شهرکرد- هرچقدر هم که بارش برف برای شهروندان و رانندگان به دلیل لغزندگی جاده‌ها و خیابان‌ها زحمت آفرین باشد اما برای بسیاری از مردم و به‌ویژه کودکان فرصتی برای گردش و تفریح و شادی است.

پیست‌های ملی با زیرساخت‌های محلی

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان کوهرنگ با مرکزیت شهر چلگرد در فاصله ۸۸ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و آن را به‌عنوان سرچشمه زاینده‌رود باید اطلاق کرد.

کوهرنگ همواره به یکی از پربارترین مناطق کشور شناخته می‌شود و شاید باور نکنید ارتفاع برف در گردنه‌ها و ارتفاعات این شهرستان گاهی به ۱۵ متر نیز می‎رسد.

این شهرستان به‌ویژه در روزهای برفی و ایام تعطیلات با حضور پرشور خانواده‌ها روبروست تا آنجا که بیش از ۵ هزار گردشگر در طول یک روز ممکن است به این شهرستان سفر کنند.

درواقع باید گفت که زندگی در برف باروح بلند مردم کوهرنگ پیوند خورده است و این پیوند نه‌تنها موجب رونق اقتصاد محلی در این شهرستان شده بلکه تاکنون راه‌های مسدود شده، ارتفاع برف و برودت مانع حضور به‌موقع این مردم بر سرکار نشده است.

پیست‌های بین‌المللی با امکانات محلی

پیست اسکی «چلگرد» در شهرستان کوهرنگ متعلق به بخش دولتی و پیست «بارده» و «شیخ‌شبان» متعلق به بخش خصوصی است.

اگرچه تا پیش‌ازاین نسبت به برپایی رقابت‌های ملی اسکی در این پیست اقدام می‌شد و مسئولان ادعا می‌کنند که پیست چلگرد برای برگزاری مسابقات بین‌المللی نیز قابلیت دارد اما نبود حداقل امکانات رفاهی و موردنیاز گردشگران بدون شک شمارا نیز به این نتیجه می‌رساند که برای رسیدن به این مهم اقدامات بسیاری هنوز باید انجام داد.

پیست اسکی در شهر چلگرد با شیب مناسب  و برخورداری از سیستم بالابر، از مشهورترین پیست‌های ناحیه زاگرس است.

انباشت حجم فوق‌العاده برف، راه دسترسی مناسب، قرار گرفتن در منطقه مستعد توریستی کوهرنگ و نیز هوای آفتابی و آرامش اکثر روزهای فصل زمستان، از دلایل انتخاب این پیست نزد ورزشکاران و گردشگران است لذا همین ویژگی باعث شده است با بارش برف اخیر تنور گردشگری زمستان در کوهرنگ دوباره داغ شود و دوباره نام این شهرستان بر سر زبان‌ها بیفتد.

چلگرد نیازمند توجه  

پیست اسکی چلگرد در شهرستان کوهرنگ در ۸۵ کیلومتری شهرستان شهرکرد قرار دارد، این پیست هرساله پذیرای گردشگران و ورزشکاران بسیاری از اقصی نقاط کشور است؛ به گفته مردمان محلی این پیست از سال ۱۳۵۴ در این منطقه ساخته‌شده و ازلحاظ موقعیت مکانی این پیست در منطقه زاگرس مشهور شده است.

توسعه امکانات  ایجاد زیرساخت‌های جذب گردشگر در پیست چلگرد هم چون سایر پروژه‌ها در کشور با کمبود اعتبارات گره‌خورده است تعطیلی نزدیک به هفت‌ساله پیست اسکی چلگرد به علت خشک‌سالی‌های پی‌درپی موجب شد تا مسئولان امر توجه خاصی نسبت تکمیل زیرساخت‌های این پیست نداشته باشند.

بارش برف در دو سال اخیر موجب رونق دوباره در این پیست شد اما به نظر می‌رسد نبود زیرساخت‌های اولیه گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند را با مشکلاتی بخصوص در روزهای تعطیل مواجه کرده است.

پیست اسکی روستای بارده و سورشجان نیز در چهارمحال و بختیاری در یک دهه گذشته گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است، اما به گفته مسئولان محلی شهرستان بن این پیست‌ها رسمی نیستند و تنها مکانی برای تیوپ سواری و تفریح گردشگران در روزهای سرد زمستان هستند.

متأسفانه نبود سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ‌های استاندارد، استراحتگاه و فروشگاه  و هم‌چنین تجمع بیش‌ازحد دست‌فروشان که در بسیاری از مواقع حکم مزاحمت را برای گردشگران دارد از مشکلاتی است که در این پیست موج می‌خورد.

بنا بر گفته گردشگران تجهیزات این پیست دچار فرسودگی شده و با امکانات ابتدایی که در این پیست وجود دارد دیگر نمی‌توان میزبان مسابقات کشوری بود.

کمبود منابع مالی

توسعه امکانات  ایجاد زیرساخت‌های جذب گردشگر در پیست چلگرد هم چون سایر پروژه‌ها در کشور با کمبود اعتبارات گره‌خورده است

هوشنگ مصطفوی فرماندار کوهرنگ در این رابطه اظهار می‌کند: نبود پارکینگ و سرویس بهداشتی مناسب از مشکلات عمده این پیست است.

وی با اشاره به این موضوع که تکمیل زیرساخت‌های این پیست به علت برخی از مشکلات همچنان لاینحل باقی‌مانده است ادامه می‌دهد: حدود ۳ هکتار از اراضی پیست چلگرد جزو مستثنیات است که برای تملک این اراضی درگذشته کاری صورت نگرفته است، بنابراین مالکان اقدام به بازپس‌گیری اراضی خودکرده‌اند.

فرماندار شهرستان کوهرنگ بابیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری به علت کمبود منابع مالی امکان تملک اراضی پیست چلگرد را ندارد، اظهار می‌کند: البته امیدواریم این مشکل با تأمین اعتبار در آینده حل شود.

مصطفوی بابیان اینکه در حال حاضر زیرساخت‌هایی همچون سرویس بهداشتی در این پیست وجود دارد، اما در برخی مواقع جوابگوی نیاز مسافران نیست یادآور می‌شود: پیش‌ازاین احداث سرویس بهداشتی در پیست اسکی چلگرد از سوی میراث فرهنگی ورد توجه قرار نگرفت لذا پیمانکار نیز از مصالح نامرغوب استفاده و این مکان را نیمه‌تمام رها کرد.

مصطفوی بابیان اینکه پیست اسکی چلگرد پس از پیست اسکی دیزین دومین پیست بزرگ کشور است، خاطرنشان کرد: پیست چلگرد یک ظرفیت بزرگ برای برگزاری و آموزش ورزش‌های زمستانه در کشور است، طی جلسات متعدد برنامه‌ریزی برای پذیرایی و خدمات‌دهی به گردشگران در این شهرستان انجام‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.