در رایزنی‌های صلح افغانستان که در قطر در جریان است، دولت افغانستان و طالبان در نقشه راه رسیدن به صلح جامع از طریق آتش‌بس اختلاف‌نظر دارند.

دولت افغانستان و طالبان باز هم به توافق نرسیدند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از اسپوتنیک، از ابتدای ماه ژانویه تاکنون چندین بیانیه تایید نشده اعلام کرده است که طالبان متعهد شده‌ است برای گام نخست در دستیابی به توافق رسمی آتش‌بس با دولت افغانستان خشونت را کاهش دهد.

منابع خبری در قطر اعلام کردند انتظار می‌رود ملا حبیب الله، سرکرده طالبان، به صورت کتبی متعهد شود تا خشونت را کاهش دهد. اما دولت کابل این تعهد را ناکافی می‌داند و می‌خواهد این گروه مستقیما توافق آتش‌بس را امضا کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در این خصوص گفت «کاهش خشونت شفاف نیست، ما آتش‌بس می‌خواهیم و بر آن اصرار داریم. جنگ به نفع طالبان نیست و تاکنون هیچ موفقیتی از این راه حاصل نکرده است.»

مولوی جلال‌الدین شینواری، از مقامات سابق طالبان، نیز در این خصوص به اسپوتنیک گفت: «طالبان به نوبه خود کاهش خشونت را گامی برای آتش‌بس کامل می‌داند.» او در ادامه افزود «انتظار داریم کاهش خشونت به آتش بس تبدیل شود؛ نتیجه توصیه‌های طالبان در مورد کاهش خشونت را نیز منتقل کرده‌ایم و تعریف آن مشخص شده است، اما برای صلح هر دو طرف باید انعطاف پذیر باشند.»

با این حال، کابل اعلام کرده است آتش‌بس اولویت اول آن است. سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد ارتش تا زمانی که این گروه مخالف موافقت نکند که سلاحش را کنار بگذارد به جنگ با آن ادامه خواهد داد.

مذاکرات صلح افغانستان از یک سال پیش آغاز شده، ولی تاکنون به نتیجه قابل توجهی نرسیده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.