«زینب ابوطالبی» را تا یک هفته پیش خیلی‌ها نمی‌شناختند. مجری گمنامی که پس از شهادت سردار سلیمانی، اجرای ویژه برنامه «انتقام سخت» را به عهده گرفته بود. برنامه‌ای که در میان هیاهوی روزهای داغِ پس از ترور حاج قاسم، آنچنان که باید و شاید به چشم نیامد.

به اتحاد نیاز داریم

محمد تربت زاده/

«زینب ابوطالبی» را تا یک هفته پیش خیلی‌ها نمی‌شناختند. مجری گمنامی که پس از شهادت سردار سلیمانی، اجرای ویژه برنامه «انتقام سخت» را به عهده گرفته بود. برنامه‌ای که در میان هیاهوی روزهای داغِ پس از ترور حاج قاسم، آنچنان که باید و شاید به چشم نیامد. پس از گذشت بیش از یک هفته از این ماجرا اما بخش کوتاهی از ویژه‌برنامه انتقام سخت، مثل بمب در فضای مجازی منتشر شد. بخش کوتاهی که زینب ابوطالبی در آن می‌گفت: «گفتمانی که به آن باور داریم اقتضائاتی دارد و گاهی می‌طلبد که ما حماسی و جهادی زندگی کنیم... ببخشید شاید توی دوربین من نباید این حرف را بزنم، ولی اگر کسی اعتقاد ندارد، جمع کند از ایران برود. برود همان جاهایی که همان رفاه و همان مدل زندگی را دارد و اگر اعتقاد داریم به نظرم باید جدی به میدان بیاییم. به نظرم امروز نشان دادیم که همه ما ایرانیان به یک مدل زندگی سلحشورانه احتیاج داریم و آن مدل را نیاز داریم».

بهترین مجری زن

زینب ابوطالبی برخلاف تصورتان آنچنان هم تازه کار محسوب نمی‌شود. سابقه مجری‌گری‌اش در اصل برمی‌گردد به حدود دو دهه پیش و برنامه کودک و نوجوان «نیمرخ». البته ابوطالبی بعد از این برنامه، تا اوایل دهه ۹۰ از تلویزیون کنار رفت و سال ۹۱ با برنامه «نیمه پنهان» در شبکه افق، به تلویزیون برگشت. عملکرد ابوطالبی در این برنامه حسابی مورد استقبال قرار گرفت و موجب شد تا سال ۹۷ جایزه بهترین مجری زن صداوسیما را از جشنواره جام جم دریافت کند.

در مورد زندگی شخصی ابوطالبی اگرچه اطلاعات زیادی در دست نیست ولی کاربران فضای مجازی به نقل از چند فعال رسانه‌ای و مجازی، می‌گویند مجری شبکه افق پنج فرزند دارد، از دانشگاه شریف دانش‌آموخته و اوضاع مالی‌اش هم حسابی رو به راه است! کاربران به نقل از چند خبرنگار فعال توییتری، اعلام کرده‌اند که ابوطالبی صاحب یک خانه در شمال تهران و یک خودرو لندکروز چند میلیاردی است که البته راست و دروغش بماند به عهده خودشان!

نوع دیگری از خطای انسانی

گذشته از این حرف‌ها منتقدهای زینب ابوطالبی، می‌گویند خانم مجری از اول هم این صحبت‌ها را برای مشهور شدن انجام داده! طرفداران این اتهام، معتقدند ابوطالبی «شهرت منفی» را به «گمنامی» ترجیح داده و کاربران فضای مجازی هم در این مسیر به او کمک کرده‌اند. خصوصاً چهره‌های شاخص که اگرچه خانم مجری را به باد انتقاد گرفتند اما به دیده شدن او کمک کردند. مثل سیاوش صفریان‌پور، یکی از مجریان صداوسیما که در اینباره نوشته بود: «این {تکه از اجرای تلویزیونی زنده} هم نوع دیگری از خطای انسانی است. تفاوتش در این است که آدم را در جا نمی‌کشد. از طرف خودم از تمام مردم سرزمینم عذرخواهی می‌کنم».

المیرا شریفی‌مقدم هم به عنوان دیگر مجری صداوسیما در اینباره در توییتر نوشت: «من هم به جای ایشون معذرت می‌خواهم».

اکبر نبوی هم دیگر منتقد صحبت‌های ابوطالبی بود که نوشت: «خواهر محترم! شما می‌توانی در صفحه یا صفحات شخصی خود، هر چه می‌خواهی بگویی، بنویسی و منتشر کنی، اما حق نداری در رسانه رسمی کشور، برای معترض یا حتی آشوبگر، حکم به رفتن از ایران بدهی...»

سوسن حسنی‌دخت هم در اینباره گفته است: «معلوم نیست این همه نفرت پراکنی در این موقعیت حساس، چه توجیهی دارد؟ چه کسانی از دوقطبی کردن جامعه سود می‌برند؟ ایران متعلق به همه ایرانیان است. یکدیگر را دوست داشته باشیم و به هم احترام بگذاریم».

خطابش مسئولان بود نه مردم

از آن طرف البته تعدادی از کاربران فضای مجازی، رسانه‌ها و مجری‌های صداوسیما هم از زینب ابوطالبی بابت اظهاراتش حمایت کردند. مثل روزنامه کیهان که حسابی منتقدان مجری شبکه افق را مشت و مال داد. امیرحسین ثابتی هم به عنوان دیگر مجری شبکه افق، درباره این ماجرا در توییترش نوشت: «باید خداقوت گفت به خانم‌ها ذبیح پور و ابوطالبی که این روزها به خاطر اثرگذاری و دفاع مؤثرشان از جبهه حق، مورد تخریب عده‌ای معلوم‌الحال قرار گرفته‌اند. کاش به جای برخی دوستان منفعل که به محض غلبه جو منفی علیه یک نفر، فوری با آن جو همراه می‌شوند، هزاران ذبیح‌پور و ابوطالبی داشتیم». ثابتی اما پس از حمله کاربران فضای مجازی به صفحه‌اش، در توییت دیگری خطاب به یکی از منتقدها نوشت: «اشکال شما دوست عزیز مثل بقیه عزیزانی است که حرف‌های خانم ابوطالبی را کامل ندیده و براساس یک کلیپ ۳۰ ثانیه‌ای قضاوت می‌کنند. ایشان خطابش مسئولین است نه مردم. فیلم کاملش ان‌شاءالله منتشر می‌شود ولی باید تأسف خورد به حال جبهه‌ای که سمت تیربارش به سوی خودی‌هاست».

به اتحاد نیاز داریم

پس از بالا گرفتن ماجرا، زینب ابوطالبی بالاخره مجبور شد از مردم عذرخواهی کند و البته درباره بریده‌ چند ثانیه‌ای از برنامه «انتقام سخت» هم توضیح بدهد. این توضیحات را بدون کم و کاست از زبان ابوطالبی بخوانید: «جا دارد عذرخواهی کنم. این برنامه برای ۹ روز پیش، یعنی شانزدهم دی‌ماه دوشنبه هفته گذشته و روز تشییع حاج قاسم سلیمانی در تهران بوده است. ما در این برنامه راجع به سبک زندگی صحبت می‌کنیم و در آن برنامه به شور و هیجان در اثر ریخته‌شدن خون پاکی می‌پرداختیم که چه‌طور تبدیل به شعور جاری در زندگیمان شود. همیشه دغدغه‌ای داشته‌ام که چرا برخی از مسئولین ما حرف‌هایی می‌زنند که اکثراً در زندگیشان جاری نمی‌شود یا از چیزی ارتزاق می‌کنند که خیلی به آن باور ندارند. آنجا در ۳۸ ثانیه‌ای که از یک ۶۰ دقیقه طولانی برداشت شده، این‌طور سوء‌تفاهم شده است؛ در صورتی که خطاب من به برخی از مسئولینی بود که از اعتقاد و باوری صحبت می‌کنند که در زندگی عملاً می‌بینیم به آن پایبند نیستند. به صورت مشخص بعد از این اتفاق می‌رفتم کامنت‌ها را می‌خواندم خیلی حرف‌های نامناسبی زده می‌شد مجبور شدم در صفحه‌ام تغییراتی بدهم تا بیش از این حال مردم را بد نکنیم. من خیلی ناراحت حال مردم بودم بعضی از این کامنت‌ها را می‌خواندم آن‌هایی که بی‌ادبانه بود را نمی‌دانستم چه جوابی بدهم اما آن‌هایی که مؤدبانه نقد می‌کردند هرچند این نقدها با خشونت همراه بود توضیح می‌دادم که منظورم چه بود. می‌گفتم خطابم به برخی از مسئولین بود و حتی می‌گفتم می‌دانید این برنامه ۹ روز پیش بوده و قبل از سقوط هواپیما روی آنتن رفته است. من خودم داغدارم از این هواپیما و دوستانم را از دست داده‌ام. واقعآً بهتر بود کسانی که ۳۸ ثانیه وقت گذاشتند، ۵ دقیقه بیشتر این برنامه را می‌دیدند تا بهتر تصمیم می‌گرفتند. من کی‌ام که برای مردم ایران تعیین تکلیف کنم که مثل من فکر کنند. ما همه‌مان مردم یک سرزمینیم. مقداری عادلانه نگاه کنیم همه مسائل احتمالاً حل خواهد شد».

با وجود این عذرخواهی اما کارشناس‌ها می‌گویند زدن این حرف‌ها درست در زمانی که مردم بیش از هر چیزی به اتحاد احتیاج دارند، هیچ جوره قابل قبول نیست حتی اگر روی صحبت ابوطالبی با مسئولان بوده باشد؛ آن‌هم درست زمانی که بعد از حوادث ناگوار، جریان‌های ایرانی به اتحادی مثال‌زدنی رسیده بودند. هرچه که باشد این موضع‌گیری و این صحبت‌ها در نهایت به پای رسانه‌ملی نوشته می‌شود نه به پای «زینب ابوطالبی». رسانه‌ملی‌ای که این روزها بابت ماجرای سقوط هواپیما، به اندازه کافی زیرفشار افکار عمومی و کاربران فضای مجازی قرار دارد و موضع‌گیری‌های عجیب و غریب مجری‌هایش در چنین شرایطی می‌تواند اوضاع را بدتر از بد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.