نشست علمی «شرک در قرآن با توجه به ریشه‌های فکری داعش» به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.

نشست علمی «شرک در قرآن با توجه به ریشه‌های فکری داعش» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محمد حسن مؤمن‌زاده در این نشست علمی که با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از کارهایی که در گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در دست انجام است، انتشار کتاب ارزشمند «المعجم فی فقه لغه القرآن و سرالبلاغه» است.

وی ابراز کرد: این کتاب همان گونه که از نام آن پیداست، مربوط به حوزه الفاظ، مفردات قرآن و بلاغت و اعجاز بلاغی می‌شود که در آن هر یک از کلمات قرآن به ترتیب حروف تهجّی (الفبایی) با سه رویکرد لغوی، بلاغی و تفسیری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
حجت‌الاسلام مؤمن زاده ادامه داد: مراحل کار این اثر به گونه‌ای است که در آن سیر تحول و تطور معنایی هر یک از کلمات قرآن در نزد دانشمندان علم لغت و بلاغت و تفسیر مورد توجه قرار گرفته و تمام مطالب مربوط به بحث‌های لغوی، تفسیری و بلاغی و ... با رعایت ترتیب زمانی در یک جا گردآوری شده است تا امکان تطبیق و مقایسه دیدگاه‌ها برای خوانندگان و پژوهشگران فراهم شود.
وی افزود: این کتاب دارای چهار بخش است که بخش اوّل، با عنوان «نصوص لغویّه» نام گذاری شده است. در این بخش تمام متون لغت که از قرن اول هجری تاکنون در مورد کلمات قرآنی وجود داشته، انتخاب، جمع آوری و به ترتیب تاریخ زندگی مولّفان تنظیم شده‌اند.
این پژوهشگر در ادامه با بیان اینکه واژه شرک در ۱۴۳ آیه قرآن آمده است، گفت: در کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سرالبلاغه» آیاتی که واژه شرک در آن بکار رفته است، دسته بندی و درعناوین مختلف مطرح شده است.
وی ادامه داد: مفهوم شرک و آیات مرتبط با آن در این اثر مطرح شده است و مفهوم و معنای شرک، شرک اصطلاحی، شرک در دین، شرک در صفات، شرک در عبادات، شرک نظری وعملی و... به صورت مجزا در این اثر تفسیرشده است.
مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه عده ای همچون وهابیت و جبرگرایان توسل را شرک می دانند، تصریح کرد:  یکی ازعناوین و دسته‌بندی شرک در آیات قرآن مجید، پاک ‌سازی جامعه مسلمین از وجود مشرک است و گاهی نیز ممنوعیت ازدواج با آنان و حکم قتال آنان است.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاویزهای وهابیت که زاییده آن داعش و گروههای تکفیری هستند تعبیر نادرستی ازآیه ۳۶ سوره توبه است که امر به قتال کرده، در بخشی از این آیه آمده است: «با همه مشرکان بجنگید همان گونه که آنها با همه شما می جنگند و بدانید که خدا با پرهیزگاران است».
این پژوهشگر با طرح این سؤال که مشرکین چه کسانی هستند و حکم آنان چیست؟ اظهار کرد: ۷ آیه در قرآن وجود دارد که مشرکین در مقابل اهل کتاب قرار داده شده‌اند، اما در واقع مشرکین با اهل کتاب متفاوت هستند، اما تکفیری‌ها ریشه افکار و اعتقادات یهودیان، مسیحیان، اهل سنت و بویژه شیعه را  شرک می‌دانند و حکم به قتل آنان می‌دهند، در واقع آنان برداشت نادرستی از آیات قرآن دارند.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.