۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 688837

مراسم تحویل ماهواره ظفر با حضور مسئولان وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از دانشگاهیان در اتاق تمیز محل استقرار ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

ماهواره ملی-تحقیقاتی «ظفر» تحویل شد

قدس آنلاین: صبح امروز یکشنبه ماهواره تحقیقاتی ظفر با ماموریت تصویربرداری؛ ارسال و ذخیره پیام و ارتباط صوتی بین دو کاربر و بدون حضور وزیران مرتبط تحویل شد؛ مقدمات قرار گرفتن این ماهواره در مدار، پس از این پژوهشگاه فضایی طی خواهد شد.
این ماهواره با مأمویت‌های متعدد در مدار قرار خواهد گرفت. از کاربردهای ماهواره ظفر می‌توان به تهیه نقشه کاربری اراضی، تهیه نقشه پایه، تهیه نقشه پایش توسعه شهری، تهیه نقشه مرز پهنه‌های کشاورزی، تهیه نقشه پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی، تهیه نقشه پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران در نواحی شهری، به روزرسانی نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) اشاره کرد.

ماهواره ملی-تحقیقاتی «ظفر» به سفارش سازمان فضایی توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده ‌است. این ماهواره نسبت به ماهواره نوید که قبلا در این دانشگاه ساخته شده، قابلیت عکس‌برداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از ۸۰ متر را دارد.  

به گزارش ایرنا و بر اساس اطلاعاتی که از سوی رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص ماهواره ظفر در حساب کاربری او منتشر شده، این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد و عمر عملکردی آن در مدار حداقل ۱.۵ سال است. ماموریت ماهواره ظفر تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره و ارسال پیام ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر است. ارتفاع این ماهواره سه محوره ۵۳۰ کیلومتر است و در مدار LEO دایروی با باند فرکانسی s&f قرار خواهد گرفت.

پریود گردش ماهواره ظفر ۹۴ دقیقه و شیب مداری آن ۵۶ درجه است. یکی از محموله‌هایی که ماهواره ظفر برای قرار گرفتن در مدار آن‌ها را حمل می‌کند، محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی است. این محموله وظیفه اندازه‌گیری میزان دوز یونیزه‌کننده توسط پرتوهای کیهانی دریافتی از فضا را برعهده دارد. علاوه بر این اثر پرتوها روی تراشه‌های نیمه عادی از جمله حافظه‌های sram مبتنی بر ترانزیستورهای اثر میدان ترکیبی را تشخیص می‌دهد.

محموله ذخیره و ارسال (s&F) محموله دیگری است که ظفر با خود حمل می‌کند. این محموله امکاناتی مانند پخش همگانی پیام یک کاربر برای تمامی کاربران محلی، برقراری ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر، ارسال پیام هر کاربر برای کاربر مقصد به تعداد ۲۵۶ کاربر را مهیا می‌کند. محموله سوم مربوط به مقوله «تصویربرداری» است که شرایطی را فراهم می‌کند تا تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با تفکیک مکانی ۲۵ متر و ۵۰ متر ممکن شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.