۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 689183

حتی اگر از اهالی بوشهر، کردستان و سیستان و بلوچستان هم نباشید، احتمالاً نام «شوتی» ها به گوشتان خورده است. خودروهایی که نه از پیچ و خم جاده‌ها می‌ترسند، نه از جریمه و نه از حتی شلیک گلوله نیروهای امنیتی. ب

آقای ه. پ!

قدس آنلاین: حتی اگر از اهالی بوشهر، کردستان و سیستان و بلوچستان هم نباشید، احتمالاً نام «شوتی» ها به گوشتان خورده است. خودروهایی که نه از پیچ و خم جاده‌ها می‌ترسند، نه از جریمه و نه از حتی شلیک گلوله نیروهای امنیتی. به جز تعداد معدودی از شوتی‌های حرفه‌ای که لندکروز و تویوتا هستند، بقیه آن‌ها را خودروهای معمولی مثل سمند، پژو ۴۰۵ و پژو پارس تشکیل می‌دهند. واضح‌ترین مشخصه شوتی‌ها هم کمک‌فنرهای عجیب و غریب آن‌هاست که خودرو را تا چند برابر اندازه واقعی‌اش بالا می‌برد تا پس از بار زدن، خودرو به کف زمین نچسبد. طبق آمار غیررسمی، به طور میانگین روزی ۵ یا ۶ راننده شوتی به دلیل آتش گرفتن خودرو، چپ کردن و یا شلیک مأموران مرزی، جانشان را از دست می‌دهند. اما اگر برایتان سؤال شده که این خودروهای شوتی چه چیزی را به‌طور غیرقانونی از مرزهای کشورمان به خاک پاکستان و دیگر همسایه‌ها قاچاق می‌کنند، ادامه مطلب را بخوانید تا بیشتر با «هومن پروین» یا همان سلطان قاچاق سوخت ایران آشنا شوید که خبر دستگیری‌اش روز گذشته در رسانه‌های کشورمان منتشر شد.

همکاری با رژیم بعث

نام هومن پروین نخستین بار در اواخر دهه ۷۰ با عنوان «ه. پ» در رسانه‌های کشور منعکس شد. هرچند آن زمان رسانه‌ها اتهام او را «همکاری با رژیم بعث» اعلام کرده بودند اما آقای ه. پ آن زمان بدون اینکه گوش از بینی خبردار شود، به شکل عجیب و غریبی از این اتهام تبرئه شد! چند سال بعد اما در اوایل دهه ۸۰ یک‌بار دیگر به اتهام «خروج ۲۲ تن گازوئیل قاچاق» و «جعل اسناد دولتی» دستگیر شد که سرنوشت آن پرونده هم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

آذرماه سال ۸۹ یک‌بار دیگر پای سلطان قاچاق سوخت به رسانه‌ها باز شد. خبر فرار مردی که ۱۳۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق را توسط ۵۰ کشتی از کشور خارج کرده بود، مثل بمب در فیس‌بوک ترکید. حجت الاسلام اژه‌ای اما ماجرای فرار او از کشور را تکذیب و اعلام کرد هومن پروین برای پاسخگویی به اتهاماتش در دادگاه حاضر شده است. با وجود این اما تا اواخر سال ۸۹ خبری از پرونده او نبود تا اینکه در اسفندماه رسانه‌ها یک‌بار دیگر اعلام کردند هومن پروین به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس گریخته است.

۱۳ میلیون یورو ناقابل!

هومن پروین پس از مدتی، با این تصور که ای‌نبار هم می‌تواند قوه قضائیه را دور بزند، به کشورمان برگشت اما بلافاصله پس از بازگشتش، توسط مأموران امنیتی در بوشهر دستگیر شد. پس از رسیدگی به پرونده‌اش در قوه قضائیه مشخص شد پروین که آن زمان ریاست هیئت مدیره شرکت «پرنده آبی جهان» را بر عهده داشت، در قالب فعالیت‌های اقتصادی همین شرکت، هزار تن گازوئیل و حدود ۷ هزار تن بنزین را از کشور خارج کرده است. حکم صادر شده برای سلطان قاچاق سوخت کشورمان اما کمی عجیب و غریب بود. یک سال حبس تعزیری و پرداخت مبلغ ۱۶ میلیارد و ۲۴۵ میلیون و ۴۲ هزار ریال جزای نقدی، معادل دو برابر ارزش محموله قاچاق!

جالب‌تر اینکه هومن پروین در همان سال و همان زمانی که تحت پیگرد قانونی قرار داشت، از یکی از بانک‌های کشورمان مبلغ ۱۳ میلیون یورو وام به بهانه صادرات فراورده‌های غیرنفتی دریافت کرده بود که نه تنها مشخص نشد این مبلغ کجا خرج شده، بلکه پرونده آن هم برای همیشه بسته شد و هیچ‌کس نفهمید آقای پروین چرا این ۱۳ میلیون یورو را به بانک پس نداده است!

هومن پروین اما فقط چند روز پس از صدور حکمش، با پرداخت جریمه، یک‌بار دیگر از کشور خارج شد و تا همین دیروز که خبر دستگیری‌اش در رسانه‌ها منتشر شد، خبری از او نبود! با وجود این اما ابهامات پرونده پروین هنوز هم پس از گذشت ۹ سال برطرف نشده است. مثلاً اینکه باوجود صدور نامه‌ ابطال کارت بازرگانی پروین توسط مسئولان گمرک، این قاچاقچی سوخت چگونه در عرض کمتر از ۲۰ روز، به ابطال کارت بازرگانی اعتراض کرده، اعتراضش مورد تأیید قرار گرفته و کارت بازرگانی جدید هم برای او صادر شده است!؟

روغن سوخته یا بنزین؟

بر اساس گزارشی که مشرق در سال ۸۹ تهیه کرده، روش قاچاق سوخت پروین به این صورت بوده که کارکنان شرکت او، ابتدا بنزین یارانه‌ای مردم را به قیمت کمی بالاتر از نرخ معمول از آن‌ها می‌خریدند. پس از جمع‌آوری بنزین‌ها، کارگاه‌های خاصی که در نقاط مختلف کشور وجود داشتند، بنزین را با مشتقات بی‌ارزش نفتی مخلوط می‌کردند تا ترکیبی شبیه به روغن سوخته به دست بیاید. پس از آن بخش وسیعی از این سوخت‌ها با عنوان روغن سوخته، از سرتاسر ایران به نقاط مرزی منتقل می‌شدند و آنجا در کارگاه‌های مخصوص، یک‌بار دیگر به بنزین و گازوئیل تبدیل می‌شدند. بخشی از این سوخت‌ها توسط شوتی‌ها به کشورهایی مثل پاکستان منتقل می‌شدند و حدود ۵ یا ۶ برابر قیمتِ خریداری شده از مردم، به فروش می‌رسیدند. بخش عمده این سوخت‌ها اما توسط کشتی‌های ترانزیت شرکت «پرنده آبی جهان» مخفیانه به کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات متحده منتقل می‌شدند.

این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست

در تمام سال‌هایی که خبری از سلطان قاچاق سوخت نبود، او همچنان فعالیتش را در استان‌های مرزی کشورمان ادامه می‌داد. در سال‌هایی که کارت سوخت توسط دولت از رده خارج شد، قاچاق سوخت توسط او چند برابر شدت گرفت و عمده این سوخت‌ها هم به دلیل افزایش تدابیر امنیتی در خلیج فارس، از طریق شوتی‌ها به آن‌طرف مرزها منتقل می‌شد. با این وجود اما روز گذشته خبر دستگیری او مثل بمب در رسانه‌ها منتشر شد. هومن پروین این‌بار به جرم قاچاق سوخت به ارزش حدودی ۱۲۵ میلیارد تومان، دستگیر شده است. هرچند علی مؤیدی خرم آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هنوز جزئیات دستگیری سلطان قاچاق سوخت را رسانه‌ای نکرده اما بر اساس اطلاعات منتشر شده، حکم قطعی جریمه ۱۲۵ میلیارد دلاری او صادر شده است. با این وجود اما رسانه‌ها می‌گویند باتوجه به برخوردهای قاطع قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی در ماه‌های اخیر، این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست و آقای ه. پ این‌بار نمی‌تواند با روابط پشت پرده‌اش، یک‌بار دیگر قانون را دور بزند و احتمالاً باید منتظر صدور حکم سنگینی در حد و اندازه‌های حکم افساد فی‌الارض و اعدامِ حمید باقری درمنی معروف به سلطان قیر که از رفقای گرمابه و گلستان خودش هم بود، باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.