سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی اظهار کرد: استاندارد گندم ایران ۷ برابر استاندارد اروپا است.

حتی یک کیلوگرم از ذرت‌های آلوده به کشور وارد نشده است

قدس آنلاین: به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کشاورز در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهادهای کشاورزی با بیان اینکه ضایعات محصولات کشاورزی در کشور ما در مرحله تولید و پس از آن بالا است، اظهار کرد: با توجه به میزان ضایعات محصولات کشاورزی به نظر می‌رسد پرداختن به این موضوع باید از اولویت‌های ما در وزارت کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: در شرایطی که اکنون در آن هستیم توجه به مسائلی مانند کاهش ضایعات کشاورزی برای افزایش امنیت غذایی اهمیت زیادی دارد.

کشاورز با اشاره به جنگ اقتصادی که کشور دچار آن شده است، افزود: هرچند که شرایط برای فعالان اقتصادی سخت‌تر شده اما من معتقدم مسائل ناشی از جنگ اقتصادی مشکلی برای کشور ایجاد نکرده است.

وی اضافه کرد: شاید یکی از محدودیت‌هایی که جنگ اقتصادی برای ما به وجود آورده محدودیت در انتقال دانش در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی باشد.

کشاورز با تاکید بر اینکه تنوع آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی ما پایین است، گفت: پایین تنوع آفت‌کش‌ها منجر به خسارت‌هایی به بخش کشاورزی شده که در شرایط کنونی انتظار می‌رود فعالان این حوزه برای رفع این مشکل اقداماتی اساسی انجام دهد.

وی انتقال دانش در حوزه تولید آفت‌کش‌ها را ضروری دانست و افزود: هرچند سخت است اما در صورتی که بتوانیم تکنولوژی تولید تنوع آفت‌کش‌ها را به کشور منتقل کنیم، می‌توانیم هزینه‌ها را کاهش و کیفیت تولید را بیش از گذشته افزایش دهیم.

کشاورز ادامه داد: در دیگر نهادهای کشاورزی از جمله سموم نیز نیاز به ایجاد اصلاحاتی در تولید و همچنین ابزارهای مورد استفاده مانند پاشنده‌ها، اصلاح زمان سم‌پاشی داریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اهمیت تولید آفت‌کش‌های کم‌خطرتر و کارآتر را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به سمتی برویم که به مرور زمان آفت‌کش‌های بیولوژیک و زیستی بیشتر تولید و استفاده شود.

کشاورز در ادامه سخنان خود با اشاره  به نوسانات نرخ ارز در کشور اظهار کرد: به رغم نوسانات ارزی میزان ارز تخصیص یافته به نهادهای تولید با نرخ ۴۲۰۰ تومانی کاهش نداشته و اکنون  واردات نهادهای مانند آفت‌کش با ارز دولتی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به حمایت ارزی دولت تشکل‌ها توانستند قیمت‌ها را به صورت کنترل شده درآورند و در حال حاضر گزارش قابل توجهی از گران فروشی و یا عدم عرضه نداریم.

کشاورز با تاکید بر اینکه در گذشته نگرانی‌های زیادی در حوزه میزان و نحوه مصرف نهادهای کشاورزی از جمله کود داشتیم، اظهار داشت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ حداقل میزان مصرف سوخت و عدم مصرف نامناسب آن گزارش می‌شد اما از سال ۹۶ اوضاع هم در کیفیت کودها و هم نحوه مصرف آنها بهبود قابل توجهی یافت.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کیفیت کودها در سال ۹۳ و ۹۴ برای ما بسیار نگران‌کننده بود گفت: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ بررسی کیفیت کودها نشان می‌داد که در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و گاهی به جای کود مواد دیگری به کشاورزان تحویل می‌دادند در آن زمان ما با شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی برخورد کردیم و در مواردی پرونده قضایی تشکیل شد.

کشاورز تصریح کرد: اکنون بحران عدم کیفیت کود را پشت سر گذاشتیم و عدم تطابق با استاندارد حداکثر ۷ تا ۸ درصد از کودها دیده می شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی کمک زیادی برای جلوگیری از تولید و توزیع کودهای بی‌کیفیت انجام داده است، گفت: در یک سال و نیم گذشته هیچ موردی درباره کودهای بی‌کیفیت به سازمان تعزیزات ارجاع داده نشده و این امر نشان می‌دهد اوضاع روند بهبود را در پیش گرفته است.

وی درباره وضعیت فلزات سنگین موجود در محصولات کشاورزی اظهار کرد: زمانی بالابودن میزان فلزات سنگین در برنج مطرح بود که در این ارتباط ما از ۴۶۰ منطقه تولید برنج کشور نمونه‌برداری کردیم و تنها در دو نقطه آزمایشگاه نشان از وجود فلزات باقی مانده در محصول داشت.

وی ادامه داد: بررسی ما نشان داد که این دو مورد نیز به دلیل نزدیکی به کارخانه‌های صنعتی و احتمال نفوذ آب این کارخانه به شالیزارها اتفاق افتاده است.

کشاورز درباره مسائل مطرح شده درباره رگ‌های سفید موجود در گوجه فرنگی گفت: ادعا می‌شد که این رگه‌ها به دلیل باقیمانده نیترات در گوجه فرنگی باشد اما واقعیت این است که ژنتیک برخی از اقلام گوجه فرنگی باعث بوجود رگه پوستی می‌شود.

وی افزود: برای رفع این ابهام ۱۲۰۰ مورد آزمایش در این محصول انجام شد و حتی یک مورد از نیترات بالا بیشتر از حد مجاز در گوجه فرنگی موجب نگرانی نشد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره کیفیت و سلامت گندم تولیدی کشور نیز گفت: استاندارد گندم تولیدی کشور ما ۷ برابر سخت‌گیرانه‌تر از استاندارد اروپا است در حالی که با توجه به میزان مصرف ما نیاز به این حد استاندارد نیست.

کشاورز در بخشی از سخنان خود در مورد ذرت‌های آلوده دپو شده در گمرک اظهار کرد: از این ذرت‌ها حتی یک کیلوگرم به کشور وارد نشده و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: شایعات مبنی بر نفوذ ذرت‌های آلوده به کشور صحت ندارد و نظارت کافی برای عدم ورود احتمالی آنها به داخل کشور انجام می‌شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان از همکاری‌ وزارت جهاد کشاورزی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای افزایش خوداتکایی در تولید نهاده‌های کشاورزی به ویژه بذر خبر داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.