۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 689081

تجربه گذشته روشن می‎‌سازد که متحدان حفتر، به ویژه امارات و خود حفتر، مدتهاست که از میز مذاکره به عنوان یک نیروی محرکه برای ادامه دادن جنگ استفاده می‌کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که جنگ در لیبی تا زمانی که پشتیبانی خارجی ادامه یابد، پایان نخواهد داشت.

آیا کنفرانس برلین می‌تواند بحران لیبی را حل کند؟

به گزارش خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین؛ جنگ در لیبی در حالی همچنان ادامه دارد که تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور وارد مرحله جدیدی شده است.

در این راستا کنفرانس صلح برلین با هدف بررسی بحران لیبی و تلاش برای یافتن راه حل سیاسی برای حل این بحران برگزار شد اما هیچ کدام از طرفین درگیری در لیبی از این کنفرانس استقبال نکردند و در آن حضور نداشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان گفت: روند جدیدی را آغاز کردیم تا جرقه امیدی برای مردم لیبی باشد. هدف ما حمایت از طرح سازمان ملل متحد است. ما متفق القول هستیم که نیاز به راه حل سیاسی در لیبی داریم و هیچ مجالی برای راهکار نظامی وجود ندارد، زیرا راه حل نظامی درد و رنج مردم لیبی را بیشتر می‌کند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس بر ضرورت احترام به ممنوعیت واردات سلاح به لیبی و بهبود نظارت بر این امر در آینده تأکید کردند. این در حالی است که درگیری‌ها در لیبی ادامه دارد. «خلیفه حفتر» که کنترل شرق لیبی را در دست دارد مدتهاست درصدد اشغال طرابلس و تشکیل دولت مرکزی در این کشور است، در این راستا حملات خود را به طرابلس و دیگر شهرهای کلیدی لیبی شدت بخشیده است. این شرایط سبب افزایش مداخلات خارجی در لیبی شده است به طوری که امارات و عربستان به طور رسمی از خلیفه حفتر حمایت می‌کنند و اقدامات کنونی نیز با چراغ سبز و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی این کشورها صورت گرفته است. برخی منابع از اعزام بیش از ۷۰۰ نیروی نظامی توسط امارات همچنین بمباران برخی مناطق لیبی توسط جنگنده‌های امارات خبر داده‌اند.

این شرایط سبب شد تا دولت وفاق ملی نیز از آنکارا برای حفظ موقعیت خود کمک بگیرد. در این راستا بستن قرارداد نظامی و امنیتی همچنین موافقت ترکیه با اعزام نیروی نظامی به لیبی عملی شد. این شرایط با اعتراض جهانی و کشورهای همجوار روبه رو شده است. تشدید بحران لیبی خطر افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی و پراکنده شدن آنها در منطقه، قطع صادرات نفت و گاز و تاثیر آن بر بازار انرژی را سبب می‌شود همچنین فعالیت بیشتر باندهای قاچاق انسان و افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا و دیگر مناطق را تشدید می کند.

این شرایط سبب شده تا تلاش های جهانی و بین المللی برای توقف درگیری‌ها و حل بحران از طریق گفت‌وگوی سیاسی شدت بگیرد. در این زمینه هفته گذشته قرار بود توافق آتش بس موقت میان دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر رئیس گروه موسوم به ارتش ملی این کشور امضا شود ولی به‌رغم انتظارات جهانی، حفتر از امضای قرارداد آتش بس موقت خودداری کرد. اکنون نیز در حالی کنفرانس برلین برگزار شد که فائز السراج و خلیفه حفتر در این نشست حضور نداشتند و حملات نیروهای حفتر به طرابلس دیروز نیز ادامه داشت.

"آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه وضعیت موجود در لیبی خطر افزایش تنش‌های منطقه‌ای را به همراه دارد، از طرف‌هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در درگیری‌های لیبی شرکت دارند، خواست تمام تلاش خود را برای حمایت از توقف عملی درگیری‌ها انجام دهند.

اکنون همه شرکت کنندگان در کنفرانس برلین تاکید کرده اند که از هیچ کدام از طرف‌های درگیر در لیبی حمایت نمی‌کنند، آنان بر یافتن راه حل‌های دیپلماتیک تأکید کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد چنین نشست‌هایی بتواند گره کور بحران لیبی را حل کند.


پایان جنگ در لیبی دشوار است

تجربه گذشته روشن می‌سازد که متحدان حفتر، به ویژه امارات و خود حفتر، مدتهاست که از میز مذاکره به عنوان یک نیرو محرکه  برای ادامه دادن جنگ استفاده می کنند. به همین دلیل ، به نظر می‌رسد که جنگ در لیبی تا زمانی که این پشتیبانی خارجی ادامه یابد ، پایان نخواهد داشت.

صحبت از راه حل دائمی برای حل بحران لیبی فقط با ایجاد محیط سیاسی با اجماع درمورد موضوعاتی از جمله تشکیل دولت، توزیع منابع اقتصادی، حکمرانی بر کشور، قانون اساسی و قانون انتخابات امکان پذیر خواهد بود.

اما هدف اصلی امروز در بحران لیبی متقاعد کردن حفتر است که جنگ راه حل این بحران نیست. به نظر نمی‌رسد رسیدن به این هدف بدون ترغیب متحدانی که از حفترحمایت می‌کنند امکان پذیر باشد.

موقعیت ژئوپلیتیک لیبی، مداخلات خارجی و سهم خواهی‌های پشت پرده همچنین منافع گروه‌ها و کشورهای همجوار، مانع بزرگی بر سر راه دستیابی به صلح در لیبی است؛ از این رو جنگ بر سر قدرت در این کشور ادامه دارد مگر آنکه گروه‌های سیاسی و نظامی لیبیایی با در نظر گرفتن منافع ملی و مصلحت این کشور، لیبی را بر قدرت ترجیح داده و خود راهکاری برای پایان دادن به این بحران بیابند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.