مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه آزمایش‌های دلفیناریوم برج میلاد مورد تائید محیط زیست نیست، گفت: شرایط حیوانات در دلفیناریوم‌ها بدتر از سیرک‌های حیوانی است.

وضعیت حیوانات در دلفیناریوم‌ها بدتر از سیرک‌های حیوانی است

قدس آنلاین:  حدود بیست روز از برملا شدن مرگ یکی از دلفین‌های دلفیناریوم برج میلاد به نام آلفا می‌گذرد، دلفیناریوم پس از مشخص شدن مرگ یکی از ارزشمندترین گونه‌هایش از سوی اداره محیط زیست استان تهران پلمپ شد، اما پس از چند روز از اعلام تخلف دلفیناریوم خبرهایی از فعالیت مجدد آن منتشر شد.

مهرداد کتال محسنی، معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران، گفته است: بر اساس ابلاغ صورت گرفته فعالیت این دلفیناریوم باید متوقف باشد، تا سازمان محیط زیست براساس نتایج آزمایش‌ها تصمیم مقتضی بگیرد.

وی از ارسال تمامی گزارش‌ها و ارزیابی‌های انجام گرفته از سوی کارشناسان این اداره خبر داد و گفت: زمان تلف شدن این دلفین که براساس گزارش دیرهنگام دلفیناریوم،  بیست و نهم آذرماه عنوان شده  اما صحت و سقم این ادعا را باید دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست و دامپزشکی تائید کنند.

* نه علت مرگ و نه آزمایشگاه مرجع مورد تائید محیط زیست نیست

شهاب‌الدین منتظمی مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه کمیته‌ای برای بررسی وضعیت دلفیناریوم میلاد تشکیل شده و قرار است در این کمیته گزارش‌ها و ارزیابی‌های انجام شده از سوی اداره کل محیط زیست استان تهران مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: این مجموعه موظف بوده هر سه ماه یک بار عملکرد و وضعیت دلفیناریوم را به این کمیته گزارش دهد که در این باره کم کاری کرده است.

وی در خصوص آزمایش‌های انجام شده بر روی دلفین تلف شده نیز توضیح داد: از آنجایی که نه زمان مرگ و نه نمونه‌برداری انجام شده از سوی مسؤولان این مجموعه به محیط‌زیست گزارش داده نشده بود، این اتفاقات تخلف محسوب می‌شود و نمونه‌هایی که مورد آنالیز قرار گرفته شده را نمی‌توانیم مورد تائید قرار دهیم.

منتظمی با اشاره به اینکه آزمایشگاه مورد نظر این مجموعه دارای هویت مشخص است، تاکید کرد: اما این آزمایشگاه جزو آزمایشگاه معتمد محیط زیست محسوب نمی‌شود و باید برای نمونه‌برداری و کالبدشکافی از آزمایشگاه‌های مورد تائید سازمان دامپزشکی استفاده می‌شد.

*با تخلفات دلفیناریوم برخورد می‌کنیم

مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: تخلفات فنی این مجموعه در کمیته تشکیل شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخورد قانونی خواهیم داشت. 

فعالان محیط زیست بیست و یکم فروردین ماه در نامه‌ای به سازمان محیط زیست در خصوص نگهداری گونه‌های در اسارت از جمله دلفین و شیر دریایی و فوک در قالبت فعالیت دلفینارویم‌ها  را مغایر اهداف زیست محیطی و حفاظت از گونه‌های خاص اعلام کردند و این واکنش باعث لغو صدور مجوزهای جدید دلفیناریوم شده است.

*نگاه محیط زیست به فعالیت دلفیناریوم‌ها مثبت نیست

این شرایط مورد تائیدمدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست نیز هست،  وی با بیان اینکه فرایند آموزش و نمایش در دلفیناریوم‌ها باعث ایجاد مشکلات جسمی در حیوانات می‌شود، اظهار داشت: سیاست‌های محیط زیست در خصوص دلفیناریوم‌ها بر اساس نگاه جهانی به این مجموعه‌ها مثبت نیست چون گونه‌های مورد هدف برای آموزش و نمایش مورد آزار قرار گرفته و این آزار و اذیت از دیگر مجموعه‌های حمایت از حیوانات بیشتر است، به همین دلیل سعی ما این است که در خصوص فعالیت دلفیناریوم‌ها سخت‌گیرانه‌تر عمل کنیم و از همین جهت صدور مجوزهای جدید متوقف شد و شرایط کار مجموعه‌های فعال هم زیر ذره‌بین است.

منتظمی با اشاره به اینکه تنها دو دلفیناریوم (جزیره کیش و برج میلاد) در حال حاضر فعال هستند، ‌گفت: مجوز دلفیناریوم تبریز به دلیل تخلفات صورت گرفته  باطل شده و از مجوز دلفیناریوم در خوزستان استفاده نشده است. 

وی با بیان اینکه شرایط حیوانات در دلفیناریوم‌ها بدتر از سیرک‌های حیوانی است گفت: اما چون مجوز فعالیت‌های این مجموعه‌ها پیش‌تر صادر شده است فعالیت‌شان ادامه یافته است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.