به نظر می‌رسد سیاست فشار حداکثری که دولت آمریکا در آستانه انتخابات علیه ایران در پیش گرفته و در همین راستا به اقداماتی چون ترور سردار سلیمانی دست زده و همچنین اعلام فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی حامیان اروپایی آن، مجموعه اقداماتی است که وی در راستای برنامه چند وجهی خود برای بحران نمایی از ایران با هدف اقناع سازی و دستیابی به اهداف خود در قبال ایران انجام می‌دهد.

نعل وارونه ترامپ در نمایش تهدید از ایران

قدس آنلاین: مقامات آمریکایی گویا کماکان در توجیه اقدام جنایتکارانه این کشور در ترور سردار سلیمانی و استفاده تبلیغاتی از این موضوع، همچنان بر تکرار ادعاهای خود اصرار دارند. مایک پمپئو وزیرامورخارجه آمریکا باردیگر در توجیه این اقدام مدعی شده که حملات اخیر در فرودگاه بغداد قانونی بوده و در افزوده است: این اقدامی قانونی، مهم و یک تلاش راهبردی بود که ترامپ انجام داد و من مطمئنم که جهان در نتیجه این اقدام امن‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا در توجیه اقدام تروریستی علیه سردار سلیمانی سعی کرد فضای افکار جهانی را به سمت و سویی ببرد که از طریق آن ایران را به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت به نمایش بگذارد.

راهبرد دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای نشان دادن خود به منزله قهرمان جامعه آمریکایی و نیز اظهارات مقامات این کشور در توجیه این اقدام تروریستی، در حالی مطرح می شود که بسیاری از تحلیلگران روابط بین الملل و طرفداران حقوق بشر به صراحت عنوان کردند که  ترور سردار قاسم سلیمانی نقض حقوق بین‌الملل است.

چنانکه دادستان سابق دادگاه جنایات جنگی نورنبرگ نیز با ارسال نامه‌ای به روزنامه نیویورک تایمز و با انتقاد از نقض حقوق بین الملل توسط آمریکا تصریح کرد که افکار عمومی منتظر دانستن حقیقت است و منشور سازمان ملل، دیوان بین‌المللی کیفری و دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه همگی در این مورد دور زده شده‌اند.

برنامه چند وجهی ترامپ برای تهدید آفرینی از ایران

به نظر می رسد سیاست فشار حداکثری که دولت آمریکا در آستانه انتخابات علیه ایران در پیش گرفته و در همین راستا به اقداماتی چون ترور سردار سلیمانی دست زده و همچنین اعلام فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی حامیان اروپایی آن، مجموعه اقداماتی است که وی در راستای برنامه چند وجهی خود برای بحران سازی از ایران با هدف اقناع سازی و دستیابی به اهداف خود در قبال ایران انجام می‌دهد.

با این وجود، بسیاری از اروپایی ها از جمله وزیر خارجه آلمان نیز ضمن انتقاد از سیاست فشار حداکثری واشنگتن بر تهران، بر این عقیده است که ژست‌های تهدیدآمیز و عملیات نظامی تغییری در رفتار جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرده و آمریکا عملاً در مناقشه با ایران شکست خورده است.

هایکو ماس به نشریه بیلد گفته است: «نباید تصور کرد که تغییر رژیم در ایران با فشار خارجی به صورت خودکار به بهبود وضعیت منجر می‌شود. مواردی از جمله عراق بوده که در آنها چنین رویه‌ای اصلاً به نتیجه مطلوب نرسیده است».

اعتراف نامزدهای انتخاباتی بر تقصیر ترامپ در خروج از برجام

سیاست جنگ طلبانه آمریکا در دوره ترامپ به گونه ای است که حتی موج انتقادات به ادبیات سایر نامزدهای انتخاباتی نیز راه یافته است، چنانکه تشدید تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و ایران، یکی از محورهای هفتمین مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بود و آنطور که شبکه «سی ان ان» گزارش کرده است، نامزدهای دموکرات به اتفاق، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را مقصر خروج یکجانبه از برجام دانستند و خواستار بازگشت واشنگتن به این توافق شدند.

ترامپ گرچه در توجیه عملیات تروریستی آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» مدعی شد که وی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به ۴ سفارت آمریکا بوده است، اما با اینحال مقامات دموکرات و حتی «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز چنین ادعایی را رد کردند و در این مناظره، نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همگی با صدور مجوز کنگره قبل از هرگونه اقدام نظامی علیه یک کشور ثالث موافقت داشتند.

چالش جدی ترامپ در مهمترین هدف سیاست خارجی خود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این باور است که اگر دونالد ترامپ برای تنش زدایی با ایران راهی پیدا نکند حتماً در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا دچار مشکل خواهد شد، زیرا معمولاً تا قبل از تحولات اخیر، روسای جمهور آمریکا سعی‌شان بر این بوده که کشورهای هدف را بازیچه انتخاباتی خود قرار دهند و در شرایط خاص و بحرانی با یک اقدام نظامی محدود و ایفای نقش قهرمان ملی آمریکا به هدف مطلوب برسند و رأی لازم را برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری بیاورند.

حشمت الله فلاحت پیشه به خبرنگار «قدس آنلاین» گفت: به هر حال دو اتفاق سقوط پهپاد آمریکایی و حمله به پایگاه آمریکا در عین الاسد عراق نشان داد که برخلاف همه کشورهای هدفی که آمریکا با آنها در تقابل به سر می برد، نمی تواند برگ آخر خود را که هدف نظامی است در قبال ایران رو کند. با توجه به تمام این اتفاقات، باید گفت ترامپ در مهمترین برنامه سیاست خارجی خود که همان مقابله با ایران و نشان دادن سردار سلیمانی به عنوان تهدیدی برای منافع ملی آمریکاست، با چالش جدی مواجه شده است. رئیس جمهور آمریکا از تمام ابرازهای کثیف خود برای شکستن این قفل سیاست خارجی استفاده می کند اما تاکنون هیچ کدام از اقداماتش نتیجه مطلوب و مورد نظر را در پی نداشته است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس تصریح کرد: ترامپ با توجه به اینکه به دنبال رأی آوری در انتخابات ریاست جمهوری است، به هر حال مجبور است به سمت تنش زدایی با ایران حرکت کند و این تنش زدایی نیز تنها با پذیرش واقعیات ایران و قدرت و حقوق ایرانیان میسر خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: من بارها پیش از این نیز تاکید کرده ام که ترامپ اگر به همین سیاست برخورد سخت و اعمال تحریم ها علیه ایران ادامه بدهد، روزی می رسد که مجبور می شود از سمت ایران تنها با نظامیان صحبت کند، چنانکه دیدید در موضوع مربوط به سقوط پهپاد و حمله به پایگاه آمریکا فقط با نظامیان ایرانی صحبت کرد که دستاورد هر دو موضوع شکست بود. در حال حاضر هم توصیه ما به ترامپ این است که راه تنش زدایی را پیش بگیرد و به حقوق و خواسته های مشروع ایران توجه کند، در غیر اینصورت ناکامی تحولات اخیری که در اثر سیاست های تهاجمی آمریکا رخ داده به جایگاه سیاسی این کشور لطمه می زند.

وی همچنین با اشاره به انزوای آمریکا در اقدامات جنگ طلبانه و ضد حقوق بشری، اظهار داشت: خون مسافران هواپیمای اوکراینی که مسبب اصلی آن جنگ طلبی آمریکا و تنش آفرینی ترامپ بود، مظلومانه ریخته شد و من معتقدم همین موضوع باعث محکومیت دخالت و حضور نظامی آمریکا در سایر کشورها و تقویت موضع تمامی صلح خواهان جهان گردید. در این روزها که برخی مقامات برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گام بر می دارند و دولت هایی که بر کاهش تنش ها تاکید دارند، تمامی اینها نشان از دغدغه جدی آنان دارد و اتفاقات اخیر نشان داد که اگر جنگی بین ایران و آمریکا شکل بگیرد قطعاً محدود به دو کشور ایران و آمریکا نخواهد بود و همین عامل باعث شده تا کشورهای مختلف به سیاست میانجیگری روی بیاورند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.