رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب جزئیات سازوکار انتخاب کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم این تشکل در تهران را اعلام کرد.

جزئیات سازوکار رسیدن به لیست تهران در شورای ائتلاف اصولگرایان از زبان حدادعادل

به گزارش قدس آنلاین، غلامعلی حداد عادل در نشست کاندیداهای معرفی‌شده به مجمع عمومی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که در سالن همایش‌های صدرا برگزار شد، با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری شورای ائتلاف، گفت: شکل‌گیری شورای ائتلاف به دوران بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ که آیت‌الله رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، بازمی‌گردد.

وی در خصوص سازوکار تشکیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار کرد: وحدت ایجادشده پیرامون آیت‌الله رئیسی اگر چه به پیروزی منجر نشد اما فی‌النفسه فرصت مغتنمی برای وحدت بود چرا که ۱۶ میلیون و نیم رای ایشان سرمایه سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شد.

رئیس شورای ائتلاف نیرهای انقلاب با تاکید بر توصیه علما و عقلا بر حفظ این سرمایه و وحدت، تصریح کرد: برای حفظ این مهم، حدود ۱۸ نفر فعال سیاسی انقلابی و ولایی که سابقه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری داشتند، دعوت شدند تا با همسویی و هم‌صدایی در موضوعات جاری انقلاب، مواضع جمعی مورد هم‌افزایی قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات فعالان سیاسی مذکور به صورت ماهانه و لزوم توجه به انتخابات مجلس یازدهم، اظهار کرد: دی‌ماه سال گذشته تصمیم گرفته شد که جمع تشکیل شده، برای ایجاد وحدت در انتخابات اقدام کند و بر همین مبنا، اساس‌نامه‌ای نوشته شد و شورای ائتلاف بر پایه چند اصل، فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرد.

حداد عادل با برشمردن ۶ اصل برای تشکیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: وحدت فراگیر بین نیروهای انقلاب، جوانگرایی مورد تاکید رهبری در بیانیه گام دوم، توجه بیشتر به حضور زنان در موضوع انتخابات، نفی سهمیه‌بندی، نفی تصمیم‌گیری از بالا به پایین و دخالت دادن مردم تا حد امکان در تهیه فهرست و تعیین نامزدها مواردی بود که مقرر شد بر پایه آن‌ها نیروهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب انتخاب شوند.

وی همچنین دعوت از زنان و جوانان را گام مهم‌ بعدی این شورا دانست و افزود: ما از جوان‌های فعال سیاسی و رسانه‌ای دعوت کردیم و حتی از پنج تشکل دانشجویی درخواست کردیم یکی از دبیران ادوار خود را به شورا معرفی کنند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان این‌که شکل جدید شورا بعد از رفتن آیت‌الله رئیسی به قوه قضاییه و از اوایل اردیبهشت ۹۸ کار خودش را آغاز کرد، گفت: شورای ائتلاف تاکنون حدود ۴۰ جلسه داشته که نمایندگان احزاب و گروه‌های مختلفی چون جمنا، موتلفه، جبهه پیروان امام و رهبری و سایر احزاب در این جلسات حضور پیدا کرده‌اند.

حداد عادل همچنین افزود: مقرر شد  ۶ حزب دیگر از میان اعضای فراکسیون خانه احزاب وزارت کشور  به جمع اعضای شورا اضافه شوند؛ همچنین ۶ نفر از خانم‌های جوان برای عضویت در شورا دعوت شدند و در حال حاضر نیمی از اعضای شورا، جوانان زیر ۳۸ سال هستند. ‌

وی با تاکید بر این‌که الگوی شورای ائتلاف در سراسر کشور نیز گسترش پیدا کرده است، ادامه داد: تاکنون سعی شده این ترکیب شورا با اصول و برای تحقق هدف توانایی و تناسب داشته باشد و شورای ائتلاف در تعیین مصداق دخالت نکند، همچنین نظر مردم در تهیه لیست از طریق نظرسنجی دخالت داده شود.

رئیس شورای ائتلاف با اشاره به تشکیل سازوکار شورای ائتلاف در استان‌ها با حضور انواع سلیقه‌های مختلف اظهار کرد: در هر استان سه نفر ‌مورد قبول همه سلیقه‌ها و با تایید ائمه جمعه استان‌ها انتخاب شده‌اند که به این افراد ماموریت داده شد تا با ۳۱ نفر در هر استان شورای ائتلاف تشکیل دهند.

حداد عادل افزود: بنای شورا بر این اساس است که تصمیم‌گیری برای نمایندگان باید در حوزه انتخابیه صورت گیرد، نه در تهران و در استان‌ها؛ و کانون اصلی تصمیم گیری در این حوزه‌ها نیز نهادی متشکل از فعالان سیاسی همفکر به نام مجمع عمومی است.

وی با بیان این‌که سازوکار نظرسنجی شورای ائتلاف در همه استان‌ها بجز قم، مشهد و اصفهان آغاز شده است، ادامه داد: نظرسنجی‌ها از مردم در همه استان‌ها آغاز شده که ان‌شاءالله نتایج آن تا هفته اول بهمن اعلام می‌شود.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان این‌که مناطق تهران هر کدام شورای ائتلاف تشکیل داده‌اند، افزود: در تهران قرار شد مجمع عمومی برگزار شود و اسامی کاندیداها به مجمع داده شود و روند رسیدن از کثرت به وحدت را از این طریق آغاز کنیم اما در نهایت در شورای ائتلاف مرکزی کاندیدایی معرفی نکردیم.  

حداد عادل همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که از میان حدود ۴ هزار نفر ‌۳۳۲ اسم با فراوانی متفاوت انتخاب شد، اظهار کرد: بعد از ثبت‌نام افراد به حدود ۶۰ حزب و تشکل همسو با شورای ائتلاف و ۲۰ صنف و ۲۰ شخص غیرسیاسی و موردقبول، نامه زده شد که از میان افراد ثبت‌نام کرده در انتخابات، به ما ۶۰ اسم ارائه کنند و ما اسامی انتخاب شده را بر حسب فراوانی معرفی‌شوندگان مرتب کردیم.

وی ادامه داد: در قدم‌ اول قرار شد لیست اسامی را از کسی که بالاترین فراوانی را داشت تا نفر آخر که کمترین فراوانی را داشت تقلیل دهند تا در نهایت به ۱۲۰ نفر رسید که از این میان ۸۵ نفر از آن‌ها شناخته شده بودند و نیازی به مصاحبه نداشتند و از الباقی افراد مصاحبه انجام شد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تأکید بر این‌که مصاحبه علمی از کاندیداها برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، تصریح کرد: برای رای‌گیری و انتخاب افراد، شورا به دو دسته شورای ائتلاف و شورای انتخاب یعنی شورای مرکزی بدون اعضای کاندیدا، تقسیم شد و در این مرحله  حدود ۱۰۰ نفر برای مصاحبه دعوت شدند.

حداد عادل با اشاره به تلاش شورای ائتلاف برای دخالت همه احزاب همسو برای انتخاب کاندیداها، اظهار کرد: در ابتدا قرار بود ۱۲۰ نفر اسم نهایی باشد تا از میان آن‌ها در مجمع عمومی ۶۰ نفر انتخاب شوند، اما تصمیم گرفته شد به جای دو برابر تعداد لیست موردنیاز تهران، سه برابر انتخاب شوند تا دست شورای ائتلاف برای انتخاب افراد بر مبنای وحدت فراگیر و حضور همه سلایق و تخصص‌ها بازتر باشد.

وی همچنین با اشاره به حضور ۳ نفر از اعضای جامعه روحانیت مبارز در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، گفت: اعضای شورای ائتلاف با جبهه پایداری جلساتی نیز داشته و گفت‌وگوهایی انجام شد تا در این فرایند شورای ائتلاف را همراهی کنند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ضمن تشکر از همه افرادی که بر حسب وظیفه در پروسه انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: این میزان از حضور و مشارکت در ثبت‌نام نشانه تعهد به نظام و انقلاب است، اما رسیدن از ۳۳۲ نفر به ۳۰ نفر به معنای این است که از هر ۱۰ نفر ، ۹ نفر وارد نشود، این نکته باید موردقبول همه باشد.

وی با تأکید بر سخت بودن انتخاب لیست نهایی از میان کاندیداهای معرفی‌شده، خاطرنشان کرد: باید مجلسی تشکیل شود که به درد مردم بخورد و بهترین‌ها وارد مجلس شوند و بر کرسی‌ها تکیه بزنند چرا که قطعا مجلس در انتخاب دولت بعدی تعیین‌کننده است.

حداد عادل همچنین گفت: شورای ائتلاف چه در مجلس پیروز شود یا نشود، این وحدت را حفظ می‌کند و از همه نیروهایی که حضور پیدا کردند بر حسب تخصص آن‌ها استفاده خواهیم کرد تا کمک حال کمیسیون‌های تخصصی مجلس باشند.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.