مدیر مرکز پژوهش های آستان قدس رضوی: نظام سازی های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و غیره بایستی در سایه سار قرآن صورت پذیرد.

هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب و روحانیون اهل سنت خراسان در ایستگاه پایانی

قدس آنلاین- احمد فیاض: هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب و روحانیون اهل سنت خراسان با معرفی برگزیدگانش و محکومیت ترور سردار نهضت مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به کار خود پایان داد.
مدیر مرکز پژوهش های آستان قدس رضوی در آیین اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب و روحانیون اهل سنت خراسان که ظهر دیروز(پنج شنبه) در محل اردوگاه ثامن الائمه(ع) مشهد برگزار شد؛ با اشاره به حدیث مشهور شیخ صدوق از پیامبر اعظم(ص) در مورد فضیلت و جایگاه همراهان و حاملان قرآن روایات اظهار کرد: در فرهنگ و اندیشه اسلام و بیانات نبوی؛ جامعه اسلام خالی از شریف و وزیر است اما نبی اکرم(ص) از حاملان قرآن و شب زنده داران در مسیر سیر و سلوک و تذهیب به عنوان شریف ترین انسان های امتش یاد می نماید.
حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی خاطرنشان کرد: جای شکر دارد که اکنون در ایران اسلامی عرصه های قرآنی مهیاست. انبوه جلسات، مراسمات، محافل قرآنی، پرورش قاریان بین المللی، جلسات متعدد تفسیر و مهمتر حاکمیت و گسترش فرهنگ قرآنی در کشور است که جای شکر دارد. پیش ازانقلاب گاهی در کوچه پس کوچه ها جلسات قرآن برگزار می شد اما امروز محافل، مجالس، موسسات و مراکز متعدد علوم قرآنی، مسابقات قرآنی همراه با بودجه مناسب در کشور گسترش یافته که به برکت حضور رهبر فرزانه انقلاب است.
وی افزود: رهبری انقلاب در جایگاه مقام ولایت و رهبری امت انقلابی، خود شخصیت بارز قرآنی دارد. یک متخصص قرآن است و نیز عرصه های قرآنی را حمایت و پشتیبانی نموده، و پرچمدار آن است.
مدیر مسوول روزنامه قدس با اشاره به نقش قاریان برجسته بین المللی تصریح کرد: تا پیش از این به وجود قاریان مصری در جهان اسلام افتخار می کردیم اما اکنون شاهد حضور قاریان بین المللی ممتاز داخلی هستیم که فخر ما هستند. همه اینها به خاطر رهبری انقلاب است که قاریان را تکریم می کند. جلسه انس با قرآن که هرساله در ماه رمضان توسط رهبر انقلاب برگزار می شود؛ تنها جلسه ای است که
 ایشان، فروتنانه همراه با حاملان قرآن می نشینند. در محفل قرآنی باید کوچکی کرد تا انسان بزرگ شود.
حجه الاسلام مرویان حسینی با بیان این مطلب که اولیاء الله همه اهل قرآن بودند به سیره رضوی اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) هر ده روز یکبار قرآن را ختم می کردند و می فرمودند این بدان جهت است که می خواهم در معارف قرآن و کلام وحی غور نمایم والا هر سه روز قرآن را ختم می نمودم. امام سجاد(ع) نیز وقتی قرآن تلاوت می کردند؛ عابران کوچه ها به واسطه آهنگ داوودی کلام وحی متوقف شده، و چنان محو تلاوت حضرتش می شدند که مرغان بر سر آنان می نشستند. امام خمینی(ره) نیز همیشه قبل و بعد از نمازهای یومیه قرآن تلاوت می کردند.
وی با تشریح نتایج پژوهش های انجام شده، بیان کرد: طبق پژوهش های اجتماعی نوجوانانی که با قرآن انس و الفت دارند؛ 38 درصد کمتر از سایر نوجوانان در طول حیاتشان دچار آسیب های اجتماعی می شوند. قرآن سد مستحکمی در برابر معضلات و آسیب های اجتماعی چون اعتیاد، طلاق، بی بند و باری های اخلاقی و بی هویتی های اجتماعی است و چون حرز عمل می نماید. این حرز را بایستی پاس داشت و تقویت کرد. 60 هزار پایگاه قرآنی در کشور چون 60 هزار پایگاه نور در جهت اعتلای اخلاق عمل می نماید. قرآن؛ پشتیبان، هدایت گر، شفا و رحمت، نور و مدافع است لذا قرآن باید در بدنه اجتماع بسط و گسترش یابد.
حجه الاسلام مرویان حسینی در تبیین نقش نظام سازی قرآن افزود: نظام های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی و غیره در سایه سار قرآن کریم باید صورت پذیرد. البته گامهای ارزشمندی در راه این افق، طی 40 سال انقلاب پیموده شده، اما گام های بیشتری باقی و برجا مانده است.
وی با اشاره به لقب "سیدالشهدای مقاومت"  برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: امروز بایستی جریان سازی های علمی، فرهنگی و اجتماعی و ... پیرامون مقاومت در کلام وحی پیگیری و استخراج شود. این جریانات برای بقای اسلام و ایران اسلامی اعم از شیعه و سنی لازم و ضروری است. شرط تداوم راه شهید قاسم سلیمانی در این است که مفهوم مقاومت را پیگیری و دنبال نماییم.
یکی از اعضای شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور نیز در این مراسم با یادآوری این نکته که برای هر حرف کلام وحی ده حسنه منظور می گردد؛ اظهار کرد: طی همین دو روز برگزاری مسابقات علوم قرآنی هزاران حسنه به روح مطهر سیدالشهدای نهضت مقاومت اسلام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا گردید.

گلدی کمالی؛ شرکت حاضران در مسابقات قرآن کریم را در راستای فرمان مقام معظم رهبری برشمرد و با اشاره به آیات بعثت کلام وحی خاطرنشان کرد: یکی از اهدف چهارگانه بعثت، قرائت، تفسیر و تعلیم قرآن است.
وی در بخش مهمی از بیانات خود تصریح کرد: در جهموری اسلامی ایران و در راس حکومت به اصطلاح اهل سنت؛ اولوالامر زمان ما؛ امام المسلمین مقام معظم رهبری که هم ریاست حکومت و نیز ریاست دین را بر عهده دارند؛ توجه ویژه ای به قرآن مجید دارند.
مدیر حوزه علمیه خادمی با اشاره به شهادت سپهبد سلیمانی بیان کرد: شهادت سپهبد سلیمانی داغ و مصیبت بزرگی برای مسلمین و حتی بشریت است، اما این خواست خداست که جهادگران فی سبیل الله به نزد پروردگارشان بازگردند.البته بر اساس کلام وحی؛ شهدای عالیمقام؛ نمی‌میرند، بلکه در این دنیا و در آخرت بالاتر می‌رود و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند. اگر برخی انسان‌ها جهاد در راه خدا نمی‌کردند، فساد جهان را پر می‌کرد و حاج قاسم سلیمانی یکی از همان افراد و سربازان خدا بود که به مقام والای شهادت نائل آمد.
وی با اشاره به انتقام سخت سپاه پاسداران اظهار کرد: شاید به لحاظ مادی اگر کسی بخواهد مقایسه کند، بگوید کسی حریف ارتش آمریکا نمی‌شود اما از دیدگاه قرآن عده قلیلی می‌توانند به‌وسیله ایمان در برابر قدرت‌های جهان پیروز شوند و ما این دیدگاه را داریم. در گذشته فقط دو ابرقدرت حرف اول و آخر را می‌زدند که در شرق شوروی و در غرب آمریکا بود، شوروی که از هم پاشید و آمریکا نیز به امید خدا نابود می‌شود.
آخوند گلدی کمالی بیان کرد: امروز آمریکا در مقابل نیروی اسلام و مومنین است و بحث اسلام و کفر شده است، از نظر فقهی اهل سنت نیز در مقابل ما آمریکا و کفر است و بحث‌های فرعی درونی و تفرقه افکنانه در این روزها جایی ندارند. در امر دفاع نیز بایستی همه از رهبری انقلاب اطاعت نماییم. از دیدگاه قرآن دو جبهه بیشتر نداریم، یک جبهه اسلام و یکی جبهه کفر، احزاب و فرقه‌ها را ما انسان‌ها تشکیل داده‌ایم.
گفتنی است پیش از مراسم نیز معاون فرهنگی دفتر نمایندگی ولی در امور اهل سنت خراسان با تمجید از سردار شهید سپهد سلیمانی به تماس تلفنی اش با یکی از علمای اهل سنت پاکستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر سید حسن نصرالله که از حاج قاسم سلیمانی به عنوان سیدالشهدای مقاومت نام برد؛ این عالم اهل سنت پاکستانی نیز مانند سید حسن نصرالله از شهید سلیمانی به عنوان سیدالشهدای محور مقاومت یاد کرد. به هر حال راه این شهید بزرگوار امتداد خواهد یافت.
حجه الاسلام یوسف مهربان درباره این دوره از مسابقات علوم قرآنی که به مدت دو روز در اردوگاه ثامن الائمه(ع) مشهد برگزار شد؛ گفت: در فرصت کم اما شاهد افزایش کمی شرکت کنندگان در مسابقات به تعداد حدود 500 نفر بودیم که بیانگر رشد کمی این دوره است. همچنین به لحاظ کیفی نیز این دوره  رشد چشمگیری داشت.
وی تصریح کرد: موضوع گام دوم انقلاب در این دوره درنظر گرفته شد که یکی از شاخص های ارتقای کیفی مسابقات است. به این معنا که درباره گام دوم انقلاب در کلام وحی، تحقیق و پژوهش صورت پذیرفت و مسائل مرتبط استخراج گردید.
حجه الاسلام مهربان خاطرنشان کرد: شعار هفتمین دوره مسابقات علوم قرآنی طلاب و روحانیون اهل سنت "عمل به قرآن؛ ضرورت امروز جهان اسلام" بود. اگر بخواهیم در دورانی که سراسر ظلم و ستم و کینه توزی است و دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه و از بین بردن آرمان‌های اسلامی هستند ایستادگی کنیم،این امر با عمل به قرآن میسر می‌شود.
همچنین در این دوره از مسابقات؛ بیانیه روحانیون و طلاب اهل سنت خراسان در محکومیت جنایت ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قرادت گردید.
در پایان مراسم نیز با معرفی نفرات اول تا سوم دربخش های مختلف مانند حفظ و مفاهیم تمام قرآن، 30، 10 و 5 جز کلام الله مجید از آنان با اهدای لوح و جوایزی تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.