وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک با جمعی از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار خراسان رضوی در مشهد توسعه «عدالت آموزشی» را زمینه‌ساز کشف استعدادهای جدید در جامعه برشمرد و گفت: خیران باید شکرگزار نعمتی که خداوند نصیب آن‌ها کرده باشند، در قرون و اعصار آدم‌های زیادی آمده و رفته‌اند و آنچه باقی می‌ماند انسانیت است که در عرصه‌های مختلف تجلی می‌یابد و نماد واقعی یکی از آن‌ها همین مشارکت خیران در فرایند آموزش و پرورش دانش‌آموزان است.

سد کنکور مقابل نظام تعلیم و تربیت

حسین پورحسین/

 وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک با جمعی از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار خراسان رضوی در مشهد توسعه «عدالت آموزشی» را زمینه‌ساز کشف استعدادهای جدید در جامعه برشمرد و گفت: خیران باید شکرگزار نعمتی که خداوند نصیب آن‌ها کرده باشند، در قرون و اعصار آدم‌های زیادی آمده و رفته‌اند و آنچه باقی می‌ماند انسانیت است که در عرصه‌های مختلف تجلی می‌یابد و نماد واقعی یکی از آن‌ها همین مشارکت خیران در فرایند آموزش و پرورش دانش‌آموزان است.

محسن حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی از رنج‌هایی که امروز همه انسان‌ها در تمام جوامع با آن روبه‌رو هستند بی‌عدالتی است که سبب تباهی ظرفیت‌ها، استعدادها و جلوگیری از پیشرفت انسان‌ها می‌شود، گفت: باید برای فرزندان این سرزمین کار کنیم، متأسفانه باید اعتراف کنیم فلسفه تعلیم و تربیت ما امروز به درستی اجرایی نمی‌شود، در واقع دانش‌آموزانمان باید زندگی‌ مستقل، شرافتمندانه و دفاع از خود و آرمان‌های کشور را فرا بگیرند اما ما امروز بیراهه رفته‌ایم و با قرار دادن سدی در انتهای نظام تعلیم و تربیت به نام کنکور، تنها توانایی تست زدن و حافظه‌محوری را در آن‌ها تقویت کرده‌ایم که این مشکل از پایه‌های ابتدایی آغاز و پس از آن ادامه می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: متأسفانه نظام منزلت اجتماعی و اشتغال ما هم بر همین اساس شکل گرفته و ما در حالی که باید زیستن قوی و مقتدر در محیطی که کودک و نوجوان ما در آن زندگی می‌کند را به او بیاموزیم به سمت دیگری حرکت کرده‌ایم.

حاجی میرزایی خراسان را الگو و پیشگام در بسیاری از عرصه‌ها به ویژه در زمینه مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار دانست و گفت: توجه خیران به آموزش مهارت‌ها در مدارس نیاز جدی امروز جامعه ماست و باید به سمتی حرکت کنیم که بخش بزرگی از دانش‌آموزان ما به مهارت کار کردن برای تأمین آینده خود برسند.

وزیر آموزش ‌و پرورش در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در تمام کشور، حدود 108 هزار معلم کمبود داشتیم ولی به سرعت جبران شد. این موضوع از روش‌های مختلفی، از جمله از طریق معلمان حق‌التدریس و برخی از حق‌التدریس شاغلان و بعضی از این کمبود با به‌کارگیری بازنشسته‌ها و برخی با به ‌تأخیر انداختن سن بازنشستگی تأمین کردیم.

حاجی‌ میرزایی ادامه داد: یکی از راه‌های از بین ‌بردن تبعیض آموزشی، این است که فضاهای آموزشی بیشتری داشته باشیم. در حاشیه شهر مشهد، متوسط برخورداری دانش‌آموزان از فضای آموزشی، کمتر از دو متر است در حالی که استاندارد کشوری آن، بالای پنج متر است.

وی خاطرنشان کرد: باید فضا داشته ‌باشیم و بتوانیم مدرسه بسازیم تا فرصت‌های آموزشی را توزیع کنیم و کلاس‌های کم‌جمعیت‌تری داشته ‌باشیم و دسترسی دانش‌آموزان به آموزش بیشتر شود.

در ابتدای این مراسم از نماد پروژه بزرگ مجتمع آموزشی سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی رونمایی و چند نفر از خیرین مدرسه‌ساز هم مشکلات خود را با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتند.

آموزش و پرورش باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد

همچنین وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی در استانداری خراسان رضوی گفت: توسعه پایدار در هیچ جامعه‌ای رخ نخواهد داد مگر آنکه یادگیری جامعه را سازماندهی کنیم. حاجی میرزایی در این جلسه ادامه داد: آموزش و پرورش باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد و انسان‌ها را برای ایفای مسئولیت اجتماعی خویش در آینده آماده کند.

وی خاطرنشان ساخت: مهم‌ترین جایگاهی که می‌تواند در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار باشد دستگاه تعلیم و تربیت است. در این جلسه از شوراهای برتر و شورای سوادآموزی استان قدردانی شد.

امضای تفاهم‌نامه ساخت 10 مدرسه خیرساز وکیلی در نیشابور

گزارش خبرنگار ما از نیشابور هم حاکی است، تفاهم‌نامه ساخت 10 مدرسه خیرساز وکیلی در نیشابور با وزیر آموزش و پرورش امضا شد.

عبدالرضا وکیلی در مراسم افتتاحیه 14 مدرسه وکیلی(وکیلی 67 تا 80)، تفاهم‌نامه ساخت 10 مدرسه دیگر تا پایان سال 99 را با وزیر آموزش و پرورش امضا کرد.

این خیر نیک‌اندیش نیشابوری با اظهار خرسندی از حضور وزیر آموزش و پرورش در نیشابور و افتتاح 14 مدرسه وکیلی در نیشابور اظهار کرد: من مدرسه‌سازی را از سال 1374 در نیشابور آغاز کردم و با عنایت خداوند متعال، امروز زیربنای مدارس وکیلی به 60 هزار مترمربع رسیده است.

وی تصریح کرد: هدف نهایی من این است، یک روز در زندگی‌ام، دیگر مدرسه فرسوده در نیشابور نبینم و این آرزوی قلبی من است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.