شکی در این نیست که شهرداری مشهد در هفته هوای پاک می خواهد با ترغیب برخی تعمیرکاران به کاهش آلودگی هوای شهر کمک کند، اما آیا نظارتی بر اجرای طرح خدمات تنظیم موتور رایگان در تعمیرگاه های مورد اشاره دارد؟

کاهش آلودگی هوای شهر یا افزایش درآمد تعمیرکاران/طرح خدمات تنظیم موتور رایگان چقدر واقعیت دارد؟

قدس آنلاین - وحید اکرمی: همزمان با هفته هوای پاک، خدمات تنظیم موتور رایگان و مشاوره رفع نقص برای خودروهای دودزا در ۴ نمایندگی و ۱۷ تعمیرگاه مجاز ایران خودرو و سایپا در سطح شهر انجام می شود. این جملات را مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد عنوان کرده است. او همچنین گفته است که امسال خدمات رایگان نسبت به سال گذشته بنا به درخواست شهروندان افزایش یافته و از ۱۰ محل که در سال گذشته در نظر گرفته شده بود به ۲۱ محل افزایش یافت.

در واقع ۲۱ مرکز خدمات فنی خودرویی در سطح شهر مشهد به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کرده اند که موتور خودروی های حاضر در مشهد را کاملا رایگان تنظیم کنند تا اندکی در کاهش آلودگی هوای مشهد سهیم باشند.

اقداماتی خیرخواهانه و رایگان از این دست قابل تحسین است به شرط آنکه مکانیک های داوطلب به معنای تمام کلمه خیرخواه مردم و شهرشان باشند. اما برخی معتقدند که تعدادی از مراکز فنی خودرو به دنبال کسب منافعی هستند و با نصب بنر کاملا رایگان بر سر در مغازه، مشتری را به تعمیرگاه کشانده و برای او هزینه می تراشند.

تنظیم موتور رایگان، ۷۰ هزارتومان آب خورد!

برای راستی آزمایی موضوع به صورت ناشناس به یکی از مراکز معرفی شده توسط شهرداری مشهد مراجعه کردیم. بعد از گذشت مدت زمانی نوبت به ما رسید و از او خواستیم مطابق بنر نصب شده در سر در مغازه موتور خودرو را به صورت رایگان تنظیم کند.

در حدود ۵ دقیقه برخی از تست های معمول مانند دیاگ و چهارگاز را بر ماشین انجام داد و در پایان درخواست مبلغ ۷۵ هزار تومان نمود. او در جواب این سوال که مگر در طرحی که در حال اجراست موتور خودرو به صورت رایگان تنظیم نمی شود گفت: فقط عملیات دیاگ رایگان است و بابت باقی عملیات باید هزینه پرداخت کنید. حالا شما اگر ناراحتید ۵ هزار تومان کمتر بدهید و تنها ۷۰ هزارتومان پرداخت کنید.

از تعمیرگاه خارج شدیم اما سووالات زیادی وارد ذهنمان شد. مگر قرار نیست موتور خودروها به صورت رایگان تنظیم شوند؟ اگر مقصود از تنظیم رایگان، تنها انجام دیاگ است چرا در طرح اجرایی، تنظیم موتور خودرو نام برده شده است؟ آیا با انجام عملیات دیاگ به تنهایی، تنظیم موتور صورت خواهد گرفت؟ آیا تعمیرکار نباید در ابتدا به مشتری اعلام کند که تنها دیاگ رایگان است و برای دیگر خدمات باید هزینه پرداخت کند؟ برخی از مراکز خدمات فنی به فکر کاهش آلودگی شهر است یا افزایش درآمدهای روزانه خود؟

شکی در این نیست که شهرداری مشهد در هفته هوای پاک می خواهد با ترغیب برخی تعمیرکاران به کاهش آلودگی هوای شهر کمک کند، اما آیا نظارتی بر اجرای طرح خدمات تنظیم موتور رایگان در تعمیرگاه های مورد اشاره دارد؟

دریافت پول در قالب طرح تخلف است

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: مراکز خدمات فنی که در طرح تنظیم موتور رایگان به مردم معرفی شده اند، در جلسه ای با مدیر محیط زیست خدمات شهری، اعلام آمادگی کرده اند که در هفته هوای پاک با شهرداری مشهد همکاری خواهند کرد. این توافق نه از سر اجبار بلکه داوطلبانه بوده است.

دکتر مهدی یعقوبی ادامه داد: گروه کنترل گشت آلاینده ها زیر نظر اداره محیط زیست شهرداری مشهد به اینگونه موارد و تخلفات احتمالی صورت گرفته، رسیدگی می کند. اگر اقدامی خارج از توافق در مراکز یاد شده صورت بگیرد با آنها برخورد خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: احتمال دارد خدماتی در کنار تنظیم رایگان موتور در مراکز فنی صورت بگیرد که خارج از تعهد آنها باشد و در قبال آن از مشتریان هزینه ای دریافت کنند. اما براساس توافقات صورت گرفته، خدماتی که در قالب طرح تنظیم موتور رایگان صورت می گیرد باید کاملا رایگان باشد.

یعقوبی ابراز داشت: اگر مراکزی که برای تنظیم موتور به صورت رایگان اعلام آمادگی کرده اند، لازم می بینند که خارج از طرح برای رفع عیوب خودروها اقداماتی انجام دهند ابتدا باید مالکین خودرو را در جریان گذاشته و اعلام کنند که خدمات خارج از طرح هزینه بر است. سپس در صورت تمایل مشتری کار را ادامه دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.