تئوری انتخاباتی جدیدالتأسیس اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه "شرکت می‌کنیم ولی لیست نمی‌دهیم"! وارد بحران‌های تازه‌ای شده است.

نگرانی اصلاح‌طلبان از واکنش نظام به "تحریم خاموش انتخابات"

قدس آنلاین: چپ‌ها در تصوّر اینکه پروژه مذکور مورد رصد فعالان سیاسی قرار نخواهد گرفت از چند ماه قبل مشغول تئوریزه کردن آن بودند اما مدتیست که شاید در نگرانی از واکنش نظام اسلامی به این پروژه؛ مجبور شده‌اند در مقابل انتقادات از "تحریم خاموش انتخابات"، موضع بگیرند.

مجید انصاری با ردّ مسئله آنرا یک تهمت دانسته است.

عبدالرضا هاشم‌زایی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس گفته است: چنین گمانه‌زنی‌هایی درست نیست،‌ اصلاح‌طلبان هنوز به تصمیمی درباره معرفی نامزد و ارائه لیست نرسیده‌اند.

خبرآنلاین نیز به نقل از خانم آذر منصوری در این زمینه نوشت: جریان اصلاحات دیگر  زیر بار گزینشی پیدا کردن نامزد نخواهند رفت، این کار نه به معنی تحریم و نه به معنی عدم شرکت در انتخابات است. اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند انتخاباتی آزاد، رقابتی و عادلانه در این کشور برگزار شود که نه تنها آنان بلکه همه گروه‌ها و جریان‌های فکری بتوانند از حق آزادانه انتخاب شدن و انتخاب کردن برخوردار شوند.

یدالله طاهرنژاد عضو حزب کارگزاران هم با تأکید بر اینکه "آنچه که تاکنون مورد بحث قرار گرفته و موافقان بیشتری دارد این است که در حوزه هایی که کاندیدای اصلاح‌طلب حضور دارد لیست ارائه شده و در حوزه‌هایی که هیچ کاندیدای اصلاح‌طلبی نداریم لیستی ارائه نشود!"؛ در رویکردی نجیبانه، اینطور به خبرگزاری ایلنا گفته است که پیشنهاد منطقی به جای "تحریم خاموش انتخابات" را در شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بررسی می‌کنیم.

کسانی از اصلاح‌طلبان نیز پس اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان و رد شدن چهره‌های پیر و مسئله‌دار جریان چپ تأکید کرده‌اند که انتخابات آینده "انتصابات" و یا "انتخابات درون‌حزبی" است!

*معنی این دست و پا زدن‌ها برای اینکه مردم متوجه پلشتی و ناسیاسی بودن رفتار اصلاح‌طلبان در قبال انتخابات آینده نشوند؛ مشخص نیست...

آنها به بهانه اینکه چرا نامزدهای پیر و مسئله‌دار ما تأیید صلاحیت نشده‌اند؛ اعلام کرده‌اند بعید است که در انتخابات لیست بدهیم و اکنون نیز خود بهتر از همه می‌دانند که این رفتار ناسیاسی به معنای «تحریم خاموش انتخابات» و تقلا برای کمرنگ‌سازی آن است.

فاطمه راکعی نیز به تازگی در این باره گفته است: باتوجه به رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که صورت گرفته، اگر این رویه تغییر نکند اصلاح‌طلبان در بسیاری از شهرها و حوزه‌های انتخابیه در عمل گزینه‌ای ندارند که بتوانند لیست انتخاباتی ارائه دهند!

جالب است که چپ‌ها گویی سخنان خود در انتخابات‌های قبلی را نیز از یاد برده‌اند!

سخنانی که ما در ادامه به 2 مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

غلامرضا انصاری، قائم مقام حزب اتحاد ملت پیش از این و در سال 96، طی سخنانی در اشاره به رفتارهای سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های ریاست جمهوری اخیر و انتخابات مجلس دهم گفته بود: "درست است دولت روحانی، نخواست یا نتوانست یا نگذاشتند که به بسیاری از انتظارات و مطالبات مردم جامه عمل بپوشاند اما قرینه این حرکت چه بود؟ اگر به روحانی 92 و 96، شوراهای 92 و 96، مجلس 94 ورود پیدا نمی کردیم چه کار دیگری می توانستیم، بکنیم تا کشور از سقوط آزاد نجات یابد؟ به طور مثال در انتخابات مجلس دهم وقتی تا رده های سوم و چهارم ما را هم رد صلاحیت کرده بودند چه کار باید می کردیم؟ آیا باید با صندوق ها قهر می‌کردیم تا یک مجلس تندروی دیگر سرکار بیاید؟ نه ما برای نجات کشور باید ائتلاف می‌کردیم."

عبدا... نوری، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز 2 سال قبل در اشاره به تجربه بد اصلاح‌طلبان از تحریم انتخابات مجلس نهم و توجیه رفتارهای سیاسی آنها در حمایت از آقای روحانی و از لیست امید در مجلس اظهار کرده بود: "برخی و از جمله من، در مقطعی بر این باور بودیم که قبل از اصلاح ساختاری در کشور، با ‏شرکت در انتخابات، نتیجه ای حاصل نمی‌شود. با مرور زمان به این نتیجه رسیدیم با شرکت نکردن در انتخابات ‏هم نتیجه ای حاصل نخواهد شد و چه بسا با شرکت نکردن جمع گسترده‌ای از مردم، افرادی با کمترین صلاحیت و رأی حداقلی در مصادر امور قرار گیرند و ما هم با عدم شرکت خود در آسیب هایی که به منافع کشور وارد می‌گردد، مقصر باشیم».سؤال واضحی که هم‌اکنون، اعضای ستاد اصلاحات و چهره‌هایی مثل آقایان انصاری، طاهرنژاد، انصاری، منصوری، هاشم‌زایی و... باید به آن پاسخ بدهند اینست که این سخنان را عاقلانه می‌دانند یا خیر؟!

و اگر آری پس چرا حاضر به تکرار آنها نیستند و کمر به کمرنگ‌سازی انتخابات مجلس یازدهم بسته‌اند؟!

برخی محافل تحلیلی معتقدند که برخورد نظام اسلامی با این حرکت دشمنانه در شکستن کمر انتخابات، قابل تخمین و یا پیش‌بینی نیست. خاصه اینکه جریان اصلاحات پیش از این مرتکب تحریم انتخابات مجلسین هفتم و نهم نیز شده است و اکثریت رجال آن سابقه خوبی در قضیه فتنه 88 ندارند.

مسئله وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم کسانی از رجال اصلاحات، اظهاراتی دارند مبنی بر اینکه باید به مردم تحریم‌کننده پیوست! و یا بایستی از فرصت انتخابات مجلس یازدهم برای تظاهرات میلیونی علیه نظام اسلامی استفاده کرد.

گفتنیست، مقام معظم رهبری در خطبه‌های اخیر خود در نماز جمعه تهران پیرامون امر انتخابات تأکید کردند: "حضور ملت ایران در انتخابات، کشور را بیمه و دشمن را مأیوس می‌کند. سعی و تلاششان بر این است که نگذارند مردم در انتخابات شرکت کنند. کمرنگ کردن و بی‌رونق کردن انتخابات، خواسته دشمن است."

انتهای پیام/

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.