رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: رشته های این دانشگاه مادام العمر و دائمی نیستند و بر اساس نیاز بازار کار به روز رسانی خواهند شد به طوری که از ۱۰۷۰دوره علمی کاربردی که در این دانشگاه ایجاد شده بود در حال حاضر ۷۰۰ دوره ان در جریان است و بقیه به دلیل منسوخ شدن حذف شدند.

رشته های دانشگاه علمی و کاربردی مادام العمر نیستند

به گزارش قدس آنلاین، رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور در نشستی خبری پیرامون فعالیت های این دانشگاه در هتل پردیسان مشهد گفت: در روز های اخیر اتفاقات دردناکی نظیر شهادت شهید سلیمانی،حادثه کرمان و همچنین هواپیمای اکراینی در کشور رخ داد اما در کنار همه این موارد حضور مردم فهیم ایران در مراسم قدر دانی از خادم ملت و تشییع پیکر شهید سلیمانی که نمونه بارزی از شاگردی در مکتب امام خمینی (ره) بود جای تقدیر و تشکر دارد.

محمد حسین امید با بیان اینکه امروز به دودلیل در مشهد حضور پیدا کردیم ، افزود:  یکی به دلیل گردهمایی سالانه  روسای استانی است  که امروز در مشهد برگزار می شود  و دراین مراسم حوزه های مختلف دانشگاه و  مراکز استانی مسائل خود را گزارش خواهند کرد تا از این طریق همفکری و تبادل اطلاعات صورت بگیرد. مورد دیگر گردهمایی مهمی است که از فردا طی ۲ روز در مشهد با محوریت مسائل حقوقی  برگزار خواهد شد.

وی افزود: برخی تداخل های حقوقی در بین دستگاه ها و سازمان های مختلف وجود دارد که اغلب موجب مشکلات حقوقی فرسایشی در جامعه می شود، از این رو با تلاش واحد حقوقی این دانشگاه ونهادهایی نظیر  دیوان عدالت اداری و  دیوان محاسبات در کارگروه های تخصصی  طی این دو روز درباره  این مسائل بحث و بررسی صورت خواهد گرفت.

امید با بیان اینکه  در دوره جدید به دنبال ارتقا کیفیت آموزش های مهارتی  در زمینه های مختلف با بهره گیری از ابزارها و شیوه های مختلف  در این دانشگاه هستیم، ادامه داد:  در حال حاضر اکثر مراکزاین دانشگاه  که دارای شرایط و ضوابط اساسنامه هستند ، اساسنامه آنها به تصویب رسیده و  دارای جایگاه تثبیت شده هستندکه این موضوع نقش اساسی در ارتقای کیفیت آموزش آنها خواهد شد.

وی تصریح کرد: بحث ساماندهی مدرسین این دانشگاه نیز جزو دغدغه های اصلی دانشگاه بود، از این رو مقرر شد همه مدرسین مجددا  مورد ارزیابی قرار بگیرند و فرآیند جذب آنها دوباره انجام شد، بنابراین افرادی  که صلاحیت علمی و آموزشی لازم را داشتند و  امکان ادامه همکاری آنها وجود داشت  تثبیت شدند که براین اساس  همه مدرسین دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر دارای کد هستند.

امید با بیان اینکه   دعوت برای هرگونه جذب مدرس  جدید در قالب فراخوان خواهد بود، اظهار کرد: هر سال یک نوبت فراخوان انجام خواهد شد و بر اساس نیاز و تقاضای مراکز سراسر کشور، افراد  در کارگروه های عمومی و تخصصی مورد بررسی و جذب قرار خواهند گرفت. همچنین در آخرین فراخوان این دانشگاه  حدود ۲۰ هزار نفر شرکت کردند که تنها ۷ هزار  نفر از انها جذب خواهند شد.

وی بابیان اینکه فرآیند جذب مدرسین جدید تا خرداد ماه سال اینده به پایان خواهد رسید و از  مهر ماه ۹۹ این افراد فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، تصریح کرد: همچنین برای اولین بار سامانه جذب مدرسین طراحی شد که در این سامانه ابتدا اطلاعات اولیه از افراد دریافت می شود و در صورت داشتن مدارک ، امتیازات و شرایط لازم، سپس برای مصاحبه و بر اساس نیاز استان ها گزینش و جذب خواهند شد . مواردی نظیر  داشتن سوابق تحصیلی ، معدل ، نوع دانشگاه ، سوابق مهارتی و تجربی باعث ایجاد امتیازاتی برای افراد به منظور جذب در این دانشگاه خواهد شد .

امید ادامه داد: در حال حاضر در مجموع  ۳۵ هزار مدرس فعال در این دانشگاه فعالیت دارند که با این ۷ هزار نفری که در خردادماه فرآیند جذب آنها به پایان می رسد  این تعداد به ۴۲هزار نفر خواهد رسید. از طرفی   بر اساس برنامه ششم توسعه همه دانشگاه های دولتی به ازاء هر ۲۲ دانشجو باید یک عضو هیئت علمی داشته باشند که این سرانه  در حال حاضر در دانشگاه علمی کاربردی به ازای هر ۱۰ دانشجو یک نفرعضو هیئت علمی است و با جذب مدرسین جدید این عدد به  ۷ دانشجو خواهد رسید. البته این واقعیت را نباید انکار کرد که دربرخی از رشته ها ترافیک هیئت علمی و بیشتر از تعداد نیاز و در برخی از رشته ها نیز با کمبود هیئت علمی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه با کمک این دانشگاه  ۱۵۰ مرکز یادگیری محلی در سراسر کشور برای تجاری سازی ایده های افراد تاسیس شده است،اظهار کرد: در حال حاضر   با برخی دانشگاه های  معتبر جهان دارای ارتباط و تعامل هستیم  و براین اساس قرار است حدود ۳۰ نفر از دانشجویان برتر این دانشگاه برای حضور در دوره های  ۳ تا ۶ ماهه مهارتی به کشور آلمان  اعزام شوند . همچنین در حال برنامه ریزی برای برگزاری دوره های مهارتی مخصوص  گردشگری بین کشور آلمان و ایران در کیش هستیم.

امید تصریح کرد: در سال ۹۸ برای دومین بار ارزیابی و سطح بندی مراکز را انجام دادیم که متاسفانه هیچ مرکزی دارای سطح یک نشد اما در سطح ۲ در حدود ۲۳۲ مرکز داشتیم  که بسیاری از انها از سطح ۳ به ۲ ارتقاء پیدا کرده بودند.همچنین ۲۴۸ مرکز در سطح ۳ و ۴۰ مرکز در سطح ۴ قرار گرفتند. از طرفی  اگر یک مرکزدر  ۲ سال پی در پی درارزیابی ها در  سطح ۴ قرار بگیرد دانشگاه  از پذیرش دانشجو  و همکاری با آن  ممانعت خواهد کرد که در مهر ماه سال جاری این موضوع برای برخی از مراکز رخ داد.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر ۶۳۰ مرکز علمی کاربردی در کشور فعالیت دارند،  افزود: این دانشگاه با هدف استفاده از محیط کار و یا جوار دانشگاه تاسیس  شده است اما  در این باره مراکزی ایجاد شده اند که دارای شرایط محیط کار و مهارتی نیستند که از ادامه فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد و  در طول چند سال گذشته با در نظر گرفتن این موارد تنها به ۳۰ مرکز مجوز تاسیس داده شده است و این هشدار به مراکز موجود که محیط کار ندارند داده می شود که  مکلف هستند برای ادامه همکاری با این دانشگاه  با دستگاه های مهارتی که دارای محیط کار و مهارتی هستند همکاری داشته باشند .

امید با اشاره به اینکه در آخرین جلسه این دانشگاه برای ایجاد دوره آموزشی ، برای موسیقی نوایی محلی دوره هایی تعریف شد و حتی بنا داریم برای موسیقی کلاسیک نیز دوره هایی تعریف کنیم و  این روند نیاز سنجی دوره های آموزشی همچنان ادامه خواهد داشت،   بیان کرد: رشته های علمی کاربردی مادام العمر نیستند و بر اساس نیاز بازار کار تاسیس خواهند شد. به طوری که از ۱۰۷۰دوره علمی کاربردی که در این دانشگاه  ایجاد شده بود در حال حاضر ۷۰۰ دوره ان در جریان است و بقیه به دلیل منسوخ شدن حذف شدند.

وی  با اشاره به اینکه در زمینه هتلداری و گردشگری شهر مشهد سرامد است و نیاز به برگزاری دوره های ویژه مهارتی در این شهر احساس می شود، افزود: از آن جا که بسیاری از صندلی های دانشگاه های کشور  به دلیل عدم تناسب با نیاز بازار در حال حاضر خالی هستند ،  توسعه کیفی مهارت آموزی در راس برنامه های این  دانشگاه قرار گرفته است  و برای این هدف  در همه زمینه ها تلاش خواهیم کرد.

امید با بیان اینکه در سال ۹۹ صندوقی مختص  کمک به کار آفرینی و مهارت اموزی با کمک خیرین و اعتباراتی که این دانشگاه در نظر گرفته است، تاسیس خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز  برای  افرادی که در صدد راه اندازی یک شرکت خلاق و کار آفرین با ایده های نو و جدید باشند  تسهیلاتی با نرخ ۲ درصد پرداخت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۷۰درصد آموزش های این دانشگاه،  عملی است، اظهار کرد: تا چند سال قبل، سهمیه ویژه ای برای شاغلین به منظور تحصیل در این دانشگاه  وجود داشت که این سهمیه در حال حاضر حذف شده است.همچنین در شرایط فعلی در حدود  ۹۳ درصد دانشجویان این دانشگاه، به طور مستقیم از دبیرستان و هنرستان وارد می شوند، از طرفی بنا داریم  دورهای پودمانی نیز  برای نیروهای مسلح و سربازان  ایجاد کنیم.

امید ادامه داد:  در سال آینده بیش از ۱۰۰ رشته این دانشگاه ، دانشجو جذب نخواهد کرد و  مدرک این دانشگاه مورد قبول همه دستگاه ها و دارای اعتباراست و درباره برخی دستگاه ها  که از پذیرش مدرک این دانشگاه ممانعت می کردند نیز رایزنی هایی صورت گرفت و این مساله به طور کامل در حال حاضر برطرف شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.