رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: فعالیت موسسات طراحی مد، رشته‌های دایر دانشگاهی، دانشجویان فعال، انجمنهای صنفی و تولیدکنندگان ماهر این حوزه در مشهد نشانگر ظرفیت بالای این شهر برای ارایه مد و پوشاک متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی در کشور است.

 مشهد ظرفیت بالایی در طراحی و مد دارد

به گزارش قدس آنلاین، جواد استادی اظهار کرد: طیف وسیع شهروندان مشهدی علاقه‌مند به پوشاک مد روز و همچنین شمار قابل توجه زائران و مسافرانی به این شهر سفر می‌کنند نیز بازاری بزرگ را در همین حوزه پدید آورده است. 

وی در خصوص آمار تشریحی از فعالان و دست‌اندرکاران مد و پوشاک در مشهد نیز اظهارداشت: همه کارگاههای فعال حوزه مد، پوشاک و زیورآلات در مشهد زیر نظر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیستند بلکه شماری از آنها مجوز فعالیت خود را از نهادهایی همچون اتاق اصناف و سازمانهای صنعت، معدن، تجارت و میراث فرهنگی می‌گیرند، به همین خاطر فعلا آماری دقیق از تعداد کارگاههای فعال این حوزه در مشهد اما تاثیر و بازار کار آنها به وضوح قابل مشاهده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در ادامه به برنامه برپایی "جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر" در تهران اشاره و بیان کرد: بر اساس ظرفیتهای قابل توجه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشهد در عرصه مد و پوشاک، حضور دست‌اندرکاران مشهدی این حوزه در جشنواره فجر امسال مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ارائه مناسب و معرفی کامل ظرفیت بالقوه طراحی مد و پوشاک مشهد در جشنواره فجر، زمینه‌ساز حرکت توان این حوزه به سمت اقتصادی شدن، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در آن و نیز مطرح شدن طراحان زبردست مشهدی این حوزه خواهد بود که در نهایت کمک شایانی هم به رونق تولید داخلی می‌کند. 

استادی گفت: همچنین تجربه‌های مختلف در حوزه مد و پوشاک از طریق شرکت و ارائه در جشنواره بین‌المللی فجر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا با هم‌افزایی حاصل از آن زمینه بکارگیری و اشاعه نشان و نمادهای ایرانی اسلامی در عرصه مد و پوشاک فراهم آمده و گسترش یابد. 

وی افزود: بر این اساس فعالان مشهدی این حوزه باید توجه داشته باشند که طرحهای ارایه شده به جشنواره باید از نکات ابداعی و ابتکاری برخوردار بوده و قابلیت تولید انبوه داشته باشند. همچنین طرحهای پذیرفته‌شده در جشنواره مد و لباس فجر نه تنها مورد حمایت واقع می‌شوند بلکه به آثار پذیرفته‌شده "پرونده مالکیت معنوی" تعلق می‌گیرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد همچنین گفت: این جشنواره درصدد است تا نه تنها به تحقق اصول کلان جمهوری اسلامی ایران در این حوزه کمک کند بلکه با شناسایی چارچوبهای کیفی مد و لباس زمینه استانداردسازی آنها را فراهم کرده، ذایقه و سلیقه ایرانی را ارتقا دهد، از تلاش‌ و حقوق پیشکوستان مد و پوشاک در طول یک سال اخیر صیانت کند و همچنین روابط بین‌الملل در مد و پوشاک را از طریق گفتمان فرهنگی و گفت‌وگوی متقابل بین طراحان مد و پوشاک تقویت نماید.

"نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر" بهمن ماه آتی با هدف ترویج مدلهای پوشش با سبک ایرانی اسلامی و حمایت از کالای ایرانی، در تهران برپا می‌شود. 

این رویداد فرهنگی اقتصادی هشت بخش دارد که یک بخش آن شامل طراحی رقابتی و غیررقابتی در حوزه‌های پوشاک، پارچه، جواهرات، زیورآلات، کیف و کفش، مسابقه ایده است. "فعالیتهای علمی دانشگاهی، فرهنگی هنری، صنعت و فناوریهای نوین، استانها و اقوام، بین‌الملل، عرضه محصولات کاربردی ایرانی اسلامی، اتحادیه‌ها، انجمنها، خانه‌ها و موسسات مد و لباس" هفت بخش دیگر جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هستند. 

علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر می‌توانند برای کسب اطلاعات لازم تا هشتم بهمن ماه جاری به پایگاه اینترنتی www.iranmode.com مراجعه کنند. 

تاکنون در استان خراسان رضوی نیز برای معرفی، حمایت و گسترش مد و پوشاک وطنی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی چهار دوره جشنواره اختصاصی برگزار شده است. پارسال در قالب چهارمین دوره جشنواره و مد و لباس خراسان رضوی ۳۴۰ اثر از طراحان مد و پوشاک این استان ارائه شد.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.