همان‌طور که توقع می‌رفت نمایندگان فوتبال ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در واکنش به تصمیم جنجالی و سیاسی afc مبنی بر بازی در کشور ثالث به دلیل ناامنی، در یک همگرایی ملی واکنش معقولانه‌ای انجام داده و زیر بار این مسئله نرفتند. نمایندگان چهار باشگاه صبح روز شنبه در فدراسیون فوتبال دور هم جمع شدند تا تصمیم نهایی را اخذ کنند.

همگرایی ملی علیه تصمیم سیاسی AFC

قدس آنلاین:  همان‌طور که توقع می‌رفت نمایندگان فوتبال ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در واکنش به تصمیم جنجالی و سیاسی afc مبنی بر بازی در کشور ثالث به دلیل ناامنی، در یک همگرایی ملی واکنش معقولانه‌ای انجام داده و زیر بار این مسئله نرفتند. نمایندگان چهار باشگاه صبح روز شنبه در فدراسیون فوتبال دور هم جمع شدند تا تصمیم نهایی را اخذ کنند. این در حالی است که فیفا به شدت ادعا دارد سیاست نباید وارد فوتبال شود و البته خود و کنفدراسیون‌های تابعه‌اش از برخوردهای سیاسی به نفع خودشان ابایی ندارند.

*خروجی شجاعانه

جلسه مهم در طبقه چهارم فدراسیون با حضور بهاروند، شکوری، اسدی، انصاری فرد، تابش، حمیداوی و بهرام امیری آغاز شد و در نهایت قرار شد فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به هیئت رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا صراحتاً اعلام کند به جز گزینه انجام بازی‌های خانگی نمایندگان فوتبال ایران در این مسابقات هر تصمیم دیگری اخذ شود؛ به معنای انصراف باشگاه‌های ایرانی خواهد بود.

پیش از اتمام جلسه حیدر بهاروند از سئول جنوبی به سئول شمالی رفت تا با وزیر ورزش و جوانان ملاقات کند و تصمیم نمایندگان باشگاه را به اطلاع وی برساند، خروجی جلسه بهاروند و سلطانی فر همان چیزی بود که توقعش می‌رفت، ایران به هیچ وجه زیر بار تصمیم کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر انجام بازی‌ها در کشور ثالث نمی‌رود!

*خسارت بزرگ به  AFC

اما با اخذ چنین تصمیمی بی گمان فوتبال ایران با تنبیهات انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه خواهد شد. با این حال ذکر این نکته نیز ضروری است که کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز با اقدام نمایندگان ایران با دردسرهایی رو به رو خواهد شد که مطمئناً تبعات ناخوشایندی را برای آن نهاد آسیایی در برخواهد داشت. نبود نمایندگان ایران سبب افت کمی و کیفی لیگ قهرمانان از لحاظ فنی خواهد شد و با ریزش بی سابقه تماشاگر روبه رو و بیننده تلویزیونی روبه رو می‌شود. همه ساله بالاترین آمار تماشاگر بدون هیچ اغراقی با حضور ۱۰۰ هزار نفری تماشاگران استقلال و پرسپولیس متعلق به ایران بوده است. قهر تماشاگران ایرانی سبب خواهد شد که اسپانسرهای زیادی قرارداد دور زمین و تلویزیونی را کنسل کنند و خسارات مالی زیادی به AFC  وارد شود.

*منافع ملی مهم‌تر از جریمه‌ها

هوشنگ نصیرزاده در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر محرومیت‌های احتمالی فوتبال ایران از سوی AFC می‌گوید: برابر قانون ما در صورت انصراف تا پیش از شروع مسابقات با جریمه مالی مواجه خواهیم شد، البته جریمه مالی کمترین نوع برخورد قضایی است اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم سختگیرانه انضباطی در نظر بگیرد می‌تواند از یک سال تا دو سال نمایندگان ایران را از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا محروم کند، و پس از این محرومیت می‌تواند سهمیه ایران را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا کاهش دهد.

وی در ادامه گفت: با وجود این محرومیت‌ها نباید از این نکته مهم غافل بمانیم که ما حرفمان یک مسئله است که منافع کشور از هر مسئله ای مهم‌تر است، ما باید بپذیریم که اگر شرط afc را بپذیریم یعنی اینکه امنیت در کشور ما وجود ندارد در حالی که ما در همین کشور روزانه ده‌ها مسابقه را برگزار کردیم و مسئولان کلان ورزش تضمین‌های امنیتی لازم را داده‌اند.

*میزبانی حق ماست

حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال نیز در این خصوص گفت: این تصمیم غیرقانونی بوده و برای اعضای کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده تا آن‌ها تأیید کنند اما تأییدیه آن‌ها هنوز مشخص نشده که ان‌شاءالله تا روز یکشنبه مشخص خواهد شد.

بهاروند ادامه داد: ضمن اینکه براساس تصمیماتی که فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها به صورت جمعی گرفتند، همه یکصدا هستند که بی گمان جلو این تصمیم بایستند. ما به هیچ وجه در کشور دیگری بازی نمی‌کنیم. تصمیم فدراسیون و باشگاه‌ها این است که اگر رأی AFC قطعی شود به هیچ وجه به کشور دیگر نروند. باید میزبانی کنیم چون حق مردم ماست، نباید تماشاگران خودمان را از میزبانی محروم کنیم. این حق مسلم ماست و پای این حق ایستاده‌ایم.

*جواب قاطع به شیخ سلمان

وی در خصوص اینکه این تصمیم تبعاتی را خواهد داشت و آیا این تبعات را می‌پذیرند، گفت: باید این تبعات را بپذیریم و یک بار جلو آن‌ها بایستیم. در مورد بازی با تیم‌های عربستانی جلو آن‌ها نایستادیم و آن اتفاق افتاد و اگر جلو این قضیه هم نایستیم مطمئن باشید پشت آن قضیه دیگری وجود خواهد داشت که به ضرر فوتبال ایران خواهد بود.

سرپرست فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه هرچهار باشگاه ایرانی پذیرفته‌اند در این مسابقات شرکت نکنند گفت: هر چهارباشگاه، مجموعه فدراسیون فوتبال و مجموعه ورزش کشور تصمیم گرفته‌اند در مسابقات شرکت نکنند به خصوص باشگاه‌ها که تصمیم‌گیرنده اصلی هستند. وزیر ورزش هم جواب داده است و به شیخ سلمان پیام خوبی داد. ما هم جواب دادیم خود باشگاه‌ها جوابشان را دادند و ما هم به AFC ارسال می‌کنیم که اگر این رأی قطعی شود، بی‌گمان از مسابقات کناره‌گیری خواهیم کرد.

اما مسئله دیگری که مطمئناً با اخذ این تصمیم در فوتبال ما نقش خواهد داشت، احتمال سقوط ایران در رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال است، از آنجا که احتمالاً ما در مسابقات لیگ قهرمانان نماینده‌ای نخواهیم داشت امتیاز این آیتم را از دست خواهیم داد به همین دلیل احتمال کاهش رتبه را شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.