رشت - معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت : ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت ۲۰ بنای تاریخی استان در نظر گرفته شده است.

اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان ، ولی جهانی افزود: این اعتبار در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی از محل اعتبارات استانی و ملی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: این بناها شامل مسجد صفی رشت، بنای چوکام، کلبه روستایی پارک ملت رشت، مرمت بناهای موزه میراث روستایی گیلان، مرمت موزه رشت، ساختمان استانداری سابق، حمام حاجی رشت، بنای سیگارودی، خانه دریابیگی فشکالی لنگرود، خانه صوفی در املش، موزه لاهیجان، منار بازار صومعه سرا و ... است.

وی همچنین، از تدوین طرح احیای مسجد اردبیلیان رشت خبر داد و افزود : مسجد اردبیلیان یکی از مساجد قدیمی رشت است که طرح احیا و مستندسازی این اثر تاریخی تهیه شده و به‌زودی برای ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت کشور ارسال خواهد شد.

جهانی با بیان اینکه این بنا تاریخی در محدوده حریم و بازار تاریخی در داخل بافت مصوب شهر رشت قرار دارد، بیان کرد: طرح احیاء و مرمت این بنا توسط مهندسان مشاور عمارت خورشید با تامین مالی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

 معاون میراث‌فرهنگی گیلان اظهار داشت : مستندسازی و تهیه پرونده ثبتی این اثر تاریخی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در حال انجام است و تا یک‌ماه دیگر طرح احیاء و مستندسازی مسجد اردبیلیان تدوین و براساس آن عملیات مرمت‌های لازم انجام خواهد پذیرفت.

سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۱۴۱ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.