رئیس انجمن بیماران کلیوی کاشمر گفت: اکنون دستگاه‌های دیالیز موجود در کاشمر، کفایت نیاز کل بیماران را نمی‌کند و از سویی هزینه سرسام‌آور داروها از مهم‌ترین مسائلی است که این بیماران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیماران کلیوی کاشمر و معضل کمبود دستگاه دیالیز

به گزارش قدس آنلاین، رئیس انجمن بیماران کلیوی کاشمر گفت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی تنها نهاد غیردولتی و رسمی است که حمایت از بیماران کلیوی و رسیدگی به مشکلات آن‌ها را بر عهده دارد و تاکنون گوشه‌ای از مشکلات آنان را حل کرده است.

رضا میرجردوی اظهار کرد: اکنون ۴۷ بیمار دیالیزی و ۱۴ بیمار پیوندی تحت پوشش انجمن هستند؛ تعداد بیماران دیالیزی و پیوندی نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، هرچند یکی از ضعف‌های عمده، نداشتن آمار دقیق بیماران کلیوی است و همین مسئله تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را برای بیماران دچار مشکل می‌کند.

رئیس انجمن بیماران کلیوی کاشمر افزود: تاکنون هیچ گونه حمایتی از طرف ادارات، نهادها و مؤسسات دولتی به این انجمن نشده و فقط از طریق حمایت‌های مردمی تأمین شده است، طی سال گذشته از طریق این انجمن مبلغ ۸۰ میلیون ریال اقلام خوراکی، ۱۲۸ میلیون ریال پرداخت مستمری، ۳۹ میلیون ریال هزینه رفت و آمد بیماران و ۳۷ میلیون ریال برای داروی بیماران تحت پوشش هزینه شده درصورتی‌که گوشه‌ای از هزینه‌های این بیماران توسط خیران تأمین شده است.

وی مطرح کرد: اکنون دستگاه‌های دیالیز موجود در کاشمر، کفایت نیاز کل بیماران را نمی‌کند، هزینه سرسام‌آور داروهای بیماران کلیوی، از مهم‌ترین مسائلی است که این بیماران با آن دست وپنجه نرم می‌کنند و معمولاً بیماری کلیوی با بیماری‌های قلبی، فشارخون، تنفسی و مشکلات استخوانی نیز مواجه هستند.

بسیاری از افراد از ابتلای خود به بیماری‌های کلیوی بی‌اطلاع هستند

در ادامه یک جراح کلیه در کاشمر نیز به ایسنا گفت: عادات نادرست غذایی، بی‌تحرکی، نبود خود مراقبتی، بی‌توجهی به سلامت، قبل از ایجاد دردهای ناشی از بیماری و وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون بالا از مهم‌ترین علل افزایش ابتلا به بیماری‌های کلیوی است.

مهدی شکوهی اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از افراد از ابتلای خود به بیماری‌های کلیوی بی‌اطلاع هستند و زمانی متوجه می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده و کلیه‌ها از کار افتاده است، از این رو توجه به خود مراقبتی، تغذیه مناسب، انجام فعالیت‌های ورزشی، رعایت نکات بهداشتی و اهمیت دادن به پیشگیری در ابتلا به بیماری‌های کلیوی مؤثر است.

شکوهی با اشاره به وجود حدود ۱۰۰ نوع بیماری کلیه ادامه داد: سنگ کلیه شایع‌ترین نوع این بیماری است و شاید از هر ۱۰ نفر، هشت نفر سنگ کلیه داشته باشند که از آن بی‌اطلاع هستند و تنها کسانی که برایشان مشکل ایجاد می‌شود به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی یادآور شد: نمی‌توان آمار دقیقی از افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه ارائه داد زیرا تعدادی از مبتلایان به شهرهای دیگر مراجعه می‌نمایند و تعدادی اصلاً به پزشک مراجعه نمی‌کنند و برخی افراد نیز با طب سنتی ارتباط دارند.

این جراح کلیه عنوان کرد: آب شرب شهری اگر کلیه مشکل نداشته باشد بهترین نوع آب مصرفی است و استفاده روزانه ۱۰ لیوان آب با املاح بیشتر تأثیر بهتری در سالم‌سازی کلیه دارد تا این‌که یک لیوان آب در روز بدون املاح بخوریم.

وی گفت: سنگ کلیه و بیماری‌های کلیه در تمام کشور شیوع دارد و نمی‌توان گفت در منطقه‌ای از کشور بیشتر است، اگر فردی ژن‌های کلیه‌اش دچار مشکل باشد استفاده از آب معمولی یا تصفیه شده و معدنی ارتباطی به مبتلا شدن وی ندارد.

این متخصص بیماری‌های کلیه بیان کرد: آگاهی و پیشگیری از عوامل خطرآفرین و زمینه‌ساز بیماری‌های کلیه مانند دیابت، فشارخون بالا، عفونت‌ها، چاقی، مصرف دخانیات، کم تحرکی و خودداری از مصرف غذاهای کنسروی، فانتزی و غذاهای پرچرب، پرنمک و قندی می‌تواند از پیشرفت نارسایی کلیه‌ها پیشگیری می‌کند.

کمبود در تجهیزات جانبی

در ادامه مدیر شبکه بهداشت کاشمر با بیان اینکه در تجهیزات جانبی با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستیم، گفت: با فعال شدن انجمن خیرین و بیماران کلیوی در کاشمر تاکنون کمک‌های بسیار خوبی به این افراد صورت گرفته، به رغم اینکه اکنون از نظر فضا وضعیت مطلوبی داریم اما در سال‌های آینده با مشکلاتی برای گسترش فضا مواجه خواهیم بود.

محمد جواد یزدانی افزود: اکنون ۹۸ بیمار کلیوی در شهرستان داریم که در سه شیفت صبح، عصر و شب به آن‌ها خدمات‌دهی می‌شود، با راه‌اندازی بخش دیالیز شهرستان خلیل‌آباد و بخش خصوصی در کاشمر بسیاری از مشکلات ما کمتر شد.

یزدانی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۲ تخت جدید برای بخش دیالیز بیمارستان شهید مدرس تهیه شده و مشکلی از این لحاظ نداریم، متاسفانه بیماری‌های کلیوی که موجب بروز دیالیز می‌شوند، رشد روز افزونی دارند، به رغم اینکه در سال ۷۶ که بخش دیالیز کاشمر راه‌اندازی شد تنها ۱۴ نفر بیمار داشتیم ولی امروز این تعداد به ۹۸ نفر رسیده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر بیماری‌های غیر واگیر افزایش چشمگیری داشته است، اگرچه در قدیم عمده عوامل مرگ و میر و معلولیت‌ها به دلیل آبله، سیاه سرفه و برخی بیماری‌های دیگر بوده اما امروز به علت سرخک و فلج اطفال هیچ کودکی نمی‌میرد و معلول نمی‌شود اما بیماری‌های غیر واگیر رشد یافته است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.