بنا به اذعان یک مقام پنتاگون، آمریکا در حوزه توسعه سلاح‌های مافوق صوت پیشرفت چشمگیری نداشته است.

اذعان پنتاگون به ناکامی در حوزه توسعه تسلیحات مافوق صوت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نائب رئیس ستاد مشترک ارتش تروریست آمریکا روز جمعه اعلام کرد ارتش این کشور در حوزه توسعه و تحقیقات تسلیحات مافوق صوت ناکام بوده و سال‌ها طول خواهد کشید تا واشنگتن بتواند بار دیگر جایگاه پیشین خود را در این زمینه بدست آورد.

جان هیتن در سخنرانی در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک در واشنگتن گفت: در حال حاضر در یک رقابت جدی با دیگر کشورها در حوزه سلاح‌های مافوق صوت گیر افتاده ایم. ما ده سال پیش (در این زمینه) پیشرو بودیم. قبلا دو برنامه داشتیم، دو نمونه اصلی داشتیم. این برنامه‌ها خیلی کارآمد نبودند. بعد از این ناکامی ما چه اقدامی کردیم؟ ما قبل از لغو این پروژه‌ها سال‌ها در حال بررسی علت این ناکامی‌ها بوده ایم.

این مقام وزارت دفاع آمریکا از همه بخش‌های درگیر خواست تا احیای تلاش‌های توسعه‌ای را تسریع بخشند و قابلیت‌های فضایی را در مدارشان مورد آزمایش قرار دهند.

آمریکا به طور جدی سعی در تولید موشک‌های مافوق صوت داشته است. در سال ۲۰۱۸ وزارت دفاع آمریکا توسعه موشک‌های هوا به زمین «آ آر آر دبلیو» را آغاز کرد و همزمان بر روی تولید موشک‌های بلند برد «اچ سی اس دبلیو» برای کاربرد در نیروی هوایی این کشور متمرکز شد. هزینه این دو پروژه ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شد.

روسیه تنها کشوری است که رسما اعلام کرده سلاح‌های مافوق صوت را در اختیار دارد. در سال ۲۰۱۹ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد تا زمانی که دیگر کشورهای در زمینه تسلیحات مافوق صوت به پیشرفتی دست یابند، مسکو قابلیت‌های بیشتری را در این حوزه کسب می‌کند. نمونه‌ای از این سلاح‌ها موشک فوق صوت کینژال است، که یک شکاف راهبردی احتمالی برای آمریکا ایجاد می‌کند.

موشک مافوق صوت نوعی از موشک کروز است که  با سرعت ۷۶۷ مایل در ساعت، دست‌کم ۵ برابر سریع‌تر از سرعت صوت حرکت می‌کند و قابلیت پرتاب از زمین و دریا به هوا را دارد. بنابر اعلام سی‌ان‌بی‌سی، آمریکا در تلاش برای رقابت با روسیه و چین در زمینه تولید سلاح‌های مافوق صوت است. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.