هزار دستگاه کامیون در گذرگاه مرزی دوغارون استان خراسان رضوی در انتظار مساعدت طرف افغانستانی هستند تا وارد این کشور شوند.

انتظار هزار کامیون در مرز دوغارون برای  ورود به افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، فرماندار تایباد  گفت: معطلی این کامیون‌های حامل بار در مرز دوغارون این شهرستان ناشی از نبود زیرساخت لازم برای پذیرش کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی در گمرک افغانستان و بارش برف طی روزهای اخیر در این کشور است.

محسن سیاح به فعالیت ۱۰ باسکول در گمرک منطقه ویژه اقتصادی و نیز بازارچه مرزی دوغارون در خاک ایران برای تسهیل و شتاب در اعزام کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی اشاره کرد و افزود: این در حالی است که گمرک افغانستان در آن سوی مرز فقط یک دستگاه باسکول در اختیار دارد و همین امر یکی از مهمترین دلایل معطلی کامیون‌ها پشت مرز است.
وی ادامه داد: طی مذاکراتی با مسوولان گمرک افغانستان به منظور افزایش فعالیت در این گذرگاه مرزی، ساعت کار گمرک دوغارون روزانه چهار ساعت افزایش یافته است.
سیاح همچنین به سابقه ۱۰۰ سال فعالیت گمرک دوغارون در مرز ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: روزانه سه هزار و ۵۰۰ مسافر که ۹۰ درصد آنها اتباع افغانستان هستند از این مرز رفت و آمد می‌کنند و سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون انجام می‌شود.

مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد نیز گفت: فراهم نبودن زیرساخت های لازم در گمرک اسلام قلعه افغانستان باعث کاهش ۲۰ درصدی ورود و خروج انواع کامیون های ترانزیتی به منطقه ویژه اقتصادی دوغارون شده است.

سید حسین آقایی افزود: در صورت تعامل گمرک اسلام قلعه افغانستان با این کانون اقتصادی، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ظرفیت خروج روزانه افزون بر ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل انواع بار و همچنین پذیرش همین تعداد کامیون خالی از کشور افغانستان را دارد.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد در استان خراسان رضوی در ۱۲۰ کیلومتری شهر هرات افغانستان قرار دارد و ۸۰ درصد کالاهای صادراتی از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات می‌باشد.
گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد واقع است.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.