آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند عراق یکپارچه به هیچ وجه در خدمت منافع آنها نیست و در صورت تجزیه عراق و ایجاد بحران است که می‌توانند امور را آنگونه که می‌خواهند اداره کنند.

طرح جدید آمریکا برای تجزیه عراق و بقا در منطقه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس از موافقت پارلمان عراق با اخراج نیروهای خارجی از این کشور و در رأس همه نیروهای آمریکایی، بحث و جدل های متعددی طی روزهای اخیر در مورد آینده سیاسی عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی مطرح شده است.

در این اثنا اختلاف طرف‌های تأثیرگذار داخلی در اشکال مختلف آن اعم از گروه‌های سنی، شیعه و کُرد چشمگیر بوده است. از طرفی اکثریت مردم و گروه های سیاسی عراق خواهان خروج نیروهای آمریکایی از کشور در سریعترین زمان ممکن هستند ودر مقابل برخی از طرف های سیاسی سنی و کُرد را مشاهده می‌کنیم که نسبت به این موضوع نگران‌اند و برخلاف خواسته عموم مردم، به نحوی تمایل به بقای آمریکایی‌ها دارند.

یکی از مهمترین موضوعات مورد مناقشه که به صورت غیرعلنی در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطرح می شود، تلاش برخی شخصیت های سیاسی سنی نزدیک به ائتلاف «البناء» برای ایجاد اقلیم سنی نشین در مناطق پرجمعیت اقلیم کردستان است.

موضوع درخور توجه آن است که به تازگی هیئتی سیاسی از اهل سنت عراق با نمایندگان آمریکا در امارات دیدار کرده و بر این امر تأکید کردهاند که طرح تشکیل اقلیم سنی در اصل طرحی آمریکایی با هدف منتفی کردن طرح خروج نیروهای این کشور از عراق است.

پایگاه تحلیلی-خبری «الوقت» در مقاله ای به تحلیل اهداف موجود در طرح تشکیل اقلیم سنی در عراق پرداخته و می نویسد: آنگونه که به نظر می رسد واشنگتن در شرایط کنونی که تحولات و تحرکات گروه‌های مختلف و مردم عراق در تعارض با منافع و تمایلات آن است تلاش می کند تا طرح ایجاد یک اقلیم سنی را اجرایی کند.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که تا چه حدی امکان اجرای طرح تشکیل یک اقلیم جدید در عراق با حمایت آمریکا امکان پذیر است؟ به عبارت دیگر تبعات احتمالی این طرح چیست؟

پیش از اشاره به تبعات و پیامدهایی که آمریکا با اجرا کردن این طرح با هدف تجزیه عراق با آن مواجه می شود، ابتدا باید این موضوع را در چارچوب قانونی آن بررسی کنیم.

مکانیزم قانونی تشکیل اقلیم جدید در عراق

در ارتباط با تشکیل اقلیم های فدرالی، قانون اساسی عراق به صراحت از تشکیل دولت فدرالی حمایت می کند. براساس ماده ۱۱۶ قانون اساسی نظام فدرالی عراق از پایتخت و استان‌های دیگر و ادارات محلی تشکیل می‌شود و به موجب بند دو ماده ۱۱۷، علاوه بر اقلیم کردستان به عنوان یک اقلیم قانونی و پذیرفته شده، تشکیل اقلیم‌های جدید البته براساس قانون و در صورت دارا بودن شرایط لازم نیز مورد تأیید است.

به طور کلی می‌توان گفت که طرح تشکیل یک اقلیم سنی از لحاظ قانونی ممکن است اما مسئله این است که آیا در تمام سال های پس از ۲۰۰۳ تاکنون، مسائل مربوط به مرزها و اقلیم ها براساس قانون اجرایی شده یا آنکه واقعیت های میدانی نقش تعیین کننده را در این خصوص ایفا کرده است؟

تردیدی نیست، همانطور که در سال‌های گذشته هم اینگونه بوده، قانون اساسی و به ویژه موضوع تشکیل اقلیم‌های جدید متأثر از شرایط سیاسی کشور بوده و در سایه شرایط کنونی اجرای طرح تشکیل اقلیم سنی غیرممکن است؛ چراکه در شرایط بسیار سخت کنونی این اتفاق می تواند باعث تشدید اوضاع سیاسی و اقتصادی شده و هیچ نتیجه مثبتی به دنبال نداشته باشد.

هدف آمریکا از تشکیل اقلیم سنی در عراق چیست؟

 اقدام آمریکا در تحریک اهل سنت عراق به تشکیل اقلیم جدید در شرایط کنونی برای تحقق پنج هدف اصلی صورت می گیرد:

- منتفی کردن فرآیند اجرای قانون پارلمان در مورد اخراج نیروهای آمریکایی

- افزایش فشار بر سیاستمداران و دولت عراق جهت توقف تلاش‌ها برای اخراج نیروهای آمریکایی

- سوق دادن عراق به سمت تجزیه: آمریکایی ها به خوبی می دانند عراق یکپارچه به هیچ وجه در خدمت منافع آنها نیست و در صورت تجزیه عراق و ایجاد بحران است که می توانند امور را آنگونه که می خواهند اداره کنند.

- تاسیس یک اقلیم سنی امکان حفظ پایگاه های نظامی آمریکا در مناطق سنی نشین به ویژه پایگاه «عین الاسد» که مهمترین پایگاه آنها درعراق است را تقویت می‌کند.

- آخرین هدف آمریکا از تشکیل اقلیم سنی تداوم بحران و افزایش سطح نزاع در عراق است؛ به گونه ای که از این طریق احساسات عمومی اهل سنت تحریک شده و برای حمایت از این طرح به خیابان‌ها می‌آیند.

اما علی رغم تمام برنامه هایی که برای اجرای این طرح ریخته شده، می توان پیامدهای خطرناکی را برای آمریکا در صورت اجرا پیش بینی کرد که از جمله این پیامدها عبارت است از:

- برخلاف تصورات آمریکا عموم مردم عراق با طرح تجزیه و تقسیم شدن این کشور مخالف هستند و حتی اکثریت کردها و سنی ها نیز به هیچ وجه تمایل ندارند که عراق استقلال خود را از دست بدهد.

- سیاستمداران عراقی اعم از شیعه، کرد و سنی اراده‌ای برای تشکیل اقلیم سنی ندارند و تعداد کمی از مردم خواهان اجرای این طرح هستند و اراده سیاسی برای تجزیه عراق به شدت پایین است.

- اراده رزمندگان شیعه برای مقابله با آمریکا در صورت مقاومت در برابر طرح اخراج نیروهای خود از عراق بسیار اهمیت دارد؛ به گونه ای که پس از ترور سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس، مقتدی صدر و فرماندهان الحشد الشعبی به صراحت اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد نیروهای آمریکایی به اشغالگری خود در عراق ادامه دهند و در صورت مقاومت آمریکا در مقابل تصمیم پارلمان، حمله به پایگاه‌های آمریکایی حتمی خواهد بود.

براین اساس می‌توان با اطمینان کامل گفت که هدف اساسی آمریکا از تشکیل اقلیم سنی تجزیه عراق است اما این طرح ازهم اکنون شکست خورده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.