۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 689357

طالبان گفته است تا آخرین همین ماه میلادی با نماینده آمریکا در دوحه، پیش‌نویس صلح را امضا خواهد کرد. در آغاز آمریکایی‌ها بسیار تلاش کردند تا پیش از امضای تفاهم‌نامه صلح، آتش‌بسی هر چند کوتاه‌مدت را به طالبان تحمیل کنند.

قدس آنلاین: طالبان گفته است تا آخرین همین ماه میلادی با نماینده آمریکا در دوحه، پیش‌نویس صلح را امضا خواهد کرد. در آغاز آمریکایی‌ها بسیار تلاش کردند تا پیش از امضای تفاهم‌نامه صلح، آتش‌بسی هر چند کوتاه‌مدت را به طالبان تحمیل کنند. اما آن‌ها نه تنها با این پیشنهاد مخالفت کردند بلکه بر شدت حملات خود افزودند. کار چنان بالا گرفت که پس از کشته شدن یک سرباز آمریکایی، ترامپ به‌طور کامل مذاکرات را تعطیل کرد. همه آن‌ها که دستی بر مسائل افغانستان داشتند در همان زمان مطمئن بودند کاخ سفید با شرایط بدتر و موضع ضعیف‌تری بازخواهد گشت و چنین هم شد. مدتی بعد مذاکرات صلح بار دیگر آغاز شد و این‌بار طالبان حتی آتش‌بس را برای دوره پس از امضای موافقت‌نامه صلح رد کرده و آن را به «کاهش خشونت‌ها در شهرهای بزرگ» تخفیف داد.

تمام این‌ها در حالی است که دولت افغانستان حرف از صلح عام و آتش‌بس کامل می‌زند و در مقابل طالبان اجرای حتی همین کاهش خشونت‌ها را به‌شرطی پذیرفته است که همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان باشد. آن‌ها می‌گویند در هر توافق‌نامه‌ای اولین قدم، رفتن نیروهای خارجی در اولویت است، پس از آن ما افغان‌ها با یکدیگر کنار می‌آییم. آنچه مسلم است برخلاف وعده‌های داده شده از هر دو طرف مذاکره در دوحه و اظهار امیدواری‌های فراوان، ولی در عمل پیام‌های متناقض و ناهمگونی، به‌ویژه از سمت طالبان شنیده می‌شود. سهیل شاهین، سخنگوی آن‌ها که توییت‌هایش تنها مرجع مذاکرات شده، روزی از امضای قطعی موافقت‌نامه تا پایان ماه میلادی جاری خبر داده و روز دیگر تأکید می‌کند طالبان تا پیش از خروج نیروهای خارجی هیچ پیمان صلح یا کاهش خشونتی را حتی امضا نمی‌کند.

در این میان یک موضوع بسیار مهم همه طرفین را به‌شدت نگران کرده است. آن‌ها نگرانند که شاید این تعلل طالبان به‌خاطر عدم نفوذ آن‌ها بر فرماندهان میدانی و نیروهایی باشد که هم اکنون در جبهه‌ها مشغول جنگ با دولتند. به عبارت دیگر آن‌ها می‌ترسند رهبران طالبان توانایی کنترل مجاهدان خود را نداشته و حتی پس از امضای تفاهم‌نامه، درگیری‌ها حتی با شدت بیشتر ادامه یابد. یا در شکل بدتر آن فرماندهان پرنفوذ مخالف صلح به گروه‌های رقیب نظیر داعش بپیوندند. در یک‌ماه اخیر چندین بار پیش آمده است که برخی از فرماندهان سرشناس مخالف صلح، به‌طور مشخص مورد حملات هوایی شبانه قرار گرفته و کشته شده‌اند. این وقایع گمانه‌زنی‌هایی را در میان کارشناسان تقویت کرده است.

اکنون کم کم آشکار می‌شود که تیم مذاکره‌کننده طالبان در قطر و به‌ویژه رهبر طالبان یعنی «ملاهبت‌الله» در پی روبه‌رو شدن با فشار غیرقابل پیش‌بینی شورای نظامی خود که جملگی از فرماندهان باسابقه جهادی این گروه‌اند، در مخالفت با توافق صلح و پافشاری بر شدت بخشیدن به جنگ، عملاً در حال تقسیم شدن به دو گروه هستند و در این میان جناح‌ حامی رهبری طالبان درصدد حذف جناح قدرتمند مخالف است و حتی ابایی ندارد در این‌راه از نیروهای دولت و نیروهای آمریکایی کمک بگیرد. با این وصف حتی اگر چنین توافقی میان طرفین امضا شود، هیچ‌کس قادر نیست تضمینی برای اجرا و بقای آن بدهد و تنها به کار تبلیغات ترامپ خواهد آمد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.