سیا طی۱۰۰ سال اخیر، به طور میانگین هر چهار سال، یک دولت را در دنیا سرنگون کرده است.

CIA و کارنامه سیاه براندازی دولت‌ها از آسیا تا اروپا +عکس

قدس آنلاین: یکی از حربه‌های همیشگی ایالات متحده آمریکا در دنیا انجام کودتا علیه دولت‌های قانونی کشورها است که همواره چنین عملیات‌هایی را به CIA سپرده تا بتواند از تبعات آن فرار کند. CIA سازمان اصلی اطلاعاتی-ضد اطلاعاتی-جاسوسی-ضد جاسوسی-امنیتی غیر نظامی آمریکاست و به نوعی جانشین سرویس استراتژیک OSS در جنگ جهانی دوم می‌باشد که به عنوان شاخه‌ای از نیروهای نظامی آمریکا فعالیت می‌کرد.

این سازمان از بدو تشکیل خود در ۲۶ جولای ۱۹۴۷ فقط به شخص رئیس جمهور و همچنین سنا پاسخگو بوده است و تقریبا فعالیت‌های اصلی آن هیچ گاه منتشر نخواهد شد و در خفایی همیشگی صورت می‌پذیرند. بودجه و تعداد کارمندی سری دارد و تخمین‌ها حاکی از بود جه سالانه ۱۰ میلیارد دلار و حدود ۲۰ هزار کارمند رسمی غیر از آدم فروشان و عوامل نفوذی حکایت دارد. نیروهای غیررسمی و مزدور ان نیز تا ۲۵۰ هزار نفر برآورد می‌شود؛ که باید هروز صبح گزارش کلی روزانه اش روی میز کار رئیس جمهور آمریکا باشد. پس از حوادث تاریخی و بی سابقه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و ضعف شدیدسازمان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که قادر به جلوگیری از این حادثه که خود بن لادن نیز چند هفته قبل از وقوعش در پیامی تلویزیونی به آن اشاره کرده بود نبودند.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

بازنگری وسیعی در این سازمان‌ها که بالغ بر ۳۶ ارگان موازی و مجزا اعم از سیا-اف بی آی-پلیس مخفی-پلیس فدرال-گارد امنیت ملی-گارد ملی-اطلاعات ارتش-و چندین ارگان دیگر صورت گرفت و وزارت امنیت داخلی آمریکا به وزارت مایکل چرتاف در دوره اول ریاست جمهوری بوش تشکیل گردید. برای رهبری همه سازمان‌های اطلاعاتی و هماهنگی آن‌ها نیز شازمان اطلاعات ملی National Intelligence تشکیل شد.

این نهاد تروریست پرور که بیش از ۷۰ سال از عمر آن می‌گذرد در بسیاری از آشوب‌های جهان دست دارد و با ارائه گزارش‌های نادرست و غلطی درباره مسائل سیاست خارجی، تقلب در انتخابات و مسائلی از این دست در کشته شدن هزاران نفر از شهروندان کشورهای مختلف، شکنجه‌های بی‌شمار زندانیان و جاسوسی از اقصی‌نقاط جهان نقش اصلی را داشته است. از افتخارات CIA بزرگ کردن طفل زاییده شده MI6 به نام داعش است.

آشوبی که با ارتش مخفی امریکا شکل می‌گیرد

سازمان سیا اگرچه به یک نهاد جاسوسی شهرت دارد، اما تحولات سال‌های اخیر در روش‌های دخالت آمریکا در کشورهای مختلف موجب شده تا این آژانس، علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات، دست به عملیات‌های خراب‌کارانه و کودتا در کشورهای هدف بزند. سیا طی۱۰۰ سال اخیر، به طور میانگین هر چهار سال، یک دولت را در دنیا سرنگون کرده است.

آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا یا همان CIA برای اجرای نقشه‌های خراب‌کارانه خود از ابزاری موسوم به ارتش مخفی استفاده می‌کند که در آن از قاتل و متخصص ترور گرفته تا قاچاقچی و مشاور دولتی را حضور دارند، این ارتش برای هر کشوری متناسب با ویژگی‌های جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی، و اجتماعی بکار گرفته می‌شوند.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا از همان سال ۱۹۴۷ تا امروز به ایجاد کودتاهای غیرقانونی در کشورهایی، چون گواتمالا (۱۹۵۴)، اندونزی (۱۹۵۷)، لائوس (۱۹۵۸-۱۹۵۹ و ۱۹۶۰)، کاستاریکا و عراق (۱۹۶۰) و اکوادور روی آورد که باعث کشتارهای وسیع، شکنجه در زندان‌ها و دهه‌ها رکود اقتصادی در دنیا شد، این سازمان حتی در زمینه ترور افراد چنین بار اقدام کرد تا دست نشانده آمریکا را روی کار آورد مانند کاری که در سال ۱۹۶۱ انجام شد که در آن پاتریک لومومبا نخست وزیر محبوب و مشهور کنگو ترور و موبوتو سکو که طرفدار ایالات متحده بود را جایگزین کرد.

یک نمونه دیگر از اقدامات سیا کودتا علیه کوامی نکروما رهبر غنا در سال ۱۹۶۶ بود که در نتیجه سرنگون شد یا سالوادور الوانده رهبر شیلی که در سال ۱۹۷۳ به وسیله انقلاب نظامی البته با حمایت سیا برکنار و به جای آن رژیم آگوسته پینوشه بر سرکار آمد که در طی سال‌های بعد سه هزار مخالف خود را کشت و ده‌ها هزار نفر از مردم شیلی را در زندان‌ها شکنجه کرد.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا در سال ۱۹۶۷ هم با ایجاد اختلال در انتخابات محلی یونان و راه اندازی کودتا تنها در یک ماه اول بیش از هشت هزار نفر را قربانی کرد.

این سازمان در دستگیری چهره‌های مطرح آزادی‌خواه جهان هم ید طولانی دارد، اطلاعات مهیا شده توسط این سازمان که در اختیار دولت نژادپرست آفریقا قرار گرفته بود منجر به دستگیری نلسون ماندلا رهبر کنگره ملی آفریقا شد.

اقدامات دیگر سیا چون کودتای سال ۱۹۶۴ بولیوی، کودتای بین سال‌های ۱۹۷۲-۱۹۷۵ استرالیا، کودتای سال ۱۹۶۲ برزیل و یا حمایت این سازمان از خاندان حاکم در السالوادور در سال ۱۹۹۰ بود منجر به شعله‌ور شدن جنگ داخلی و کشته شدن بیش از ۷۵ هزار نفر شد، است؛ در آسیا هم آمریکا ۲۰ سال رژیم ظالم فیلیپین را حمایت کرد که مرتکب کشتار و فجایع در حق مردم خود شده بود.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

یکی دیگر از رسوایی‌های سیا زندان‌های مخفی آن است که تیم وینر برنده معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا (پولیتزر) در کتاب خود (تاریخ CIA، میراث خاکستر) اشاره کرده و می‌نویسد: مراکز بازجویی سری CIA قبل از سال ۱۹۵۰ در آلمان، ژاپن و پاناما دایر شدند و در آن‌ها مخالفان را شکنجه می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در یکی از دیداران خود با مسئولان نظام به نکته‌ای در خصوص زندان‌های مخفی آمریکا اشاره کردند که تاکنون کم‌تر در رسانه‌ها و بین افکار عمومی مطرح شده و آن وجود زندانی در افغانستان است که سبب تحقیر مسئولان افغانستانی و مردم این کشور شده است.

بر اساس قرائن و نکاتی که در این باره در نشریات و رسانه‌های غربی منتشر شده این زندان در پایگاه هوایی بگرام مستقر است. پایگاه هوایی بگرام را می‌توان یکی از مهم فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی افغانستان نام برد. ساختمان این فرودگاه در سال‌های دهه ۵۰ و ۶۰ به منظور فراهم آوردن مکانی برای واکنش احتمالی در مقابل حمله اتحاد جماهیر شوروی با کمک دولت آمریکا و زیر پوشش تسهیل حمل و نقل هوایی ساخته شد.

CIA و کارنامه سیاه کودتا از آسیا تا اروپا/ رد پایی که همه جا هست

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

لیست کامل کشورهایی که سیا در آن‌ها دخالت کرده و قصد براندازی نظام آن را داشته است؛

قاره آمریکا: آرژانتین، کلمبیا، پرو، گویان، بولیوی، ونزوئلا، برزیل، هندوراس، گواتمالا، هائیتی، جمهوری دومینیکن، کوبا، السالوادور و مکزیک.

قاره آفریقا: غنا، نیجریه، آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالاوی، آفریقای جنوبی، اریتره، اتیوپی، کنیا، سومالی و سودان.

قاره آسیا و اقیانوسیه: چین، ژاپن، کره شمالی، کره جنوبی، فیلیپین، ایران، ازبکستان، کامبوج، اندونزی، لائوس، سوریه، تبت، ویتنام، سنگاپور، تایلند، استرالیا و برمه.

قاره اروپا و روسیه: بلژیک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، انگلستان، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، اوکراین، مجارستان و لهستان.

نقش سیا در آشوب‌های منطقه غرب آسیا

آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا از سال‌های پیش از انقلاب بارها در ایران طرح کودتا را اجرایی کرده است مانند کاری که در سال ۱۹۵۳ در انجام داد که در نتیجه بیش از ۴۰ درصد از عایدات نفت ایران را در اختیار گرفت.

سیا در سال‌های نزدیک به پیروزی انقلاب هم برای جلوگیری از چنین اتفاقی دست به کار شد، اما همه شکست خوردند، پس از سال ۵۷ هم آمریکایی‌ها خواستند دست کوتاه شده خود را دوباره به ایران بازگرداند، در نتیجه کودتاهایی چون کودتای پایگاه شهید نوژه را اجرایی کرد که شکست خورد.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

این سازمان تروریست پرور آمریکایی وقتی دید نمی‌تواند در مقابل جمهوری اسلامی با کودتا حرکتی کند برنامه‌ریزی کرد تا ایران را از داخل ناامن کند، مانند اتفاقی که در سال ۸۸ و جریان انتخابات ریاست جمهوری رخ داد که آن هم شکست خورد.

بعد از گذشت چند سال از آغاز بحران در سوریه و فعالیت گسترده گروه تروریستی تکفیری داعش شواهد مختلفی ثابت کرد که دولت آمریکا در ایجاد و حمایت مخفیانه از این گروهک تروریستی نقش ویژه‌ای داشته است و به نوعی می‌توان گفت داعش یک ارتش مخفی تحت خدمت سیا است.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

با شکست این گروه ترویستی توسط سردار سپهبد سلیمانی و همرزمانش دوباره توجه آمریکا و سیا به داخل ایران و سوء استفاده از شرایط کشور معطوف شد، آن‌ها سعی کردند در دی ماه سال ۱۳۹۶ با سوار شدن بر موج اعتراضات مردمی بخاطر گرانی‌ها طرح براندازی نظام را پیش ببرند و عملیات‌های ایذایی بسیاری را کلید زدند، از جمله این عملیات‌ها را می‌توان ادعای گروهک تروریستی انصارالفرقان مبنی بر «انفجار یک خط لوله بزرگ نفتی در منطقه امیدیه در اهواز در روز شنبه  ۹ دی‌ماه ۹۶ دانست.

دولت ترامپ بر خلاف دولت اوباما که عموماً در پشت پرده به دنبال سیاست تغییر صلح‌آمیز نظام در ایران بود، شمشیر را از رو بست و علناً از تغییر نظام در ایران سخن می‌گوید. این تغییر آشکار مواضع واشنگتن تا اندازه زیادی پیامد روی کار آمدن دولت ترامپ و انتخاب افرادی به عنوان مشاوران و اعضای تیم امنیت ملی این دولت است که سیاست تغییر نظام را راه‌حل چالش ایران می‌دانند. چنان‌که پایگاه ماه آلاباما می‌نویسد: «اعضای اصلی دولت ترامپ، طرف‌دار سیاست «تغییر نظام» در ایران هستند. بر خلاف اوباما، ترامپ ترسی از افشای نقشه‌هایش علیه ایران ندارد.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

پس از آن هم در آبان سال جاری مردم در اعتراض به گرانی ناگهانی بنزین به خیابان‌ها آمدند و در همین زمان عوامل سازمان سیا با حرکات تنش‌آفرین سعی کردند اعتراضات به حق مردم را به سمت کودتا سوق دهند و در همین راستا گام‌هایی را برداشتند، اما همه با شکست روبه‌رو شد. برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه ایران نیز در همین رابطه گفت: ما با در اختیار گذاشتن ابزار ارتباطی توانستیم که حتی با قطع اینترنت در ایران، اغتشاشگران بتوانند با ابزاری که ما در اختیارشان گذاشتیم در ارتباط باشند.

همانطور که گفته شد به دنبال تغییر نظام پرداخت یارانه به بنزین و اصلاح قیمت آن که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه ۲۴ آبان‌ماه به اجرا گذاشته شد، اعتراض‌ها و تجمع‌هایی در برخی شهرها صورت گرفت. برخی با سوءاستفاده از اعتراض‌های مردمی، با هدف اغراض سیاسی، اقدامات خشونت‌آمیز و غیرقانونی را با آسیب رساندن به جان و مال مردم عادی و نیروهای امنیتی و انتظامی مرتکب شدند و مطالبات به حق مردم  را به بیراهه کشاندند.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

این شکست‌های بزرگ باعث شد تا رئیس جمهور دیوانه آمریکا در اقدامی عجیب و با هماهنگی سازمان سیا، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و جمعی از فرماندهان نیروهای مقاومت را به شهادت برساند تا خوی جنایت‌کارانه خود را بیش از پیش نشان دهند. پایگاه اینترنتی ان بی سی نیوز  در همان روزها گزارش داد آمریکایی‌ها منتظر او بودند. عناصر سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) با استفاده از اطلاعات مخبرهایی در فرودگاه دمشق، دقیقا می‌دانستند چه زمانی هواپیمای حامل سردار سلیمانی به سمت بغداد پرواز می‌کند. اطلاعات دریافتی از اسرائیل نیز، به تایید این جزئیات کمک کرد.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

این فقط یک بخش از تحرکات سیا در منطقه است، آمریکا و آژانس مرکزی اطلاعات این کشور حتی به هم‌پیمان‌های خود هم رحم نمی‌کنند مانند کاری که در ترکیه کردند که قصد داشتند با کودتای نظامی به منافع خود دست پیدا کنند؛ این کشور اخیرا در عراق و لبنان هم وارد عمل شده و قصد دارد با نیروهای خود اعتراضات مردم این کشورها را به سمتی سوق دهد تا از آب گل آلود آن ماهی بگیرد.

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

از مانور تبلیغاتی تا ترورهای هدفمند/ سازمان سیا شاه کلید آمریکا + تصاویر

اندیشکده آمریکایی کاتو می نویسد: زمانی که سازمان سیا دموکراسی‌های نوپا در ایران (دولت مصدق)  و گواتمالا را ساقط و سرنگون کرد، دولت‌های بعدی دیکتاتورهایی بودند که مرتکب موارد گسترده نقض حقوق بشر شدند.

به جرات می‌توان گفت که بیشتر اتفاقاتی که در دنیا رخ داده است توسط آمریکایی‌ها رقم خورده و در بیشتر آن‌ها سازمان سیا یا نقش اطلاعاتی و یا نقش عملیاتی داشته است پی می‌توان گفت در هر اتفاقی پای آمریکا در میان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.