همزمان با ایام شهادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه(س)، نگارخانه رضوان نمایشگاه «یاس‌کبود» را برگزار کرد. این نمایشگاه با نمایش مجموعه آثار خط شکسته نستعلیق هنرجویان علی‌اکبر رضوانی، استاد برجسته مشهدی شنبه گذشته در نگارخانه رضوان گشایش یافت.

دیوار منازل، نمایشگاه مستمر آثار هنرمندان ایرانی شود

علی‌اکبر رضوانی، استاد برجسته مشهدی که از هنرمندان خوشنام و مطرح کشور در زمینه خط شکسته است، دارای نشان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران بوده و تاکنون نمایشگاه‌های متعددی از آثار وی در داخل و خارج کشور برگزار شده است.

در این نمایشگاه همراه با آثار هنرجویان، تعدادی از آثار علی‌اکبر رضوانی هم به نمایش گذاشته شده است. به همین منظور در خصوص نمایشگاه «یاس‌کبود» و خط شکسته نستعلیق با این هنرمند برجسته به گفت‌وگو نشستیم.

 رضوانی در خصوص نمایشگاه «یاس‌کبود» و آثار ارائه‌ شده چنین توضیح داد: در این نمایشگاه ۶۵ اثر به نمایش درآمده که همه آثار با محوریت اشعار سروده شده با موضوع حضرت فاطمه(س) و  خط شکسته نستعلیق خلق شده‌اند.   

این خوشنویس در ادامه در خصوص توجه و کاربردهای خط شکسته نستعلیق می‌گوید: همه اسناد دربار در ۵۰  سال گذشته با خط شکسته نستعلیق نوشته شده است. در طول این سال‌ها از این توجه کاسته نشده و امروزه هم این خط به دلیل زیبایی که دارد فراتر از خطوط دیگر مورد توجه قرار گرفته و از جایگاه ویژه‌ای نزد خوشنویسان و علاقه‌مندان به این هنر برخوردار است.

خوشنویس به صبر و عشق نیاز دارد نه لوازم کار

این هنرمند پیشکسوت، خط شکسته نستعلیق را جزو چهار خط اصلی همه نمایشگاه‌های هنرمندان در داخل و خارج از کشور عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: خوشنویسی از نظر امکانات به لوازم مجهزی نیاز ندارد، اما آنچه برای ادامه مسیر در این هنر لازم است برخورداری از صبر، حوصله، عشق و علاقه است.

رضوانی با بیان اینکه هنرمند خوشنویس مانند هر هنرمند دیگری متأثر از وقایع روز است، اتفاق‌های روز جامعه را در خلق آثار خوشنویسان مؤثر می‌داند و می‌گوید: خوشنویسان جزو فرهنگ غنی جامعه هستند و نسبت به اتفاق‌های روز واکنش‌های متعددی نشان می‌دهند البته این واکنش‌ها احساسی نیست و همه در قالب خلق اثر است.

دیوار خانه‌ها، نمایشگاه مستمر آثار هنرمندان ایرانی

رضوانی در خصوص بازار هنر و وضعیت معیشتی هنرمندان می‌گوید: هنرمندان این روزها به واسطه مشکلات اقتصادی که ظالمانه بر کشور ما تحمیل شده شرایط خوبی ندارند، اما با انجام چند راهکار اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.

این هنرمند در خصوص توجه به هنر خوشنویسی و رونق این هنر پیشنهاد می‌دهد اگر مردم جامعه در منازلشان از تابلوهای هنرهای مختلف استفاده کنند، هنر ایرانی گسترش می‌یابد و معرفی می‌شود.

رضوانی معتقد است: تزئین دیوار منازل با هنر ایرانی موجب می‌شود خانه‌ها علاوه بر مزین‌شدن به هنر ایرانی، تبدیل به نمایشگاه‌های مستمر آثار هنرمندان ایرانی شوند و این حقیقت دست‌نیافتنی نیست.

به گفته این هنرمند آثار محدثه آدمیان، لیلا اعلمی، فائزه‌ایزدی، جوادبراتی، علی‌اکبر رزقی، محسن زحمتکش، شراره شیرنگی، هاشم صحراگرد، سیدعمادالدین عصمتی، معصومه قلعه‌نوی، باربارا کسرایی، عصمت نرگسی و ملیحه نورزادیان  در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند.

گفتنی‌است، نمایشگاه «یاس‌کبود» که از شنبه گذشته آغاز شده تا ۳ بهمن از ساعت  ۹ الی ۱۲ و ۱۶ الی ۱۹ در محل نگارخانه رضوان واقع در کوهسنگی ۱۷ میزبان حضور علاقه‌مندان است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.