معاون استاندار و فرماندر ویژه تربت‌حیدریه بر لزوم تشکیل و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این شهرستان تاکید کرد و گفت: در صورت تحقق این مهم بسیاری از مشکلات فراروی این بخش رفع خواهد شد.

فرماندار تربت‌حیدریه: صندوق‌ سرمایه‌گذاری کشاورزی یک ضرورت است

به گزارش قدس آنلاین، علی رستمی  مهمترین نیاز کشاورزان و سرمایه‌گذاران را تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: تشکیل این صندوق‌ها برای کمک کشاورزان در بورس و زمانی که مافیای زعفران و پسته بازار را در اختیار می‌گیرد می‌تواند از خرید و فروش غیرمنطقی و غیرموجه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: زعفران گرانبهاترین ادویه جهان است و در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان محسوب می‌شود و کشاورزان تربت‌حیدریه در تولید این کالا با ارزآوری مناسب، نقش بسزایی دارند.

وی با بیان اینکه نیازمند مدیریت صادرات محصول زعفران به عنوان یکی از مزیت‌های مطلق کشور در صحنه جهانی هستیم گفت: در این زمینه با صادرکنندگان مختلف و متعدد مواجه‌ هستیم که دارای برندهای مختلف و شناخته شده‌ای هستند و در این راستا ممکن است افرادی وارد بازار شوند که سابقه کافی ندارند و ورود آنها به این محصول لطمه وارد کند.

فرماندار تربت‌حیدریه با بیان اینکه برای صادرات محصول زعفران با برند ایران باید ساز و کار مناسبی تعرف شود افزود: نبود برند در داخل کشور باعث می‌شود زعفران به صورت فله از کشاورزان خریداری شود و سپس با چندین برابر قیمت با برند کشورهای خارجی وارد بازار کشور شود.

وی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد محصول زعفران کشور صادر می‌شود اظهار داشت: با توجه به ارزآوری بسیار، علاوه بر جلوگیری از خروج فله‌ای این محصول مهم، باید با ساز و کارهای قانونی بازار جهانی را در دست بگیریم.

وی ادامه داد: در حالی که بازارهای اروپا نابسامانی‌ها و رقابت‌های داخلی ما را ندارند از نابسامانی‌های داخلی ما به نفع خود سود می‌برند، بنابراین ایجاد یک وحدت رویه و سیاست همسو در داخل کشور، برای ایجاد آرامش بر بازار زعفران بسیار ضروری است.

رستمی گفت: در ارتباط با زعفران یکی از اقدام‌های خوب صورت گرفته، راه‌اندازی بورس است که مهمترین شاخص آن، شفاف سازی قیمت‌هاست ضمن اینکه یک بستر مناسب برای عرضه فروش کالا نیز به شمار می‌رود.

‌از مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران در خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار به تربت‌حیدریه اختصاص دارد و میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید آن سالانه حدود ۳۶ تن است.
همچنین به ازای هر هکتار زمین زعفران ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند و از این رهگذر در مجموع ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این تعداد اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.