سنندج- راه‌آهن تهران-همدان-سنندج به طول ۲۶۷ کیلومتر در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط‌کریم، ساوه، غرق‌آباد، فامنین و همدان عبورمی کند و بااتصال به کردستان نقش بسزایی در کاهش تلفات جاده‌ای، افزایش حجم مبادلات تجاری و توزیع کالا و خدمات دارد اما رسیدن آن تا سنندج هنوز در پیچ‌وتاب تأمین اعتبار است.

مردم سنندج در انتظار رسیدن قطار توسعه

قدس آنلاین-گروه استان ها: راه‌آهن همدان- سنندج در زمره طرح‌های مهر ماندگار در سال ۱۳۸۳ است که قسمت نخست آن یعنی تهران- همدان در اردیبهشت سال ۹۶ افتتاح شد .

اوایل تابستان سال ۹۶ بود که راه‌آهن تهران ـ همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر رسماً افتتاح شد تا علاوه بر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر استان‌ همدان، در آینده کردستان را نیز به شبکه راه‌آهن سراسری متصل کند تا بخشی از مشکلات مردم استان در حوزه راه را برطرف کند.

قرار بود پروژه‌ راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول۴۱۰ کیلومتر به‌صورت یک‌خطه با سرعت طرح۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافری و۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای بار توسعه در این دو استان را شتاب دهد.

علت تأخیر قطار

از آغاز عملیات اجرایی اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور ۱۵ سال می‌گذرد و تاکنون چندین وزیر راه، استاندار، نماینده مجلس و مدیران اجرایی پروژه عوض‌شده‌اند اما با این رفت‌وآمدها پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج همچنان در نیمه‌راه است و با اعتبارات قطره‌چکانی به‌عنوان یک پروژه نیمه‌تمام در سطح استانی و ملی مطرح است.

اگرچه بنا بر قول بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری در جریان سفر به کردستان اعلام کرده بود که مردم این استان تا سال ۹۰ از شبکه حمل‌ونقل ریلی بهره‌مند خواهند شد.  اما کمبود اعتبارات اجازه نداد تا وعده‌های مسئولان در این رابطه عملی شود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم از دولت است اظهار می‌کند: بر اساس برآوردهای فعلی، اتمام پروژه راه‌آهن کردستان نیازمند یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که امسال تنها ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته‌شده است و با این روند باید منتظر بود این پروژه ۱۰ سال دیگر نیز به اتمام نرسد

سید احسن علوی بابیان اینکه ساخت هر یک کیلومتر از پروژه راه‌آهن همدان به سنندج ۶ تا ۷ میلیارد تومان هزینه دارد عنوان می‌کند: به لحاظ زیرسازی پروژه در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان می‌کند: از ایستگاه همدان به سمت قروه در مسیر طولانی تعداد زیادی معارض وجود دارد که باید زمین‌های این قسمت خریداری شود تا بتوانند ایستگاه صلوات‌آباد را شروع کنند که این مهم نیاز به اعتبار زیادی دارد که در صورت تأمین اعتبار، این قسمت تا پایان سال آینده تمام می‌شود.

پایان وعده‌ها

آغاز عملیات ساخت ایستگاه راه‌آهن سنندج با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار کردستان و برخی دیگر از مسئولین استان در آخرین روزهای دی‌ماه امسال فرصتی بود تا بسیاری از خبرنگاران  برای روشن شدن سرنوشت این پروژه استاندار کردستان را مورد پرسش قرار دهند.

استاندار کردستان بابیان اینکه راه‌آهن امسال سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و سال آینده هم سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد به رسانه‌ها گفت: طبق برآوردها و تأمین اعتبار انجام‌شده راه‌آهن همدان به سنندج تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید.

بهمن مرادنیا با اشاره به اینکه تا پایان سال عملیات ریل‌گذاری آغاز می‌شود، یادآور شد: طبق توافقات انجام‌شده قرار است ریل‌گذاری به‌صورت هم‌زمان از دو سمت سنندج به همدان و همدان به سنندج آغاز شود.

وی افزود: اتصال راە آهن سنندج به اقلیم کردستان عراق نیز در دستور کار بوده و قرار است به‌اتفاق معاون وزیر راه و شهرسازی نیز مطالعات اجرایی انجام و سفری در این راستا به باشماق و اقلیم کردستان عراق در آینده انجام شود.

مرادنیا گفت: راه‌آهن همدان به سنندج به‌عنوان یک خواسته مهم مردم استان با تأمین اعتبارات لازم تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

هر چند که استاندار کردستان به صورت غیر مستقیم این موضوع را در گرو تامین اعتبار لازم عنوان کرد حال باید دید که این بودجه عنوان شده تامین می شود یا وعده استاندار کردستان هم چون مدیران قبلی بدون عمل می ماند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.