به خصوص در باشگاه‌هایی که برای بانوان فعال هستند و شرط بندی‌هایی که در بعضی دیگر از باشگاه‌ها مثلاً سر میز بیلیارد و غیره می‌افتد که این‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند خوب باشد.

•        شناسایی یک هزار باشگاه بدون مجوز در خراسان رضوی

معاون توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری در سطح استان یک هزار باشگاه ورزشی فاقد مجوز شناسایی شدند و اخطارهای اولیه و مهلتی برای دریافت مجوزهای لازم به آن‌ها داده شده تا بتوانند در رشته‌هایی که مربی معرفی می‌شود و مجاز هستند، فعالیت کنند.

امیر زارعی بیان کرد: اکنون در سطح شهرهای استان 2هزار و 500 باشگاه ورزشی در رشته‌های مختلف فعال هستند که به روند توسعه ورزش قهرمانی، همگانی و افزایش سرانه ورزشی استان کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها در سطح استان ملزم به بازدید و شناسایی باشگاه‌هایی که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند، شدند. چون باشگاه‌های غیرمجاز استانداردها را رعایت نکرده و به دلیل مسائل غیرورزشی که رخ می‌دهد موجب به خطر افتادن سلامت ورزشکاران می‌شوند به همین علت گروه‌های بازرسی تشکیل می‌شوند و بازدیدهایی را انجام می‌دهند.

معاون توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بیان کرد: باشگاه‌های غیرمجاز پلمب می‌شوند تا در اسرع وقت با مراجعه به ادارات ورزش و جوانان نسبت به دریافت پروانه بهره‌برداری اقدام کنند.

وی گفت: از ابتدای امسال در سطح استان یک هزار باشگاه فاقد مجوز شناسایی شدند و اخطارهای اولیه و مهلت چندروزه‌ای برای اخذ مجوزهای لازم به آن‌ها داده شده تا بتوانند در رشته‌هایی که مربی معرفی می‌شود و مجاز هستند، فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.