«دفتر سرود آوای رضوان» از نهادهای موسیقایی زیر مجموعه مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با برگزاری یک مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز کرد.

توجه ویژۀ آستان قدس رضوی به احیا و گسترش سرودهای انقلابی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مراسم افتتاحیه دفتر آوای رضوان در تهران وابسته به مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی صبح امروز ۳۰ دی ماه با حضور محمدعلی چمی‌گو مدیرعامل مؤسسه، حمید حسن‌پور رئیس دانشکده رسانه خبرگزاری فارس، دلاوری مدیر دفتر رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و جمعی از مربیان سرود برگزار شد.

در ابتدای این نشست چمی‌گو با اشاره به پیشینه فضای سرود اظهار کرد: سرود از ابتدای انقلاب همواره مورد توجه قرار می‌گرفت و حتی با ورود رهبر انقلاب به کشور ایشان با سرود روبه‌رو شدند اما سال‌ها بعد به دلایل مختلفی این هنر به حاشیه رانده شد و هم کسانی که سرود می‌خواندند و از سویی دیگر متولیان فرهنگی و هنری نتوانستند این قابلیت‌ها را شناسایی و پیگیری کنند.

وی افزود: البته برخی هنرهای نزدیک به سرود توانستند با تغییراتی که در سبک‌ها می‌دانند برای کار خود جذابیت ایجاد کنند و جای سرود را بگیرند. ضمن این که در  مساجد هم سرود کار می‌شد اما گروه‌ها خودشان را با مساجد تطبیق نمی‌دادند و به همین دلیل کم کم کنار گذاشته شدند و به حاشیه رفتند.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تأکید کرد: در یکی دو سال اخیر با همت اهالی سرود، مربیان و اساتید کار را آغاز کردیم و به همت آستان قدس رضوی حرکت‌های خوبی اتفاق افتاد. البته یکی از برنامه ‌های محوری آستان قدس بحث سرود است که آن را به صورت جدی پیگیری می‌کند و در واقع این از مطالبات فرهنگی آستان قدساست. این فرایند به آرامی پیش رفت تا اینکه ابتدای امسال یکی دو گروه سرود، آثاری را در محضر رهبر معظم انقلاب اجرا کردند. مقام معظم رهبری آن روز توجه ویژه‌ای به این گروه‌ها نشان دادند و با آنها صحبت کردند و ایشان چندین مرتبه در مراسم تأکید کردند که چنین حرکت‌هایی ادامه پیدا کند.

چمی‌گو ادامه داد: در مدت این دوسال همکاری با گروه‌های مختلف اتفاقات خوبی رقم خورد و ما در سراسر کشور و در تمامی نماز جمعه‌ها ۵ یا ۶ اجرای خوب و منسجم داشتیم که آخرین آن مصادف با شهادت سردار سلیمانی بود که ۷ گروه یک سرود واحد را در سراسر کشور اجرا کردند. به نظرم این یکی از پتانسیل‌های سرود است اما با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی تأکید کرد: البته رسیدن به نقطه مطلوب الزامات زیرساختی مادی و معنوی دارد که بخشی از آن در آستان قدس رضوی انجام شده است و می‌بینید که در شهر مشهد هیچ برنامه‌ای نیست که در آن سرود اجرا نشود. اما برای کشوری شدن نیاز به الزاماتی داریم و باید نقش صدا و سیما هم در این میان بیشتر شود و ما به کمک رسانه ملی برای اطلاع رسانی نیاز داریم.

در ادامه حسن‌پور به الزاماتی برای بهبود شرایط موسیقی و سرود اشاره کرد و گفت: در وهله نخست باید بررسی کنیم که ریل‌گذاری این فعالیت‌ها چگونه باید اتفاق بیفتد. ضمن این که باید بدانیم چه شد که سرود در ابتدا و اوج روزهای انقلاب جایگاه خوبی داشت اما با گذشت سال‌ها به صفر میل کرد؟ سطح دوم ریل گذاری درباره این نکته است که نگاه نظام فرهنگی به این گروه‌ها چگونه است و حلقه اتصال نظام فرهنگی و این گروه‌ها باید مشخص شود. ضمن این که چندین نهاد همچون آستان قدس رضوی، کانون فرهنگی مساجد، آموزش و پرورش و ... در این میان همکاری دارند و باید مناسبات میان آنها مشخص شود.

رئیس دانشکده رسانه خبرگزاری فارس تأکید کرد: البته یکی از آفت‌ها این است که این فعالیت‌ها قائم به ذات شناخته نشده‌اند و وقتی حمایت نباشد آنها هم متوقف می‌شوند لذا باید تمهیداتی اندیشید که گروه‌ها به طور مستقل فعالیت و از طریق کارشان هم درآمد کسب کنند. البته باید این فعالیت‌ها بدون از بین رفتن رسالت‌هایشان به صورت مستقل ادامه پیدا کند.

وی یادآور شد: البته مشکل ما در میان جوانان و نوجوانان بحث هویت است و این چنین فعالیت‌های فرهنگی مانند حضور در گروه‌های سرود می‌تواند برای آنها جنبه هویت یابی داشته باشد اما آفت‌هایی هم به همراه دارد که اگر به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند موجب سرخوردگی شود.

در ادامه دلاوری مسئول اسبق خانه سرود کشور و مدیر دفتر رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: یکی از حوزه های جدی بحث آموزش و توانمندسازی گروه های سرود است. متاسفانه بسیاری فضای علمی سرود را به خوبی نمی‌شناسند. یکی از اهداف سرود جریان سازی و گفتمان سازی است و باید ادبیات را در آن جدی بگیریم و این هم افزایی را میان دستگاه‌ها و نهادهای متولی سرود را جدی تر بگیریم و البته اجازه ندهیم سرود به سمت سفارشی شدن حرکت کند.

جابر قربانی‌نسب مربی سرود نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: مدتی قبل در حضور مقام معظم رهبری یک سرود اجرا کردیم که ایشان به آن توجه ویژه‌ای داشتند و بارها تأکید کردند که این حرکت‌ها را ادامه دهید. گروه «نسیم رحمت» از جمله مجموعه‌هایی است که با وجود امکانات کم به کار خود ادامه می‌دهد و امروز در شرایطی هستیم که بیش از ۱۰۰۰ نفر خواهان عضویت در این گروه هستند. ما در این چارچوب خواهان این هستیم که مجموعه‌ای چون دفتر سرود آوای رضوان به کمک گروه‌های سرود بیاید و مکان تمرین را به ما اختصاص دهد.

در ادامه این نشست همتی‌فر مدیر پردیس توانا عنوان کرد: پردیس توانا از مجموعه‌های تازه تأسیس وابسته به آستان قدس رضوی است که عمدتاً در حوزه کودک و نوجوان به فعالیت مشغول است. ما در این حوزه سرود را ذیل تعلیم و تربیت قرار داریم و سرود از حوزه‌های خوش سابقه‌ است و ما نیز دهه فجر را به سرودهایش می‌شناسیم. ضمن این که خیلی از پیام‌های انقلاب از طریق همین سرود به جامعه نمایش داده شده است. بنابراین معتقدم که سرود یک مقوله تربیتی است که هم روح را تربیت می‌کند و هم قابلیت‌های آموزش دارد. این شرایط بازخوانی یک مدل اجتماعی است که توسط دوستان آوای رضوان در مشهد شکل گرفت و امروز در تهران ادامه پیدا می‌کند.

یادآور می شود، این دفتر با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و بنیاد فرهنگی رضوی در راستای اشاعه سرودهای ملی و مذهبی و فعال کردن ظرفیت‌های نوجوانان و جوانان مستعد در حوزه سرود در تهران فعالیت خواهد کرد. واحد آوای رضوان زیر نظر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی توانسته با برنامه‌های مختلف در حوزه سرود مانند برگزاری جشنواره سراسری آکاپلای آوای رضوان، تولید سرود و نماهنگ در مناسبت‌های ملی و مذهبی، اجرای سرود به سبک آکاپلا(بدون همراهی ساز)توسط گروه‌های جوان و نوجوان در معابر پر تردد شهری و مراسم‌ گوناگون مانند نماز جمعه، حال و هوای ویژه‌ای در گوشه و کنار کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.