نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش وام ازدواج تاثیری در رشد کودک همسری ندارد.

افزایش وام ازدواج تاثیری در کودک همسری ندارد /واگذاری وام ازدواج غیرقانونی است

به گزارش قدس آنلاین، رضا شیران خراسانی  در مورد وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق وام ازدواج زوجین ۱۰۰ میلیون تومان شد بر همین مبنا هر یک از زوج‌ها ۵۰ میلیون تومان وام دریافت می‌کند، این وام از سال ۱۳۹۹ به زوجین پرداخت می‌شود مدت بازپرداخت این وام ۵ ساله خواهد بود و یک ضامن برای دریافت آن کفایت می‌کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: تورم موجود در جامعه و شرایط نامناسب اقتصادی کشور عاملی بر افزایش میزان وام پرداختی ازدواج شد،  اگر گرانی و تورم موجود در جامعه را در نظر بگیریم این مبلغ در مقابل تورم حاکم بر اقتصاد رشد چندانی نداشته است.

وام‌های کلان با سود کم عاملی بر انحرافات

وی تاکید کرد: پرداخت وام‌های مختلف با سود کم از طرف دولت  می‌تواند راه‌های انحراف و تخلف هم باشد نمی‌توانیم منکر این ماجرا باشیم که وجود چنین وامی برای ازدواج یا اشتغال انحرافاتی را به همراه نداشته باشد، اما نمی‌توانیم اکثریت و را فدای اقلیت کنیم.

کودک همسری ریشه در فرهنگ دارد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: افزایش وام ازدواج در کودک همسری تاثیر نداشته است، مسئله کودک همسری یک آسیب اجتماعی است که ریشه در فرهنگ دارد؛ باید در مورد کاهش سن ازدواج و تعیین سن قانونی ازدواج فرهنگ‌سازی صورت بگیرد، افزایش وام ازدواج تاثیری در کودک همسری ندارد به فرض مثال در استان خراسان کودک همسری در میان اقلیت خاصی است که این گروه از وام ازدواج استفاده نمی‌کنند و بیشترین کودک همسری در مناطقی رواج دارد که کمتر درخواست وام ازدواج را داشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی می‌تواند تشویقی برای ازدواج باشد به شرطی که تورم و گرانی در آن شهر زیاد نباشد، در تهران و کلانشهرهای دیگر این وام در مقابل تورم بسیار اندک است .

واگذاری وام ازدواج غیرممکن و غیر قانونی است

شیران خراسانی در مورد خرید و فروش وام ازدواج در سایت‌ها و کانال‌های متفاوت گفت: با توجه به اینکه این وام توسط عقدنامه به زوجین ارائه می‌شود واگذاری آن به شخص دیگر بسیار سخت و غیرقانونی است، شاید بتوان وام مسکن  را با توجه به امتیازاتی که دارد واگذار کنند اما وام ازدواج با ارائه عقدنامه تحویل داده می‌شود ممکن نیست. همه وام‌هایی که بازپراخت پایینی دارند تا حدودی انحرافاتی دارند و نمی‌توانیم این ماجرا کتمان کنیم .

وام ازدواج با توجه به تورم موجود در جامعه افزایش  یافته است

نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: وام ازدواج با توجه به تورم موجود در جامعه افزایش یافته است، اگر مبلغ این وام همان ۳۰ میلیون تومان باقی می‌ماند باز هم با  سوء‌استفاده‌هایی از قبیل کودک همسری و یا خرید و فروش وام به صورت غیرقانونی مواجه بودیم؛ پس نمی‌توانیم ناهنجارهای موجود را در راستای افزایش وام ازدواج بدانیم، افزایش وام ازدواج شاید نقش کمی در شکل‌گیری انحرافات در جامعه باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: گذاشتن شرط سنی در پرداخت وام ازدواج نمی‌تواند مانع از کودک همسری باشد بلکه این کار اجحافی در حق گروهی دیگر است.

منبع: خانه ملت 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.