۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 689284

اطلاع رسانی و تبلیغات؛ حلقه گمشده وقف

حجت الاسلام جمال ایزدی/ معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی
اطلاع رسانی و تبلیغات؛ حلقه گمشده وقف

نذر مال یکی از ارزش های دین اسلام محسوب می شود، شاید افراد در هنگام نذر مال خود میزان اموالشان را کاهش دهند، اما در حقیقت این نذر خیر و برکت بسیاری در زندگی آنها دارد.

در اسلام به موضوعاتی از جمله خمس، زکات، صدقه و وقف توجه بسیاری شده، اما در میان همه این موضوعات، وقف اهمیت بسیار بالایی دارد و مصداق بهتری است.

وقف یکی از موضوعاتی است که بعد از انقلاب رواج بیشتری داشته، همچنین، با توجه به محدودیت های دولتی و روند رو به رشد نیازهای افراد جامعه وقف می تواند خلاء های موجود را کاهش داده و نیازهای جامعه را تحت پوشش قرار دهد.

از یک سو وقف هم می تواند به صورت فردی صورت بگیرد هم از طریق مشارکت جمعی، از سوی دیگر واقف محدودیت سنی ندارد و با توجه به نیازهای متنوعی که در جامعه وجود دارد، این موضوع می تواند همه نیازها را پوشش دهد.

آنچه امروز باید در حوزه وقف به آن توجه شود، این است که جهت دهی وقف باید در راستای شناسایی نیازهای حال و آینده باشد، وقف هایی که تاکنون نیز انجام شده در همین راستا بوده و موقوفات بسیاری از گذشتگان وجود دارد که علاوه بر توجه به این هدف، به نیازهای گذشتگان نیز در آن توجه شده است.

اختلاف نظرهایی میان خیرین برای انجام کارهای خیر وجود دارد که طبیعی بوده، اما لازم است وقف ها به سمت نیازهای جامعه پیش برود تا مشکلات و خلاء ها را رفع کند، حکمت وجود نیازهای مختلف نیز احتمالا همین موضوع بوده است.

در سامانه جامع موقوفات خراسان رضوی در سال جاری حدود ۸۰۰ ثبت وقف انجام شده و با توحه به روند رو به رشد موقوفات پیش بینی می شود این تعداد در سال های آینده نیز رشد قابل توجهی پیدا کند، همچنین، وقف در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی ثبت شده است.

در دهه چهارم انقلاب وقف های خوبی ثبت شده، اما اطلاع رسانی و تبلیغات حلقه گمشده وقف هستند، زیرا اگر این موضوع از طریق رسانه ها انجام شود مردم آمادگی خوبی برای انجام وقف در حوزه های مختلف دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.