۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 689293

کارشناسان نگران هستند که نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس دوباره به میدانی برای اظهار اختلافات میان شرق و غرب ، آمریکا و اتحادیه اروپا، بازرگانان و فعالان محیط زیستی و حقوق و بشری تبدیل شود.

نشست داووس؛ شعارهای بزرگ، امیدهای اندک

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مجمع جهانی اقتصاد پنجاهمین دور از نشست‌های خود را امروز در شهر «داووس» سوئیس آغاز کرد. فعالیت‌های این نشست به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت و با توجه به میزان تاثیرگذاری آن بر امور بین المللی و جهانی، طی این نشست بر مشکلاتی که تعدادی از کشورها در سال 2020 با آن روبه‌رو خواهند بود، تهدیدات جدید، جنگ اقتصادی و مسائل مرتبط با امنیت و ثبات در خاورمیانه  تمرکز خواهد داشت.

مجمع جهانی اقتصاد یا همان کنفرانس داووس سازمانی غیرانتفاعی و مستقلی است که ماموریت توسعه دنیا از طریق سیاسی و اقدامات تشویقی برعهده دارد. بنیانگذار این مجمع «کلاوس شواب» در شهر ژنو بوده است و در آن رهبران سیاسی، آکادمیک و اقتصادی از کشورهای مختلف حضور دارند. بسیاری از حاضرین از این فرصت برای دیدارهای خصوص و عقد قراردادهای تجاری استفاده می کنند.

براساس گزارش ها در نشست امسال داووس 2800 نفر از سراسر دنیا با هدف بررسی مسائل مربوط به اصلاح سرمایه داری و کمک به دولت ها و موسسات بین المللی، تقویت گفتگو در مورد فناوی و مدیریت تجارت جهانی شرکت می‌کنند. همچنین رؤسای جمهور برخی کشورها مانند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، «هان جینگ» معاون رئیس جمهور چین، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و... در داووس حضور دارند.

از جمله موضوعاتی که در نشست امسال داووس بررسی می‌شود، نحوه نجات زمین، مسئله جامعه و آینده کار، فناوری، اقتصاد عادلانه و موضوع آینده بهتر خواهد بود و 400 جلسه بحث و گفت‌وگو طی آن برگزار خواهد شد.

کارشناسان نگران هستند که این نشست دوباره به میدانی برای اظهار اختلافات میان شرق و غرب ، آمریکا و اتحادیه اروپا، بازرگانان و فعالان محیط زیستی و حقوق و بشری تبدیل شود. علاوه بر مسئله آب و هوا، ممکن است موضوع خطر نزاع میان آمریکا و ایران به خاطر تنش‌زایی‌های آمریکا بر فضای جلسات غالب باشد و علی رغم توافقی که به تازگی بین چین و آمریکا صورت گرفته؛ جنگ تجاری میان این دو کشور در کانون توجهات باشد.

از جمله مهتمرین موضوعاتی که در نشست داووس بررسی خواهد شد تنش‌های به وجود آمده در خاورمیانه است و آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران سه بازیگر اصلی هستند که می توانند این تنش ها را کاهش دهند اما محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران چند روز پیش اعلام کرد که در نشست امسال شرکت نخواهد کرد.

باتوجه به تنش های جدید در منطقه، حضور و یا عدم حضور وزیرخارجه ایران از نظر بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها اهمیت بسیاری دارد. خبرگزاری رویترز از آغاز هفته گذشته با تمرکز بر عدم حضور ظریف در نشست داووس اعلام کرد که « برگ براند» رئیس مجمع جهانی اقتصاد نسبت به عدم حضور وزیرخارجه ایران در آن ابراز نگرانی کرده است. ظریف، اخیرا به کشورهای غربی هشدار داده است که اگر پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند جمهوری اسلامی از معاهده منع توسعه تسلیحات هسته ای معروف به «ان پی تی» خارج خواهد شد.

چالش های پیش روی ترامپ در نشست داووس

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سال گذشته به بهانه اعتصاب تعدادی از ادارات و مؤسسات دولتی این کشور در نشست داووس شرکت نکرد، اما امسال در این نشست حضور یافته و طرح خاص خود را ارائه می‌دهد اما به اعتقاد کارشناسان شرکت کنندگان در این نشست، دو چالش را پیش روی ترامپ قرار می دهند:

- مسئله گازهای گلخانه‌ای و بی توجهی ترامپ به هشدارهای بین المللی در این خصوص؛ دراین مورد دونالد ترامپ در تنگا قرار دارد چراکه بارها اعلام کرده تغییرات آب و هوایی برایش اهمیتی ندارد و به همین خاطر مورد انتقاد طرف‌های بسیاری قرار گرفته است.

- دومین چالشی که رئیس جمهور آمریکا با آن مواجه است، همان عدم مشارکت وزیر خارجه ایران در این نشست است؛ با توجه به تنش هایی که اخیرا ترامپ در خاورمیانه ایجاد کرد، می‌توان گفت که او باید پاسخگوی سؤالات بسیاری باشد که البته پاسخ های قانع کننده ای نخواهد داشت.

در حقیقت دونالد ترامپ که همزمان با جلسه رأی گیری استیضاح خود در مجلس سنا در نشست داووس شرکت می‌کند، در تلاش است از این تریبون به عنوان فرصتی برای تبلیغ دستاوردهای اقتصادی خود بهره ببرد کما اینکه در سخنرانی خود این کار را کرد و کوشید تا از فشارها هم در نشست داووس و هم در آمریکا بکاهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.