مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران گفت: متاسفانه تاکنون بسیاری از سنگ قبرهای قدیمی و تاریخی این شهرستان به دست حفاران غیر مجازی که به دنبال اشیای عتیقه بوده‌اند، تخریب شده است.

تخریب سنگ قبرهای قدیمی توسط حفاران غیر مجاز در چناران

به گزارش قدس آنلاین، محمد طاهریان مقدم  از کشف دو سنگ قبر تاریخی در روستای سیدآباد برای اولین بار در هنگام گودبرداری خبر داد و افزود: این سنگ قبرها در حین عملیات گودبرداری برای نصب لوله انتقال آب کشاورزی در محدوده روستای سیدآباد این شهرستان کشف شده است.

وی ادامه داد: یکی از این قطعات به شکل مکعبی است و دو متر طول و ۵۰ سانتیمتر عرض دارد و احتمالا مربوط به دوره صفویه باشد و اکنون در مرحله کارشناسی قرار دارد و سنگ قبر دیگر به ابعاد ۵۰ در ۶۰ سانتیمتر مربوط به یک زن و تاریخ ۱۲۸۱ هجری شمسی است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران با بیان اینکه آخرین بار زمستان سال قبل چند سنگ قبر قدیمی دیگر در روستای دولت‌آباد شهر گلمکان بر اثر بارندگی‌ها کشف شده است، افزود: در شهرستان چناران، روستاهای بسیاری هستند که سنگ قبرهای تاریخی و قدیمی در آن‌ها وجود دارد.

وی بیان کرد: اگرچه در بخش مرکزی و گلبهار سنگ قبرهای قدیمی وجود دارد اما برخی از آن‌ها به سرقت رفته‌اند و تعدادی دیگر نیز آسیب دیده‌اند.

طاهریان مقدم مطرح کرد: شهرستان چناران حدود ۲۳۱ روستا دارد که اکثر روستاها دارای سنگ قبرهای قدیمی هستند و اکثر آن‌ها به صورت صندوقچه‌ای و مربوط به دوره صفوی است.

وی ادامه داد: با توجه به تعدد سنگ قبرهای قدیمی در سطح شهرستان برای جلوگیری از آسیب دیدگی ایجاد موزه سنگ با کمک بخش خصوصی ضرورت دارد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران عنوان کرد: تاکنون در سطح شهرستان ۳۰ تا ۴۰ سنگ قبر قدیمی کشف شده که بیشتر آن‌ها به شکل صندوقچه‌ای هستند، متاسفانه اغلب حفاران غیر مجاز برای به دست آوردن اشیای عتیقه سنگ قبرها را تخریب می‌کنند.

وی گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۲۰ حفار غیر مجاز به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند، اکثر این افراد توسط انجمن میراث فرهنگی شهرستان و دوستداران میراث فرهنگی و یگان حفاظت شناسایی و دستگیر شده‌اند.

طاهریان مقدم اظهار کرد: علاوه بر ثبت ۲۲ اثر تاریخی چناران در فهرست آثار ملی ایران، تاکنون ۱۲۰ اثر، محوطه و تپه تاریخی نیز در محدوده این شهرستان شناسایی شده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.