ادعای عرضه شیرهای پاستوریزه‌ آلوده به سم «آفلاتوکسین» را بهادر حاجی‌محمدی، بازرس انجمن بهداشت و ایمنی موادغذایی ایران، در برنامه سلام صبح‌بخیر شبکه سه سیما مطرح کرد و مدعی شد شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شود مقدار زیادی آلودگی به سم آفلاتوکسین دارند، سمی که به منجر به سرطان کبد می‌شود.

شیر تو شیر تأیید وتکذیب!

قدس آنلاین:  ادعای عرضه شیرهای پاستوریزه‌ آلوده به سم «آفلاتوکسین» را بهادر حاجی‌محمدی، بازرس انجمن بهداشت و ایمنی موادغذایی ایران، در برنامه سلام صبح‌بخیر شبکه سه سیما مطرح کرد و مدعی شد شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شود مقدار زیادی آلودگی به سم آفلاتوکسین دارند، سمی که به منجر به سرطان کبد می‌شود.

حاجی‌محمدی آماری را که به گفته خودش از پژوهش‌های تعدادی از استادان دانشگاه استخراج شده درباره میزان آلودگی شیرهای پاستوریزه در شهرهای مختلف کشور اعلام کرد و گفت: طبق این آمارها ۳۳ درصد نمونه‌های شیر پاستوریزه آلوده به این سم بودند. شیرهای پاستوریزه آزمایش شده در تبریز ۶۲ درصد، ساری ۶۰ درصد، مشهد ۵ درصد، شیراز ۱۷ درصد و اردبیل ۳۳ درصد به سم آفلاتوکسین آلوده هستند. به گفته وی «جای تأسف است بین ۱۰ کشور منطقه خاورمیانه رتبه آخر را از نظر وضعیت آلودگی سم سرطانزای آفلاتوکسین در شیر داریم». بدین ترتیب پرونده شیرهای آلوده که از سال ۹۴ مطرح و مدتی از مختومه شدن آن می‌گذشت، دوباره باز شد و حتی بی‌نوبت در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت. با هم سیر تاریخی این پرونده را با مرور اظهارنظرهای متولیان امر بررسی می‌کنیم.

۲۶ فروردین ۹۴

خطر سَم در شیر بر اثر تغذیه دام‌ها از نان‌های کپک‌زده

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران هشدار داد: در صورتی که دام از نان‌های کپک‌زده یا علوفه آلوده تغذیه کند، احتمال وجود آلودگی به‌ خصوص سم آفلاتوکسین در شیر بسیار افزایش می‌یابد. در نان‌های کپک زده آفلاتوکسین B۱ وجود دارد که در اثر تغذیه دام می‌تواند در بدن دام تبدیل به آفلاتوکسین M۱ شود که در شیر وجود دارد و حتی در اثر پاستوریزاسیون شیر نیز از بین نمی‌رود، بنابراین می‌تواند در شیرهای پاستوریزه نیز وجود داشته باشد.

۳۱ تیر ۹۴

تحقیقات برای حذف سم لبنیات با باکتری‌های مفید پروبیوتیک

محبوبه‌سرابی، عضو هیئت‌علمی گروه زیست فناوری موادغذایی پژوهشکده علوم و صنایع‌غذایی گفت: محققان پژوهشکده علوم و صنایع‌غذایی در تلاش هستند تا با استفاده از باکتری‌های مفید پروبیوتیک، سم آفلاتوکسین موجود در شیر و برخی از لبنیات را حذف کنند. اکنون بنا داریم ستون ثابتی را در کارخانه تولید لبنیات طراحی کنیم تا با استفاده از باکتری پروبیوتیک پیش از اینکه شیر به مرحله تولید برسد، میزان آفلاتوکسین آن کاهش یافته و در نهایت شیر عاری از این سم تولید شود. به گفته وی، اکنون این طرح در مرحله آزمایشگاهی است و امیدواریم به زودی اجرایی شود.

۱۰ آبان ۹۴

۲۰ درصد شیرها آفلاتوکسینی هستند

دکتر عبدالوهاب البرزی، رئیس مرکز تحقیقات میکروب‌شناسی پزشکی شیراز گفت: چند سال پیش در همین مرکز تحقیقات در مورد میزان آفلاتوکسین موجود در شیرهایی که در شیراز عرضه می‌شود، یک تحقیق انجام شد. این تحقیق نشان داد که ۲۰ درصد از شیرهای موجود آفلاتوکسینی بالاتر از حد نرمال دارند. پس از این تحقیق به وزارتخانه اطلاع داده شد و ستادی هم برای رفع این مشکل ایجاد شد. این ستاد با کمک دستگاه‌های مختلف اقداماتی برای حل این مشکل انجام داد، ولی پس از مدتی متوقف شد و دیگر کسی آن را پیگیری نکرد.

۱۷ آبان ۹۸

۱۴۰ هزار تن ذرت‌ دپو شده در گمرگ آلوده به آفلاتوکسین است

امیر خجسته، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده دپو شده در گمرک بندر امام آلوده به قارچ سمی آفلاتوکسین است، گفت: عده‌ای از مسئولان درباره موضوع واردات ذرت‌های آلوده قصور کرده‌اند. براساس اطلاعات دقیقی که از سوی مردم، دلسوزان و گمرکات به فراکسیون مبارزه با مفاسداقتصادی و اصل ۹۰ رسیده، ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده به قارچ سمی آفلاتوکسین است. وی گفت: باید زمانی که آن‌ها وارد کشور شد مرجوع می‌شدند، اما این اقدام صورت نگرفت و باید مسئولان پاسخگو باشند. چه کسی در این چهار سال آن‌ها را مرجوع نکرده است.

۲۹ دی ۹۸

مأموریت لاریجانی به کمیسیون کشاورزی درباره شیرهای آلوده

رئیس مجلس گفت:کمیسیون کشاورزی مباحث مطرح‌شده درخصوص آلودگی لبنیات و شیرهای مصرفی به آفلاتوکسین را که در صدا و سیما مطرح شده، بررسی کند و گزارشی ارائه دهد. علی لاریجانی این سخن را در پاسخ به حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفت که در تذکری اظهار کرد: روز گذشته مطالبی درباره آلودگی شیرهای خوراکی به آفلاتوکسین مطرح شد و هنوز ابعاد آن مشخص نیست. صدا و سیما نیز مطلبی را در این زمینه پخش کرده و مشخص نیست اصلاً در چند مورد این اتفاق رخ داده و هر چه سریع‌تر باید در این مورد شفاف‌سازی صورت گیرد.

۲۹ دی ۹۸

وجود سم آفلاتوکسین در شیر تولیدی کشور تکذیب شد

سازمان دامپزشکی کشور طی اطلاعیه‌ای با رد وجود سم آفلاتوکسین در شیر تولیدی کشور اعلام کرد: استاندارد ایران در این زمینه از اتحادیه اروپا سختگیرانه‌تر است. سازمان دامپزشکی اعلام کرد: اظهارات شخصی به عنوان کارشناس در برنامه شبکه سه ‌سیما کذب محض، غیرعلمی، غیرمستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی است. در حوزه‌ تأمین ماده اولیه کارخانجات لبنی مراکزی در چارچوب ضوابط بهداشتی، کنترل‌های تخصصی اعم از نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند و حمل ونقل شیر و فراوردهای آن با مدرن‌ترین روش‌های بهداشتی صورت می‌پذیرد و حتی تردد وسایل‌نقلیه شیر و فراورده‌های لبنی رصد و پایش می‌شود.

۲۹ دی ۹۸

آفلاتوکسین شیر تولید داخل کمتر از آمریکا

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: میزان آفلاتوکسین در شیر تولید داخل کشور به مراتب از کشور آمریکا پایین‌تر و نزدیک به استانداردهای اروپایی است. ایرج حریرچی گفت: سم آفلاتوکسین همواره در خوراک دام‌ها موجود بوده و میزان آن در شیر ۱۰۰ نانوگرم در لیتر است. میزان این سم در لبنیات کشورهای اروپایی ۵۰ نانوگرم در لیتر و در آمریکا ۵۰۰ نانوگرم در لیتر است که مطالعات جهانی حاکی از نزدیک بودن لبنیات تولید داخل کشور به استانداردهای اروپایی و سلامت آن است. بر اساس ۵۱ مطالعه اخیر در جهان، میزان آفلاتوکسین در لبنیات روزبه‌روز کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان ما نیز استانداردهای بهتری را رعایت می‌کنند.

۳۰ دی ماه ۹۸

عده‌ای درصدد حذف شیر از سبدغذایی روزانه مردم هستند

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اخبار کذب و غیرواقعی مثل وجود سم آفلاتوکسین در شیر موجب می‌شود مصرف شیر از سبدغذایی روزانه مردم حذف شود. علیرضا رئیسی اظهار کرد: متأسفانه برخی افراد در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی با مطالب غلط و غیرعلمی در خصوص وجود سم آفلاتوکسین در شیر موجب نگرانی مردم شده‌اند که این موضوع اساس علمی ندارد. میزان آفلاتوکسین در شیر در کشور ما بسیار کمتر از مقادیر مجاز است. وجود آفلاتوکسین در شیر در همه کشورها وجود دارد ولی نکته مهم این است که وجود آفلاتوکسین در صورتی که از مقدار مجاز و استاندارد کمتر باشد، مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

۳۰ دی ماه ۹۸

رد آلودگی شیر در مجلس

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در مجلس با اشاره به اینکه براساس آمارها و گزارش‌های ارائه شده هیچ‌گونه آلودگی به سم آفلاتوکسین در شیرهای تولید کشور مشاهده نشده، ادامه داد: براساس آمارهای ارائه شده توسط مسئولان، ایران در زمینه کمیت تولید شیر در میان کشورهای مطرح جهان قرار داشته و شرکت‌های مطرح جهان سازنده شیرخشک با واحدهای تولید شیرایرانی قرارداد دارند. مستندات و اعداد و ارقام مطرح شده توسط مجری صدا و سیما از سوی مراجع رسمی و قانونی نبوده و مطالب ارائه شده به واحدهای تولید شیر کشور آسیب بسیار زیادی را وارد کرده است. مقرر شد سازمان صدا و سیما با پوشش خبری و پخش برخی برنامه‌ها ذهنیت منفی به وجود آمده در زمینه شیرهای توزیع شده ایرانی را از بین ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.