مسئول کلینیک مشاوره آستان مهر رضوی مستقر در حرم منور امام رضا(ع) از ارائه خدمات مشاوره به حدود ۲۰ هزار نفر از زائران بارگاه مقدس حضرت ثامن‌الحجج(ع) در ۹ ماه ابتدای سال جاری خبر داد.

زیارت، مشاوره، زندگی

قدس آنلاین: مسئول کلینیک مشاوره آستان مهر رضوی مستقر در حرم منور امام رضا(ع) از ارائه خدمات مشاوره به حدود ۲۰ هزار نفر از زائران بارگاه مقدس حضرت ثامن‌الحجج(ع) در ۹ ماه ابتدای سال جاری خبر داد.

جواد شریعتی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در مورد این کلینیک گفت: در سال ۱۳۹۶ و در دوره تولیت سابق آستان قدس رضوی در راستای توسعه خدمات تخصصی روان‌شناسی و مشاوره با رویکرد اسلامی به زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) مرکز جامع خدمات مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی تشکیل شد.

وی افزود: البته پیش از این و از سال ۱۳۸۴ هم مرکز مشاوره با رویکرد دینی در آستان قدس رضوی به عنوان یک واحد زیرمجموعه اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر امام هشتم(ع) خدمات مربوط به مباحث مشاوره به زائران و مجاوران این آستان ملکوتی را نیز ارائه می‌کرده است.

این کارشناس ارشد رشته روان‌شناسی ادامه داد: به دنبال تشکیل مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۶ تصمیم بر آن شد زیرمجموعه این مرکز، چند کلینیک مشاوره ایجاد شود که هم اکنون سه کلینیک شامل: «کلینیک مشاوره آستان مهر رضوی» مستقر در باب الهادی(ع) حرم مطهر امام هشتم(ع)، «کلینیک مشاوره مستقر در بازار غدیر» (واقع در طبقه دوم، ویژه مجاوران) در جنب صحن غدیر بارگاه مطهر رضوی و کلینیک مشاوره بعثت (واقع در سه راه بعثت مشهد، ویژه مجاوران) مشغول ارائه خدمات تخصصی مشاوره به زائران و مجاوران بارگاه مقدس حضرت ثامن‌الائمه(ع) هستند.

شریعتی‌فر متذکر شد: همچنین در مجموعه زائرشهر رضوی (واقع در منطقه طرق مشهد) و زائرسرای رضوی (واقع در بولوار چمن مشهد) هم قرار است با هماهنگی‌های انجام شده خدمات تخصصی مشاوره به زائران و مجاوران و همچنین ساکنان مناطق کم‌برخوردار مشهد به طور رایگان ارائه شود.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات تخصصی مشاوره فردی و گروهی در کلینیک آستان مهر رضوی مستقر در حرم مطهر امام هشتم(ع)، زائرشهر و زائرسرای رضوی و در مناطق کم‌برخوردار مشهد (بیش از ۱۰ منطقه کم‌برخوردار شناسایی شده در مشهد) رایگان بوده اما در کلینیک‌های مشاوره مستقر در بازار غدیر و سه‌راه بعثت مشهد، خدمات تخصصی مشاوره، مطابق تعرفه‌های اعلام شده به عموم متقاضیان ارائه می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: کلینیک مشاوره آستان مهر رضوی که در باب‌الهادی(ع) حرم مطهر امام هشتم(ع) قرار دارد، همه روزه از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۹ بعدازظهر در زمینه ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روان‌شناسی به زائران آستان مقدس حضرت رضا(ع) فعال و دایر بوده، ضمن اینکه خدمات تخصصی مشاوره ویژه بانوان هم در رواق مبارکه حضرت فاطمه زهرا(س) بارگاه مقدس امام رضا(ع) همه روزه (به جز جمعه‌ها) از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ بعدازظهر توسط خواهران کارشناس مشاوره این کلینیک ارائه می‌شود.

چه خدمات تخصصی مشاوره به زائران ارائه می‌شود؟

شریعتی‌فر در بخش دیگری از سخنانش در زمینه خدمات تخصصی که در کلینیک مشاوره آستان مهر رضوی به زائران ارائه می‌شود، گفت: در این کلینیک خدمات تخصصی مشاوره در زمینه‌های گوناگون ارائه می‌شود که عبارتند از: «مسائل خانواده»، «مشاوره پیش از ازدواج»، «رفع اختلافات زوجین»، «ارتقای سبک زندگی اسلامی»، «تربیت فرزند»، «مسائل فردی»، «مشاوره‌های تحصیلی»، «مشاوره‌های حقوقی» و... و مشاوره‌های گروهی و دسته‌جمعی.

این مقام مسئول در زمینه چگونگی بهره‌مندی زائران بارگاه مقدس امام رضا(ع) از این خدمات تخصصی مشاوره تصریح کرد: زائران حرم منور امام هشتم(ع) می‌توانند با مراجعه حضوری به این کلینیک واقع در باب‌الهادی(ع) حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) و دریافت نوبت از خدمات تخصصی این کلینیک بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: به علت کمبود فضا و انبوه مراجعه‌کنندگان و به لحاظ رعایت اصول و استانداردهای تخصصی در زمینه مشاوره‌های فردی و بررسی مسائل مرتبط با مشکلات افراد که باید به صورت حضوری و مستقیم انجام شود، این کلینیک از ارائه خدمات مشاوره تلفنی به اشخاص و هموطنان عزیز معذور است.

این کارشناس ارشد رشته روان‌شناسی در زمینه کارشناسان و استادان این کلینیک تصریح کرد: هم اکنون حدود ۱۲۰ نفر (مرد و زن) از کارشناسان مشاوره با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا از بین متخصصان حوزه و دانشگاه و افراد مجرب و با گذراندن مراحل جذب و گزینش با مرکز جامع مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی و کلینیک‌های زیر نظر این مرکز، مطابق برنامه تنظیمی و اصول، قواعد و دستورعمل‌های تعیین شده، همکاری می‌کنند.

شریعتی‌فر اضافه کرد: کارشناسان و استادان مرتبط با مباحث خدمات تخصصی مشاوره از بین افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های روان‌شناسی، مشاوره و علوم تربیتی باشند، پس از برگزاری آزمون و مصاحبه و دارا بودن شماره (کد) مشخص از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، داشتن تجربه و سابقه کاری لازم و در صورت موفقیت در مراحل فوق، دعوت به همکاری می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: با شناسایی مشکلات بیان شده از سوی افراد، خدمات مرتبط با امور مشاوره و روان‌شناسی به صورت تخصصی و اسلامی و پس از نوبت‌دهی و تشخیص مشکل آنان تا رفع مشکل از سوی این کلینیک به زائران ارائه می‌شود و تمامی مطالب دریافت شده از خصوصیات فردی، زندگی اجتماعی، مسائل شغلی، مشکلات خانوادگی و... مربوط به زائران مطابق دستورعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط، به صورت محرمانه در این کلینیک نگهداری می‌شود.

استفاده از خدمات مشاوره گروهی چگونه است؟

وی درباره خدمات مشاوره گروهی و دسته‌جمعی هم اظهار کرد: یکی دیگر از خدمات ارائه شده توسط این کلینیک، خدمات مشاوره گروهی به کاروان‌ها و گروه‌های زیارتی زائران و گروه‌های زیارتی معرفی شده از سوی سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و... مطابق برنامه‌ریزی و نوبت‌دهی است.

مسئول این کلینیک افزود: در مشاوره‌های گروهی افراد بیشتری در یک جلسه مشترک و در آن واحد از خدمات ارائه شده بهره‌مند می‌شوند و مطابق روش‌های پیش‌بینی شده، گروه‌های زیارتی و سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه معتبر و با مراجعه به این کلینیک از خدمات مشاوره گروهی در یک زمینه خاص که مطابق درخواست خود آنان است، بهره‌مند شوند.

*بهره‌مندی حدود ۲۰ هزار زائر از خدمات مشاوره

شریعتی‌فر در زمینه شمار زائرانی که در ۹ماه ابتدای سال جاری از خدمات تخصصی این کلینیک استفاده کرده‌اند، گفت: بر اساس آمار موجود، ماهیانه این کلینیک به حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر (بستگی به مراجعه زائران دارد) خدمات مشاوره ارائه می‌کند که در فصل تابستان، ایام نوروز و ایام ویژه و خاص مانند: دهه کرامت، دهه ولایت و امامت، دهه آخر ماه صفر، نیمه شعبان، تاسوعا و عاشورای حسینی و... این میزان ماهیانه تا یک هزار و ۵۰۰ نفر هم می‌رسد.

وی در مورد خدمات مشاوره گروهی برای کاروان‌های زیارتی هم افزود: معمولاً ماهیانه به حدود ۶۰۰ نفر در ایام معمول و عادی سال، خدمات مشاوره گروهی توسط این کلینیک ارائه می‌شود که این میزان در ایام ویژه و خاص سال که در بالا به آن اشاره شد، ماهیانه به بیش از یک هزار نفر هم می‌رسد و از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه سال۹۸، در مجموع حدود ۲۰ هزار نفر از زائران بارگاه مقدس امام هشتم(ع) از خدمات مربوط به مشاوره‌های فردی و گروهی این کلینیک استفاده کرده‌اند.

چرا این کلینیک در حرم مطهر قرار دارد؟

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چرا چنین کلینیکی در مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) راه‌اندازی شده است، گفت: اولاً وجود چنین کلینیکی در حرم مطهر رضوی از نظر تسهیل و تسریع در مراجعه زائران و صرفه‌جویی در وقت و زمان آنان برای دریافت خدمات تخصصی مشاوره، تأثیر مثبتی دارد. ثانیاً بهره‌مندی از قداست، معنویت و انوار تابناک توسل به حضرت رضا(ع) تأثیر معنوی و روحی بسزایی در رفع بسیاری از مشکلات زائران دارد، بنابراین بهره‌مندی از فضای معنوی حرم مطهر امام رضا(ع) عامل مهمی در این زمینه است.

مسئول این کلینیک متذکر شد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آینده مرکز جامع خدمات مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی، توسعه خدمات مشاوره در سیستم ارجاع و کلینیک‌های همیار در استان‌ها و شهرستان‌های کشور است.

وی توضیح داد: این کار به این صورت است که چون ارائه خدمات روان‌شناسی و مشاوره نیاز به پیگیری مداوم برای رفع مشکلات بیان شده از سوی اشخاص دارد، به همین دلیل برای زائرانی که یک یا دو جلسه به این کلینیک مراجعه می‌کنند اما برای رفع مشکلات آنان باید جلسات مشاوره ادامه یابد، این چنین برنامه‌ریزی شده است که در هنگام بازگشت به شهر خود پیگیر سلسله جلسات مشاوره برای درمان و رفع مشکلات شخصی در زندگی خود باشند و به همین دلیل قرار است در صورت فراهم شدن شرایط و امکانات لازم این افراد پس از بازگشت به شهر خود به کلینیک‌های همیار (منظور از همیار یعنی کمک‌کننده در فرایند مشاوره) معرفی شوند تا وقفه‌ای در جریان درمان آنان ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.