اطلاعاتی در اختیار است که تاکید می‌کند، ترور سردار سلیمانی، سال‌ها قبل از سوی اماراتی‌ها و سعودی‌ها طراحی شده بود. سوال این است که آیا آل سعود و آل نهیان به نوعی در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند؟

آیا اماراتی‌ها و سعودی‌ها در ترور سردار سلیمانی دست داشتند/ «جورج نادر» طرح ترور را به چه کسی گفت؟

قدس آنلاین: ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس، وابسته به سپاه پاسداران، تنها جزو برنامه های «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا قرار نداشت، بلکه پیش از آن گزارش های بسیاری به این نکته اشاره کرده بودند که سعودی ها در چارچوب جنگ غیر علنی خود با جمهوری اسلامی مایل به پیاده سازی این گزینه بودند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در ماه نوامبر ۲۰۱۸ میلادی، برای اولین بار طی مصاحبه با افرادی نزدیک به «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی درباره نقشه هایی برای ترور کسانی که آنها را «دشمنان عربستان» نامیده بود، پرده از این خواسته سعودی ها برداشت.

همچنین، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه در سخنانی به طور ضمنی به دست داشتن برخی کشورها در عملیات ترور اشاره می کند، اما نامی از آن کشورها نمی برد، بلکه در لفافه از «دست داشتن برخی کشورهای کوچک منطقه» در این عملیات سخن می گوید.

با این حال اثبات دست داشتن رسمی عربستان و امارات در ترور سردار سلیمانی نیازمند مستندات بسیار و تحقیقات ویژه است. اما آمریکایی ها به سرعت پس از انجام عملیات از بن سلمان، با بیان اینکه عربستان همواره از واشنگتن حمایت کرده و میزان تهدیدات خصمانه و مستمر ایجاد شده از جانب سپاه قدس را درک می کند، تشکر کردند.

پس از آن «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفتی با بن سلمان درباره آنچه که آن را «تدابیر شدید دفاعی برای محافظت از شهروندان آمریکایی در خارج» نامیده بود، صحبت کرد. سخنانی که به طور ضمنی به هماهنگی های بین آمریکا و عربستان پیش از ترور سردار سلیمانی اشاره می کند.

پس از مطرح شدن فرضیه هایی مبنی بر دست داشتن عربستان در این عملیات، یک مقام سعودی در گفتگو با خبرگزاری «فرانس پرس» تاکید کرد که واشنگتن، ریاض را در جریان نقشه ترور سردار سلیمانی نگذاشته و در ادامه خاطر نشان کرده بود که با توجه به تحولات سریعی که منطقه شاهد آن است، ریاض بیش از پیش بر خویشتنداری و عدم دست زدن به هر اقدامی که موجب تشدید تنش می شود، تاکید می کند.

شاید یکی از دلایل عدم ابراز خرسندی سعودی ها از عملیات ترور سردار سلیمانی و سکوت رسانه ای در قبال آن به سپتامبر گذشته باز می گردد که تاسیسات نفتی سعودی ها در «بقیق» و «خریص» مورد حمله قرار گرفت و برای ۱۰ روز موجب توقف نیمی از تولید نفت عربستان شد. هجومی که سعودی ها را از بیم تکرار آن وادار به گشودن درب های تماس محرمانه برای گفتگو با تهران کرد.

بعد از عملیات نیز یک منبع آگاه آمریکایی در گفتگو با سی ان ان تصریح کرد که ایران از متحدان آمریکا در عراق و خاورمیانه انتقام می گیرد و عربستان در راس این متحدین قرار دارد که طی ماه های گذشته پذیرای هزاران نظامی آمریکایی بود.

تصویری از حمله به آرامکو

** موضع رسمی عربستان و امارات

برخلاف معمول موضع رسمی عربستان سعودی و امارات متحده پس از ترور سردار سلیمانی و با وجود دشمنی شدید با ایران و تحریکات و فتنه انگیزی های بی وقفه اشان علیه سردار سلیمانی، سکوت و حفظ آرامش بود. طوری که ریاض به بیانیه ای اکتفا کرد که در آن اشاره شده بود، این عملیات نتیجه تشدید تتش و فعالیت های تروریستی بود و خواستار خویشتن داری شده بود.

موضع امارات متحده هم به همان شکل خاکستری باقی ماند، به ویژه پس از آنکه ابوظبی موفق شده بود، در این اواخر کانال هایی ارتباطی با تهران ایجاد کند و همچون ریاض خواستار خویشتن داری شد.

شادمانی رسانه های سعودی و اماراتی
 

داخل هریک از کشورهای عربستان و امارات، موضع رسمی حکومت ها، موضع حاکم بر صحنه نبود، چراکه مطبوعات داخلی و پایگاه های اجتماعی از ترور سردار سلیمانی ابراز خرسندی و شادمانی بسیاری کردند. طوری که مطبوعات سعودی سردار سلیمانی را «تروریستی» توصیف کردند که «کشته شد و با کشته شدن وی، طرح های تخریبی ایران نیز به پایان خط رسید».

** نقشه پیشین عربستان سعودی 

حادثه ترور سردار سلیمانی و در ادامه آن تماس آمریکایی ها با سعودی ها بار دیگر نگاه ها را به گزارشی جلب کرد که نشریه نیویورک تایمز ماه نوامبر ۲۰۱۸ منتشر کرد و در آن از افرادی نام برده بود که با امارات نیز رابطه داشتند.

رایزنی هایی که نیویورک تایمز در آن مقطع زمانی از آن سخن گفته بود، در آمریکا با «جورج نادر»، مشاور ولی عهد ابوظبی و تاجر آمریکایی لبنانی الاصل و «جویل زامیل»، صهیونیست دارای روابط بسیار نزدیک با دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی انجام شده بود.   

جورج نادر و بن سلمان

این نشریه آمریکایی در آن مقطع زمانی گفته بود که این رایزنی ها و گفتگوها قبل از یک سال از حادثه کشته شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار معترض عربستانی داخل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه (اکتبر ۲۰۱۸) انجام شده بود و در آن مقطع محمد بن سلمان، ولی عهد و وزیر دفاع عربستان بود.

نیویورک تایمز به نقل از منابعی که آنها را ناشناس می نامد و در این نشست محرمانه حضور داشتند، ادامه می دهد که مقامات بلند پایه دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی عربستان و شماری از افراد نزدیک به بن سلمان، موضوع امکان به خدمت گرفتن شرکت های امنیتی خصوصی برای ترور دشمنان ایرانیِ عربستان سعودی را مورد بحث و مناقشه قرار دادند.

به گفته این منابع، حلقه کوچک پیرامون بن سلمان از لحظه به قدرت رسیدن وی، درباره نقشه ترور دشمنان ایرانی عربستان بحث و گفتگو می کنند و در این خصوص دستور داشتند، عملیات های اطلاعاتی و تجسسی و فعالیت های نظامی را با هدف تلاش برای تحکیم پایه های حاکمیت بن سلمان افزایش دهند.

** ارتباط سردار سلیمانی با نقشه

سرلشکر «احمد عسیری»، نایب رئیس سازمان اطلاعات عربستان در ماه مارس ۲۰۱۷ نشستی در ریاض با «جورج نادر» و «جویل زامیل» داشت که در آن نشست نقشه ها و برنامه های نابودی اقتصاد ایران با به خدمت گرفتن مزدوران و جاسوسان را مورد بررسی قرار دارد و تخمین زد که این عملیات نیازمند بودجه ای دو میلیارد دلاری است.

طی گفتگوها یکی از دستیاران ارشد عسیری این سوال را مطرح می کند که این برنامه ها و نقشه ها می تواند، ترور سردار سلیمانی را هم دربرگیرند.

ادامه این نشست ها به آمریکا انتقال یافت و مشخصا با حضور «جورج نادر» و «جویل زامیل» که پیشتر و در سال ۲۰۱۶ طرح نابودی اقتصاد ایران را ارائه داده بودند، برگزار شدند. از آنجا که «جورج نادر» و «جویل زامیل» مطمئن نبودند که دونالد ترامپ پیروز انتخابات آمریکا باشد و «باراک اوباما»، رئیس جمهوری وقت آمریکا نیز نشان می داد، تمایلی به این امر ندارد، پیشنهاد انجام عملیات ترور سردار سلیمانی را به امارات و عربستان دادند که خود آنان ایده این عملیات را داده بودند.

این نشریه آمریکایی می افزاید: اما از آنجا که «جورج نادر» و «جویل زامیل» مطمئن نبودند که عربستان توان چنین عملیاتی را داشته باشد، از سعودی ها خواستند که مدتی تامل کنند، تا درباره این عملیات و همراهی و کمکشان به عربستان با وکلای خود رایزنی کنند. نتیجه رایزنی و مشورت آن شد که وکلای «جورج نادر» و «جویل زامیل»   نیز با دادن هرگونه کمکی به سعودی ها در این عملیات و همراهی با آنها مخالفت کردند و این باعث شد، تا به سعودی ها بگویند، با آنها که در هیچ عملیات تروری شرکت نخواهند کرد.

اما «جورج نادر» سعودی ها را به یک شرکت امنیتی معرفی کرد که دفتر آن در لندن بود و سابقه سازمان دهی و اداره نیروهای ویژه انگلیسی را در پرونده خود داشت و اینکه ممکن است، چنین طرحی را قبول کند، اما گفت که نمی داند، اسم شرکت چیست.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از طرفداران نزدیک بن سلمان که از جزئیات قتل جمال خاشقجی آگاه بود، نقل می کند که توجه و تمایل ژنرال عسیری به ترورها موضوع اتفاقی و تصادفی نیست.

جورج نادر

جویل زامیل

** «جورج نادر» و رابطه با عربستان و امارات

اطلاعاتی که از پیشینه «جورج نادر» در اختیار است، تاکید می کند که وی متهم به خرید نفوذ برای بن زاید در مراکز تصمیم گیری آمریکاست.

او که به «مرد در سایه» و «جعبه سیاه» و «کارشناس سیاست های خاورمیانه» معروف است، هم اکنون محکوم به حداقل ۱۵ سال و حداکثر ۴۰ سال حبس به اتهام کودک آزاری است. وی پیش از به قدرت رسیدن ترامپ در نشست های مشاوران ارشد ترامپ و مسئولان منطقه خاورمیانه مشارکت داشت و بسیاری از رسانه های عربی و غیر عربی تصاویری از او در کنار بن سلمان منتشر و تصریح کرده اند که وی از افراد نزدیک به بن سلمان است.

این در حالی است که «جورج نادر» روابط بسیار مرموز و محرمانه ای با لابی صهیونیستی در آمریکا و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) برقرار کرده است.  

انتهای پیام/

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.