ناآرامی‌ها دربرخی مناطق عراق که درپی جنایت آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، چهره‌های اصلی مقاومت در نبرد با تروریسم تکفیری فروکش کرده بود، بار دیگر از سر گرفته شده و برخی آن را اغتشاش پیشدستانه علیه جمعه پیش‌ِرو می‌دانند.

چرایی ازسرگیری ناآرامی‌ها در برخی شهرهای عراق؛ اغتشاش پیشدستانه علیه روز بزرگ

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به‌دنبال فراخوان گروه‌های سیاسی عراق برای برگزاری تظاهرات بزرگ ضد اشغالگری آمریکا در شهرهای این کشور، ناظران انتظار دارند که عراق شاهد یک روز بزرگ باشد که در آن اتحاد و همبستگی مردم عراق و اراده آنها برای اخراج بیگانگان به نمایش درآید.

اما درست چند روز پیش از این روز بزرگ، تحرکات منفی و اغتشاشی در عراق که طی دو هفته گذشته و در پی جنایت تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس یار عراقی‌اش در نزدیکی فرودگاه بغداد فروکش کرده بود، بار دیگر از سر گرفته شده است.

برخی شهرها از جمله الناصریه، بغداد و نجف اشرف شاهد تحرکات خشونت‌آمیزی در قالب آنچه اعتراضات به عدم انتخاب نخست وزیر خوانده می‌شود، بوده است. برخی از افرادی که راه‌ها را در بغداد به‌ویژه میدان الطیران بغداد به‌روی مردم بستند، در اقدامی موهن، تصاویر شهدای نبرد با تروریسم تکفیری از جمله تصویر شهید ابومهدی المهندس را پاره کردند.

البته به‌دنبال این اقدام، عده‌ای از معترضان حاضر در میدان التحریر در واکنش به این اقدام اعلام کردند پاره کردن عکس‌ها و تابلوهای سرداران شهید که از قهرمانان ملی عراق نیز هستند، محکوم است و افرادی که اقدام به این عمل زشت کردند، از معترضین نیستند.

در عین حال برخی از چهره‌های عراقی چنین اقدامی را گامی در جهت منافع و خواست آمریکا تفسیر کرده‌اند.

ابوآلاء الولائی از فرماندهان حشد شعبی عراق در توئیتی از تلاش‌های آمریکا برای مقابله با تأثیراتی خبر داد که جنایت تروریستی اخیر این کشور در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس نایب‌رئیس حشد شعبی میان ملت عراق به‌جا گذاشته است. وی در توئیتی نوشته است: اقدامات خرابکارانه از جمله پاره کردن تصاویر شهید ابومهدی تأکید می‌کند که آمریکا نمی‌خواهد اثری از این حشد شعبی مقاوم در وجدان و حافظه امت باقی بماند، که این تلاش‌های آمریکا برای ضربه زدن به اراده مؤمنان بی‌نتیجه خواهد بود، مؤمنانی که مصمم به اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی هستند و در راهپیمایی میلیونی جمعه آینده بر مخالفت با این حضور تأکید خواهند کرد.

اغتشاشات اخیر شامل بستن راه‌ها، مختل کردن فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس و تهدید معلمان و اساتید در صورت ازسرگیری تدریس، بستن درب‌های ادارات و نهادهای دولتی و خدمات‌رسانی با استفاده از دستگاه جوش و قرار دادن فیلم این گونه اقدامات در فضای مجازی و آتش زدن لاستیک در معابر و محل‌های عبور مردم و ایجاد اختلال در زندگی روزمره مردم بوده است.

نعیم العبودی از نمایندگان پارلمان عراق در توئیتی نوشت: قطع راه‌ها و تعدی به اموال عمومی و خصوصی و پاره کردن تصاویر شهدا به‌وضوح از هویت دستانی که در پس این اقدامات خرابکارانه قرار دارند، پرده برمی‌دارد و ثابت می‌کند که این  اقدامات تحت هیچ شرایطی با تظاهرات کنندگان مسالمت‌جو ارتباط ندارد.

برخی محافل می‌گویند تشدید اقدامات خشونت‌آمیز در برخی مناطق عراق اقدام پیش‌دستانه پیش از تظاهرات میلیونی علیه اشغالگران آمریکایی است.

مقتدی صدر روز سه‌شنبه بیست و چهارم دی (14 ژانویه) با درخواست از مردم عراق برای شرکت در تظاهرات میلیونی یکپارچه در محکومیت حضور نظامیان آمریکایی و تجاوزات مستمر آنها تصریح کرده است: مطمئن هستم که مردم عراق به همه ثابت خواهند کرد که هرگز در برابر استکبار جهانی کرنش نخواهند کرد و تنها در برابر خداوند سر تسلیم فرود خواهند آورد.

نکته جالب پس از این فراخوان این بود که این درخواست با واکنش مثبت و حمایت سریع گروه‌های مقاومت و جریان‌های سیاسی نماینده اکثریت ملت عراق روبه‌رو شد.

به‌طور کلی درباره ازسرگیری خشونت‌ها و بروز ناآرامی در برخی مناطق به‌ویژه شهر مقدس نجف اشرف نکات زیر را می‌توان ذکر کرد:

ــ بستن راه‌ها و ورودی‌ها و خروجی‌های برخی مناطق و تعدی به اموال عمومی و خصوصی و پاره کردن تصاویر شهدای نبرد با تروریسم تکفیری ارتباطی با تظاهرات کنندگان مسالمت‌جو  و خواسته‌های مشروع آنها همچون مبارزه با فساد و حل مشکل بیکاری و اصلاح امور ندارد.

ــ این تحرکات منفی پس از پایان یافتن مراسم تشییع باشکوه پیکرهای شهدای جنایت تروریستی اخیر آمریکا در برخی شهرهای عراق و مراسم بزرگداشت و یادبود آنها آغاز شده که نشان می‌دهد آمریکا و طرف‌های همسو با آن از تأثیرات خون به‌ناحق ریخته شهید ابومهدی المهندس نایب‌رئیس حشد شعبی و شهید سپهبد قاسم سلیمانی میان جامعه عراق و نیز اتحادی که بین گروه‌های سیاسی اکثریت به وجود آمد و یکی از ثمرات آن مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی از عراق بود، نگران و آشفته شده‌اند.

ــ هرچند برخی منابع می‌گویند معترضان در الناصریه مهلت یک‌هفته‌ای برای انتخاب نخست وزیر تا 19 ژانویه (شامگاه یکشنبه بیست و نهم دی) داده‌ و تهدید کرده‌اند که با اتمام این مهلت، اعتراضات را از سر می‌گیرند و آن را تشدید خواهند کرد، اما اقداماتی همچون آتش زدن مقرهای حزبی، تهدید آشکار معلمان و  اساتید به مرگ در صورت حضور در مراکز علمی و دانشگاهی، بستن درهای ادارات و نهادهای دولتی با دستگاه جوش، تهدید آشکار بستن ورودی‌ها و خروجی‌های شهرهای مقدس از جمله نجف اشرف و مسدود کردن راه‌های ارتباطی میان این شهرها این گمانه را تقویت می‌کند که موضوع فراتر از انتخاب نخست وزیر است.

ــ آنچه مسلم است تلاش‌هایی برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات بزرگ ضد آمریکایی در جمعه آینده کلید خورده است، اظهارات فردی به‌نام فائق الشیخ علی که خود را فردی شایسته برای تصدی نخست وزیری دانسته و مدعی است که معترضان به وی چراغ سبز نشان داده‌اند،‌ این مسئله را تأیید می‌کند. الشیخ علی گفته "امیدوارم که مقتدی صدر به طرفدارانش دستور دهد در تظاهرات جمعه آینده شرکت نکنند، زیرا این تظاهرات مجوزی ندارد و مورد حمایت‌های گروه‌های شبه‌نظامی است."

ــ حتی شخص مقتدی صدر رهبر جریان صدر هم از اقدامات خشونت‌آمیزی که در قالب اعتراضات رخ می‌دهد، انتقاد کرده و گفته است باید میان تظاهرات مسالمت‌آمیز و کسانی که به‌دنبال آشوب و هرج‌ومرج‌اند،‌ تفکیک قائل شد.

ــ همزمان با تحولات  اخیر در عراق، برخی منابع از اقدام امارات در میزبانی نشستی با رنگ‌وبوی تجزیه عراق در پوشش فریبنده تشکیل اقلیم‌ها خبر دادند تا وحدت ملی ضدآمریکایی کنونی در این کشور را تضعیف کنند.

ــ نکته پایانی در خصوص تمام تحولات و ناآرامی‌ها و اقدامات خشونت‌آمیز مرتبط بودن آن با مصوبه اخیر پارلمان عراق مبنی بر ضرورت خروج نظامیان بیگانه به‌ویژه آمریکایی و تأکید دولت عراق بر اجرای آن است که خشم دولت‌مردان آمریکا به‌ویژه دونالد ترامپ را به‌دنبال داشته تا جایی که ترامپ به‌صراحت دولت عراق را به تحریم‌های سخت در صورت اجرای این مصوبه تهدید کرده است.

به‌طور حتم ناآرامی و هرج‌ومرج کنار ناامنی در عراق بهانه‌ای برای آمریکا برای توجیه اصرار خود برای ماندن در این کشور فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.