سومین کنگره‌ بین‌المللی "سلول‌های‌بنیادی و پزشکی‌بازساختی" در تاریخ ۲۵ و ۲۶ فروردین ماه سال آینده در محل سالن همایش‌های دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

مشهد؛ میزبان سومین کنگره‌ بین‌المللی "سلول‌های‌ بنیادی و پزشکی‌ بازساختی"

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سیدعلی اکبر شمسیان،  رییس سومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با بیان این که توسعه تحقیقات ترجمانی سلول‌های بنیادی و انجام کارآزمایی‌های بالینی متعدد با هدف درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در سال‌های اخیر پیشرفت شگرفی داشته است،  اظهار کرد: ورود چند روش‌درمانی مبتنی بر سلول جدید به عرصه درمان در دو سال گذشته در سطح بین‌المللی نیز نقطه عطفی در این سیر رو به بالا محسوب می‌شود. جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلول های بنیادی و طب بازساختی در میان کشورهای توسعه‌یافته با وجود سرمایه گذاری اندک انجام شده مدیون تلاش پژوهشگران و دانشمندان این مرز و بوم است که شورای راهبردی MashhadStemCells در تلاش است با تحکیم پیوندهای علمی موجود بین ایشان و هموار کردن مسیر ارتباطات بین‌المللی به ارتقای این جایگاه در حد بضاعت کمک کند.

وی افزود: سابقه برگزاری اولین رویداد علمی شهر مشهد مقدس با موضوع سلول‌های بنیادی به سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد. در این رویداد مراکز برگزارکننده با همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به معرفی مبانی و فعالیت‌هایی که عمدتا در پایتخت انجام شده بود، به همکاران علوم پایه و بالینی شهر مشهد پرداختند. شاید بتوان برگزاری این رویداد را آغاز فعالیت منسجم در زمینه سلول‌های بنیادی در شمال شرق کشور قلمداد کرد. فعالیتهای زیادی در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی خراسان رضوی از آن پس انجام شد تا در ادامه مسیر شاهد برگزاری اولین کنگره ملی در سال ۱۳۹۰ و دو رویداد بین‌المللی بعدی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ باشیم.  

 رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با چهار دهه سابقه در حوزه پزشکی، در سال ۱۳۹۰ اقدام به راه‌اندازی اولین اتاقک تمیز خود برای مطالعات پیش‌بالینی کرد و در سال ۱۳۹۳ اتاقک تمیز برای کشت و پیوند سلول‌های بنیادی مزانشیمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در ادامه اولین کارآزمایی بالینی استفاده از سلول‌های بالینی مزانشیمی آلوژن در این مرکز انجام شد و همچنان با رویکرد تعاملی به دنبال توسعه فناوری‌های جدیدتر و تسهیل مسیر ترجمانی این دستاوردهاست.  

شمسیان تصریح کرد: MashhadStemCells-۲۰۲۰ که هم اکنون شاهد برگزاری آن هستیم، حاصل همت جمعی در مراکز برگزار کننده کنگره شامل جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگاه رویان، انجمن ژنتیک ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشارکت ویژه شهرداری مشهد مقدس است.

وی خاطرنشان کرد: این کنگره فرصت ویژه‌ای را جهت تبادل دانش در حوزه سلول‌های بنیادی در کنارتجربه اوقاتی روحانی در شهر مقدس مشهد فراهم خواهد آورد. به نمایندگی از تمامی برگزارکنندگان، دانشجویان، محققان، دانشمندان فعال در این زمینه را به حضور و نقش‌آفرینی در این رویداد دعوت کرده و از خداوند متعال خواستار برگزاری بهتر از پیش MashhadStemCells-۲۰۲۰ هستم.  

دکتر مریم مقدم متین، دبیر علمی این کنگره نیز با بیان این که سومین کنگره‌ بین‌المللی "سلول‌های‌بنیادی و پزشکی‌بازساختی" در چارچوب کنسرسیوم MashhadStemCells به همت سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگاه رویان، انجمن ملی ژنتیک ایران، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مشهد برگزار می‌شود،  افزود، این رویداد علمی میزبان اساتید و متخصصان علوم پایه و بالینی پزشکی از داخل و خارج از کشور در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی، کارآزمایی بالینی درمان‌های مبتنی بر سلول، ژن‌درمانی و فرآورده‌های عاری از سلول (اگزوزوم) است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با هماهنگی انجام شده با انجمن ژنتیک ایران، چهارمین کنگره بین‌المللی و شانزدهمین کنگره ملی ژنتیک تهران نیز در روزهای پیشین این کنگره برگزار می‌شود تا امکان بهره‌مندی متقابل دو کنفرانس علمی فراهم آید.  

مدیر گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، ویژگی ممتاز این نوبت برگزاری این کنگره را نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه اقتصاد سلول‌درمانی و گردشگری سلامت دانست.

وی اشاره کرد: به همین دلیل شهرداری مشهد نیز به جمع برگزارکنندگان اضافه شده است.  

به گزارش ایسنا، سلسله رویدادهای MashhadStemCells از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و تاکنون چهار کنگره ملی و بین‌المللی، هفت کنفرانس علمی و چندین کارگاه آموزشی و همچنین یک دوره مدرسه تابستانی با عنوان "طراحی کارآزمایی بالینی با محوریت سلول درمانی" برگزار شده است.  ثبت نام و ارسال خلاصه مقاله به این کنگره از ۲۰ دی ماه جاری آغاز شده است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت mashhadstemcells.com  مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.