محمود واعظی با بیان اینکه برخی نامزدها به دلیل حمایت از برجام یا دوت رد صلاحیت شده‌اند از سخنگوی شورای نگهبان بخاطر پاسخ دادن به اظهارات مقامات انتقاد کرد.

واعظی: برخیها را بخاطر حمایت از برجام یا دولت رد صلاحیت کرده‌اند/ نمی‌شود همه ناحق باشند و سخنگوی شورای نگهبان حق

قدس آنلاین: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در مورد اقدام سه کشور اروپایی عضو برجام برای فعال کردن مکانیزم حل اختلاف و امکان فعال شدن مکانیزم ماشه و ارجاع موضوع به شورای امنیت، با بیان اینکه در دولت بحثی در این مورد تا کنون صورت نگرفته و تصمیم گیری در مورد واکنش و پاسخ ایران باید در جای دیگری از نظام صورت گیرد، گفت: در اردیبهشت ماه آقای رئیس جمهوری نامه ای به سران کشورهای ۱+۴ نوشتند و در آن اعلام کردند که ما علاقه مندیم در برجام بمانیم و به تعهدات خود عمل کنیم مشروط بر اینکه آنها هم در صورتی که می‌خواهند برجام را حفظ کنند به تعهدات خود پایبند باشند.مطرح شده بود که ممکن است برخی پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند که در آن نامه آقای روحانی اعلام کردند اگر این اتفاق بیفتد تصمیمات سخت تری را اتخاذ خواهیم کرد از جمله اینکه از برجام خارج شویم.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: ما به آنچه آقای روحانی در نامه خود به روسای جمهور کشور های دیگر اعلام کردند، متعهد هستیم. اگر آنها بخوانند از این مسیر خارج شوند، ما هم مسیرهای دیگری را دنبال خواهیم کرد.

واعظی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد  رویکرد صداوسیما نسبت به دولت و خبرهایی که در مورد تذکر رئیس جمهور به رئیس رسانه ملی در رسانه‌ها مطرح شد، تصریح کرد:‌ آنچه که ما از رئیس سازمان صداوسیما می‌خواهیم چیز زیادی نیست؛ ما می‌گوییم صحبت‌های رئیس جمهوری و وزرا بدون تبعیض و براساس آنچه که ایشان می‌گویند، منعکس شود. اما صدا و سیما گاهیدرباره برخی مطالب مطرح شده می‌گویند که به مصلحت نیست که منعکس شود یا اینکه آن‌ها برداشت خود از صحبت‌های رئیس جمهوری و برخی وزرا را به صورت زیرنویس منتشر می‌کنند. این در حالی است که ما چندین بار به آن‌ها تذکر داده‌ایم که زیرنویس پخش شده با آنچه که مطرح شده است کاملا مغایرت دارد.

رئیس دفتر روحانی با تاکید بر اینکه روابط ما با آقای علی‌عسگری در دولت بسیار خوب است و هیچ مشکلی نیز با آن‌ها نداریم، افزود: اما متأسفانه تعدادی افراد سیاسی که اندک هستند اما طی ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته برخی سمت‌های کلیدی صداوسیما را گرفته‌اند، فکر می‌کنند اگر کسی سمتی دارد، باید براساس تفکر و حزب متبوع آن فرد با او برخورد کند.

اظهار داشت: ما می‌گوییم  صداوسیما نباید توسط آن گروه محدود و به صورت جناحی اداره شود چرا که صداوسیما رسانه‌ای ملی و متعلق به کل نظام و کشور است و ما می‌گوییم همان طور که برای سایر قوا و نهادها بسته رسانه‌ای پخش می‌کنند، درباره قوه مجریه نیز همان گونه رفتار کنند و این گونه نباشد که وقتی وزیری از دولت دو روز در هرمزگان حضور داشته و از تمام مناطق سیل زده بازدید کرده خبرش ۱۰ ثانیه پخش شود اما اینکه فرد دیگری در جایی غذایی میان سیل زدگان پخش کرده، خبر مربوطه ۳ دقیقه پخش شود.

تا اختلاف‌ها رفع نشود رئیس جمهور حکم رئیس هلال احمر را امضا نمی‌کند

واعظی درباره وضعیت انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر  و تاخیر در این انتخاب هم با بیان اینکه شورای عالی جمعیت هلال احمر بعد از کنار رفتن رئیس پیشین خود با عجله جلسه خود را زمانی تشکیل داد که استعفای آقای پیوندی از سوی رئیس جمهوری پذیرفته نشده بود، اظهار داشت: در زمان برگزاری انتخابات در هلال احمر نیز مشکلاتی در آنجا ایجاد شد؛ شورای مربوطه ۹ عضو داشت که دو عضو از داخل و هفت عضو از خارج از مجموعه هلال احمر بودند و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که هفت نفری که از خارج از مجموعه بودند فرصت برای اعلام برنامه پیدا نکردند و در نهایت دو نفری به دفتر رئیس جمهوری معرفی شدند که از داخل جمعیت هلال احمر بودند.

وی گفت: هفت نفر دیگر نامه اعتراضی به آقای رئیس جمهوری نوشتند و آقای رئیس جمهور نیز بی‌طرفانه اعلام کردند که موضوع بررسی شود. در همین راستا معاونت حقوقی موضوع را مورد بررسی قرار داد و از انتخابات انجام شده اشکال گرفت و پیشنهاد داد که انتخابات مجددا برگزار شود. الان نیز موضوع در دست شورای عالی جمعیت هلال احمر است و بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات و معرفی دو نفر به رئیس جمهوری، آقای رئیس جمهور نیز یکی از دو نفر را به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر انتخاب خواهند کرد. به صورت کلی رویکرد آقای روحانی بر این است که در صورتی که مجموعه‌ای از داخل با اختلاف نظر روبرو باشند، ایشان تا زمان رفع اختلافات داخلی آن مجموعه حکم فردی را امضا نمی‌کند.

برخی را به دلیل حمایت از برجام رد صلاحیت کردند

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره برخی انتقادات از نحوه رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر رد صلاحیت‌ها براساس قانون باشد و کسی تخلف اعم از اقتصادی، اخلاقی و هر چه که قانون مشخص کرده،مرتکب شده باشد، دولت به هیچ وجه درباره این نوع رد صلاحیت‌ها مطلبی را مطرح نمی‌کند اما گزارش‌هایی که ما از افرادی که جزو نمایندگان فعلی مجلس محسوب می‌شوند و همچنین آن‌هایی که نماینده فعلی نیستند دریافت کرده‌ایم این گونه است که به برخی از افراد گفته‌ شده که شما از برجام حمایت کرده‌اید یا اینکه از دولت طرفداری کرده‌اید؛ چیزهایی از داوطلبان کاندیداتوری سوال می‌کنند یا اینکه چیزهایی در پرونده آن‌ها قرار می‌دهند در حالی که این موضوعات مربوط به تفکر و اندیشه‌ای است که مردم به آن رأی دادند و در دولت وجود دارد؛ برجام چیزی نیست که فردی که از آن حمایت کرده این حمایت‌اش الان تبدیل به نقطه ضعف او و رد صلاحیت‌اش شود.

واعظی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین که آیا آنچه که مطرح می‌کنید مستند است یا بر مبانی ادعا و اظهارات افراد رد صلاحیت شده عنوان می‌کنید؟ گفت: این موضوع مستند است، رسانه‌ها می‌توانند با یکی از افرادی که رد صلاحیت شده‌اند مثلا نماینده مردم رشت مصاحبه کنند.

چرا آقای کدخدایی به همه مقامات جواب می‌دهد

وی در پاسخ به پرسشی درباره توضیحات شورای نگهبان در خصوص علت رد صلاحیت‌ها گفت: سخنگوی شورای نگهبان هر کسی هر چه بگوید جواب او را می‌گوید؛ نمی‌شود که همه ناحق باشند و فقط سخنگوی شورای نگهبان حق باشد. تا امروز هر کسی در هر کجا که صحبت کرده از جمله آقای لاریجانی سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات مطرح شده جواب داده است. موضع دولت این است که آنچه که تخلف و مسائل مالی، اقتصادی و اخلاقی است را قبول داریم اما نباید براساس تفکر افراد صلاحیت آن‌ها را رد کنند؛ ما می‌گوییم همواره دو تفکر در کشور وجود داشته که یکی از آن‌ها تفکری است که سردمدار آن از ابتدا مقام معظم رهبری بودند و ایشان همواره در تمام انتخابات‌ها معتقد و به دنبال انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری بودند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: تفکر دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید اصلا مهم نیست در انتخابات‌ها چند درصد مشارکت می‌کنند بلکه صرفا نتایج انتخابات‌ها مهم است؛ ما می‌گوییم اگر شما می‌خواهید مهندسی کنید تا در انتخابات مشارکت پایین باشد و گروه خاصی نتیجه انتخابات باشد، این موضوع نتیجه انتخابات همه ملت ایران نیست. صحبت دولت و آقای رئیس جمهوری روشن است و اعلام می‌کنیم که همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید انتخابات حداکثری و پرشور داشته باشیم چرا که این نوع انتخابات علاوه بر حل مسائل داخلی‌مان حتما مسائل خارجی جمهوری اسلامی ایران را نیز حل خواهد کرد. اگر ما در نقاط مختلف کشور انتخاباتی با حضور گسترده مردم داشته باشیم، بسیاری از توطئه‌ها خنثی می‌شوند.

حضور نظامی بیگانگان باعث تشنج در خلیج فارس است

واعظی در مورد موضع دولت نسبت به اعزام نیروی نظامی از سوی کره جنوبی به تنگه هرمز هم با اشاره به حساسیت این تنگه و منطقه خلیج فارس ، اظهار داشت: هرچه ادوات نظامی از کشورهای خارج از منطقه و بیگانه در ان افزایش پیدا کندنه تنها باعث آرامش نمی‌شود که بالعکس باعث تشنج می شود.

وی افزود: ما با اروپایی ها هم در مذاکرات گفته ایم اگر می‌خواهید منطقه آرام باشد باید کنار بکشید و بگذارید کشورهای منطقه خودشان تفاهم کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت نامزدهای حزب اعتدال و توسعه نیز گفت: اکثر نامزدهای حزب اعتدال و توسعه تا الان رد صلاحیت شده‌اند.

واعظی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ادعای وحید یامین‌پور از فعالان رسانه‌ای مبنی بر اینکه دولت در مکاتبه با اینستاگرام درخواست مسدود شدن صفحه شخصی او را مطرح کرده است، با بیان اینکه این موضوع کذب محض است، اظهار کرد: این آقا فکر می‌کنند کارهایی که خودشان و دوستانشان در زمان دولت قبل انجام می‌دادند، را دولت فعلی انجام می‌دهد که این موضوع کذب محض است و نه در دوران من و نه در دوران فعلی وزارت ارتباطات این اتفاق نیفتاده است بلکه بالعکس ما تحت فشار هستیم و گروه‌های خاص به ما فشار می‌آورند که چرا این کارها را انجام نمی‌دهیم. به نظر من آنچه که مطرح شده فرار رو به جلو است.

دلیل سفرهای مکرر بن علوی به تهران

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره علت افزایش دیدار سران کشورهای ایران و عمان طی ماه‌های اخیر و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه آقای بن علوی وزیر خارجه عمان در مذاکرات با مقامات ایرانی حامل پیام آمریکایی‌ها است، اظهار کرد: آقای بن علوی حامل پیامی نبوده‌اند بلکه در دیدارهایی که با سران عمان برگزار می‌شود موضوعات دو جانبه مطرح می‌شود؛ امروز روابط دو جانبه ایران با عمان در حال گسترش است و بخشی از سفر آقای بن علوی به تهران دو جانبه و بخش دیگری از آن مربوط به مسائل منطقه‌ای است. عمان یک طرف تنگه هرمز و ما طرف دیگر این تنگه قرار داریم و تعامل میان دو کشور باید افزایش یابد و اگر ما ایده تأمین و حفظ امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه را مطرح می‌کنیم، این نوع دیدارها باید افزایش یابد.

واعظی تصریح کرد سفری هم که امیر قطر به تهران داشتند در همین راستا بود و بخش قابل توجهی از مذاکرات در مورد امنیت خلیج فارس بود. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که هم آقای ظریف سفرهای متعددی بکنند و هم مقامات منطقه به تهران بیایند.

واعظی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که آیا عربستان سعودی در این دیدارها پاسخی را به پیشنهاد یا طرح ایران که نخست وزیر عراق اعلام کرد قرار بوده در روز ترور به شهید سلیمانی ارائه دهد را ارسال کرده‌اند، اظهار داشت: ارتباط ما با عربستان که قطع نبوده که پیامی بدهند یا نه؟. مسئله عربستان را نباید شبیه قصه آمریکا دانست. عربستان همسایه ماست. حالا مشکلاتی پیش آمده و مسئله جنگ یمن هم مزید بر علت شد. اما سیاست ما همواره بر این بوده که با همسایگانمان روابط خوب داشته باشیم. الان هم معتقدیم به نفع منطقه و ملت و دولت دو کشور است که مشکلاتمان را حل کنیم و اجازه ندهیم بیگانگان از این شکاف سوء استفاده کنند.

واعظی در واکنش به سلب میزبانی مسابقات آسیایی از تیم های ایرانی هم با بیان اینکه این اتفاق عجیب، غیر ورزشی و برخوردی سیاسی است، گفت»هم وزارت خارجه و هم وزارت ورزش و جوانان تلاش خوبی را آغاز کرده اند تا مانع این اقدام شوند. من از همه مردم، صدا و سیما و دستگاه ها و تیم ها بخاطر وحدتی که نشان دادند در برخود با این اتفاق نشان دادن تا آنها نتوانند برداشت اختلاف در داخل کنند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.