۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
کد خبر: 689452

اقتصاد امروز دنیا برخلاف اقتصادهای خودکفای صدها یا هزاران سال پیش وابسته به افزایش ارتباطات و تعاملات تجاری و مراودات اقتصادی با دنیاست. قطعاً هیچ کشوری در دنیای امروزی نمی‌تواند تنها به بهانه اتکای به خود در را به روی دنیا ببندد و با دنیا مراوده اقتصای و تعاملات تجاری نداشته باشد چرا که چنین عاقبتی نیز در انتظار تولیدات و  محصولات آن کشور خواهد بود.

قدس آنلاین: اگر خواهان اقتصادی پویا هستیم؛ توسعه تجاری و روابط خود با سایر کشورها در اولویت است. سخن آقای روحانی از از این باب می‌توان مورد نقد و بررسی قرار داد که صرفا با اتکا به تولیدات داخلی نمی‌توان  کشور را اداره کرد؛ بلگه هر کشوری که خواهان تنوع کالاها و گستردگی محصولات تولیدی یا مورد نیاز کشور است باید اندازه مشخصی با دنیا تعامل اقتصادی وتجاری داشته باشد چرا که کشورها در دنیای امروز نیازمند به یکدیگر هستند و همه کشورها توانایی تولید همه چیز را در خود ندارند.

قطعاً تمامی اقتصاددانان این سخن را مردود اعلام می کنند که بدون ارتباط با دنیا می‌توان چرخ‌های اقتصاد را به حرکت درآورد. هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند روی پای خود بایستند بلکه کشوری موفق است که با توجه حداکثری به استفاده از تمامی ظرفیت های خود از منابع موجود اعم از نیروی انسانی یا نیروی کار متخصص و سرمایه‌های مالی و منابع طبیعی برای ارتباط بهتر با دنیا ؛ تولید کیفی وافزایش کمی تولیدات و واردات محصولات مورد نظر استفاده مطلوبی به عمل آورد.

نگاه به کشورهای پیرامونی و فرامنطقه‌ای به عنوان بازارهای هدف و تأمین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز تولید و تکنولوژی لازم برای توسعه صنعت بسیار ضروری است. بی شک ایران دارای ظرفیت‌های زیادی برای توسعه و شکوفایی اقتصادی است لذا رفع موانع سیاسی و توجه به ظرفیت‌ها می‌تواند بسترهای لازم را در تحقق اهداف کوتاه تا بلند مدت اقتصادی فراهم کند و بنیه‌های اقتصادی ما را تقویت نماید.

اگر مقام معظم رهبری همواره بر بستن درهای چاه نفت، عبور از درآمدهای نفتی برای گذران بودجه جاری دولت و پس‌انداز درآمدهای نفتی برای نسل‌های آینده و تامین زیر ساخت‌ها سخن گفته و می‌گویند اشاره دقیق و مستقیمی به استفاده از ظرفیت های داخلی برای توسعه اقتصادی دارند؛ یعنی همان درون زای برون نگری. کسانی که تأکید می‌کنند بدون ارتباط تجاری و اقتصادی با جهان می‌توان اقتصاد را اداره کرد یا اقتصاد نخوانده اند یا مغرضانه به اقتصاد کشور نگاه می کنند و توجهی به توسعه و رشد و شکوفایی اقتصادی ندارند.

قطعا اقتصاد دانان نقدها و انتقادات زیادی به عملکرد اقتصادی دولت دارند اما سخنان رئیس جمهور را می توان از زوایای دیگری نیز مورد بحث و بررسی قرار داد چرا که تعامل با دنیا یکی از پیش شرط ها و عوامل توسعه اقتصادی به شمار می‌رود لذا باید ضمن توجه همه جانبه به استفاده از دستاوردهای اقتصادی کشور؛ بر افزایش تعاملات سیاسی در راستای افزایش تبادلات تجاری و رشد وشکوفایی اقتصادی نیز تاکید نمود تا اقتصاد کشور در شرایط مطلوب خود قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.