بهروز جلالی، شاعر و معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان (مجری جشنواره شعر فجر) درباره انتشار یک لیست از شاعرانی که در موج‌سواری بر حادثه هواپیمای اوکراینی، از جشنواره شعر فجر امسال انصراف داده‌اند، به خبرگزاری ایبنا گفته است: موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی اتفاقی بود که آحاد مردم از آن ناراحت هستند و غمی نیست که فقط مختص عده‌ای از هنرمندان یا اهل قلم باشد.-اما- اینکه گروهی بخواهند بیایند و از اتفاقی که رخ داده برای موج‌سواری روی احساسات مردم سوء استفاده کنند، کار درست و اخلاقی نیست.

تودهنی اول به انصرافی‌های جشنواره فجر/ گنجشک‌هایی که ادای قناری در می‌آورند

قدس آنلاین: او همچنین تصریح می‌کند: چند روز پیش فهرستی که _ به تعبیر خودشان از جشنواره شعر فجر انصراف داده‌اند_ منتشر شد. لطفا شما به  نگاهی به آن بیندازید. بعید می‌دانم بیش از یک یا دو نام را بشناسید. من که وقتی به این فهرست نگاه کردم، به جز یک یا دو نام هیچ نامی برایم آشنا نبود.

جلالی در پاسخ به این سؤال که "همه این دوستان در جشنواره امسال کتاب داشته‌اند؟ " می‌افزاید: نکته جالب همین جاست. آن یکی دو نفر اصلا در سال 97 کتابی منتشر نکرده‌اند. ‌سوال من این است: این دوستان دقیقا از چه چیزی انصراف داده‌اند؟ حکایت این دوستان این گونه است که شخصی به شرکت رجا نامه بنویسد که من سوار قطار شما نمی‌شوم؛ در چنین شرایطی قطعا رجا خواهد گفت که مگر برای شما بلیطی صادر شده است؟ که شما بخواهید سوار شوید یا نشوید. ببینید اگر من امروز این گفت‌وگو را انجام می‌دهم تنها به دلیل جوسازی عده بسیار محدود است. شاعری که نه داور است، نه در هیات علمی حضور دارد و نه سال گذشته کتابی داشته است، دقیقا از چه چیزی انصراف می‌دهد؟

او در بخش پایانی مصاحبه خود نیز تأکید می‌کند: خواهش من از دوستان شاعر این است که این بخش از منیت‌ها را کنار بگذارند. دوست عزیزی که اهل قلم هم هست در این سانحه هوایی خانواده‌اش را از دست داده و متاسفم که بگویم برخی از افراد از غم این دوست سوءاستفاده‌های شخصی می‌کنند. واقعا این موج‌سواری به قیمت است؟ این عده پارسال هم تلاش کردند تا جشنواره را به حاشیه ببرند. آیا سال گذشته هم هواپیما سقوط کرده بود؟ به نظر من در رفتار برخی دوستان شاعر رفتار مشهود بیشتر حاصل سقوط اخلاق است نه سقوط هواپیما!

*این موضع‌گیری شجاعانه و مؤدبانه نسبت به افرادی که قصد دارند از یک تصادف غیر عمد، سوء استفاده کنند و "خون‌بازی" به راه بیاندازند؛ در خور تقدیر است.

خاصّه اینکه بهتر بود مسئولان جشنواره فیلم فجر نیز از مسئولیت‌پذیری ادبا و فرهیختگان مشق می‌کردند و در مقابل سلبریتی‌هایی که اقدام به تحریم جشنواره کرده‌اند؛ موضعی مردانه و از روی غیرتمندی می‌گرفتند!

جامعه بایستی به قدرت ادراک و تفکیک بین افراد نان به نرخ روز خور -ولو در میان مراجع اجتماعی- با افراد سالم برسد و این خواسته محقق نمی‌شود مگر با اخذ چنین مواضع متین و مؤدبانه‌ای.

یقینا تنویری که در قبال شعرای انصرافی صورت گرفته است؛ در قبال سایر سنگر گرفتگان پشت نقش‌ها و شعرها نیز صورت می‌گیرد و این قصه سر دراز دارد...

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.