هفته گذشته مسابقه «ترامپیسم» میزبان بیش از هزار و ۸۰۰ اثر ارسالی از هنرمندان همه کشورها بود. این مسابقه در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزار شد و برگزیدگان خود را اعلام کرد.

هنر کاریکاتور رسانه هر کشور است


قدس آنلاین: آرش فروغی، تنها هنرمند ایرانی بود که در بخش کاریکاتور نفر سوم این رقابت مهم شد. فروغی پیش از این موفقیت‌های دیگری هم در هنر کاریکاتور داشته است. کسب جایزه اول جشنواره جهانی هولوکاست ۲۰۱۶، رتبه نخست جشنواره جهانی هنر مقاومت با حضور ۷۱ کشور دنیا ۲۰۱۷، رتبه اول بخش کاریکاتور چهره چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای فجر ۲۰۱۲، رتبه نخست ششمین دوسالانه ملی هنرجوان سال ۱۳۹۳، رتبه اول جشنواره جهانی سیریا کارتون کشور سوریه ۲۰۱۵ و رتبه نخست هفتمین دوسالانه جهانی طنز پاراگواجا در برزیل ۲۰۱۴ را در کارنامه فعالیت هنری خود دارد.

در صفحه امروز، گفت‌وگوی کوتاهی با این هنرمند انجام دادیم و از او درباره هنر کاریکاتور و تأثیری که این هنر می‌تواند در واکنش به وقایع روز در جامعه بگذارد، صحبت کردیم. فروغی در ابتدا بر رسالت هنر کاریکاتور و دغدغه‌مندی کاریکاتوریست‌ها تأکید کرد. او گفت: کاریکاتور رسالتی دارد و به واسطه این رسالت با موضوعات روز جامعه مرتبط است. فروغی افزود: مردم در جامعه دغدغه‌های بسیاری دارند و کاریکاتوریست می‌تواند این دغدغه‌ها را در قالب تلفیق ایده، خلاقیت و هنر خود پوشش دهد.

به اعتقاد این هنرمند، کاریکاتور به مثابه رسانه‌ای عمل می‌کند که با اتفاق‌های روز جامعه مرتبط است و تا به حال کاریکاتوریست‌ها واکنش‌های به‌روز و مناسبی به اتفاق‌های روز جامعه نشان داده‌اند.

نشان دادن تصویر دقیق ایران به دنیا

به گفته فروغی واکنش کاریکاتوریست‌ها به اتفاق‌های روز جامعه سبب همدلی و اتحاد جامعه هنری در ایران و خارج از کشور می‌شود. او معتقد است: رسانه‌ای بودن هنر کاریکاتور توانسته تصویر دقیقی از ایران را در جهان به نمایش بگذارد و راهکار مناسبی برای جلوگیری از فریب مردم به واسطه موج اخبار دروغ دولت‌ها علیه ایران باشد.

این هنرمند جوان در خصوص نگاه طنزآمیز هنر کاریکاتور به وقایع روز، گفت: بیشتر مردم فکر می‌کنند چون کاریکاتور با نگاهی طنازانه به وقایع روز نگاه می‌کند، پس نمی‌تواند واکنش‌های مؤثر و درستی نسبت به وقایع دردناک جامعه داشته باشد، در حالی که کاریکاتور طنز سیاه را به نمایش می‌گذارد و با این ابزار روی دیگر وقایع را نشان می‌دهد.

کاریکاتور ایران در جهان رتبه بالایی دارد

فروغی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای این هنر چه آرمانی در ذهن داشته و چرا به این هنر علاقه‌مند شده است، بیان کرد: به نظرم ویژگی‌هایی که کاریکاتور دارد می‌تواند دغدغه‌ها و حرف‌هایم را به مردم منتقل کند و تاکنون تلاش کرده‌ام این اتفاق بیفتد و به این هدف ذهنی‌ام نزدیک شوم.

این هنرمند جوان جایگاه و رتبه کاریکاتور ایران را نسبت به کشورهای دیگر، جایگاه قابل قبولی ارزیابی کرد. او تصریح کرد: کاریکاتوریست‌های زیادی در کشور ما فعالیت می‌کنند که حضور آن‌ها در جشنواره‌های مختلف سبب اعتبار هنرمندان این رشته هنری شده است. این هنرمندان تلاش می‌کنند در جشنواره‌های خارجی و بین‌المللی شرکت کنند و به این صورت هنر خود و ایران را به دنیا نشان دهند.

نبود انجمن کاریکاتور در شهرستان‌ها؛ مشکل مهم کاریکاتوریست‌ ها

فروغی که اهل لرستان است درخصوص فعالیت کاریکاتوریست‌های شهرستانی و وضعیت این هنرمندان گفت: در گذشته به دلیل متمرکز بودن تعداد زیادی نشریه و مجله در تهران، تعداد کاریکاتوریست‌های پایتخت زیاد بود، اما در سال‌های اخیر، فضای مجازی سبب تعامل و شناخته شدن بیشتر هنرمندان شهرستان‌ها شده، همچنین در بسیاری از شهرها همچون مشهد، اصفهان و تبریز دو یا چند کاریکاتوریست که در سطح ملی و بین‌المللی فعال هستند حضور دارند که این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت بالا در این هنر است.

او نبود خانه یا انجمن کاریکاتور در شهرستان‌ها را مشکل مهم کاریکاتوریست‌های ایران عنوان و خاطرنشان کرد: محور این هنر ایده است، بنابراین کاریکاتورها به مکانی نیاز دارند که بتوانند دور هم جمع شوند و به ایده‌پردازی بپردازند. کاریکاتور ابزار خاصی لازم ندارد، زیرا هر کدام از کاریکاتوریست‌ها تکنیک خاص خود را دارند. در خرم‌آباد خیلی تلاش کردم تا بتوانم مکانی به عنوان خانه کاریکاتور ایجاد کنم، اما هیچ ارگانی من را حمایت نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.